Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Jag är en hemsk hästägare! :)

gissa varför alla som har hästsportaffärer är miljonärer?
    Täcken och pulver... 

• Fru X
    Sweetmind skrev 2011-11-03 17:22:25 följande:
    Låter ju mer som att du klankar ner på oss som faktiskt klipper våra hästar, lindar och skyddar benen och har täcken på dem. Men jag tycker att man får anpassa hästhållningen efter vad man använder hästen till. Min pålle tex är i full tävlingskondis året runt och det vore mycket elakare mot honom om han inte klipptes på vintern då det kan bli väldigt svettigt att träna i  vinterpäls. Och klippt häst=täckt häst!

om man slår rätt in en hög människor så skriker den som blir träffad... Man kke är jävligt trött på att förklara varför man INTE har en utrustning som väger mer än ryttaren.
  • Fru X
    slutatsnusa skrev 2011-11-05 01:33:42 följande:
    och? är ditt sätt det enda rätta?

vekligen inte men jag skriker inte om nån tycker att jag borde göra si eller så, Eller jo du har rätt, mitt sätt (som jag INTE har berättat om här) är det rätta för mina hästar. Det Finns nämligen fler sorters väderskydd än täcken som ger bogskav.

Det är faktiskt så att det fanns hästar som var i tävlingskondition och mådde bra innan det fanns isolerade uppvärmda ridhus, vilket är orsaken till att fullpälsade hästar svettas ihjäl.

Sen är det så att en en häst i rikitigt hög kondition kan jobba ordentligt UTE utan att bli särskilt svettig.

Har man ordentligt med grovfoder och välventilerat stall så torkar hästen på nån timme.

Det finns också nackdelar med täcken, svamp i huden tex för vem i ärligheten är hos sin häst  och byter täcken efter behov varje dag (ni jobbar väl också??)?

• Fru X
    Kallebus skrev 2011-11-05 10:39:28 följande:
    Snacka om att generalisera!

Jag åker till ridhus när vädret är för dåligt för att få en vettig träning på ridbanan hemma.
    Svettigaste passen har vi definitivt haft på ridbanan.
    Har man ett välpassande täcke får man inte skav.
    Svamp har jag aldrig haft på en häst och inte mina vänner heller och jag har hållit på med hästar i snart 25 år.
    Tror du har fått tag i dåliga täcken helt enkelt?!
    Givetvis kollar men upp vilket väder som väntas dagen efter om det skulle bli stora omställningar så man kan täcka därefter och i mitt stall så arbetar vi på olika tider så det finns alltid någon som kan sticka dit och byta täcke om det skulle behövas.
    Är det tillräckligt bra väder får även min klippta häst gå ute utan täcke, åtminstånde i några timmar.

Fast.. jag har INGA täcken. Rider alltid utomhus, även i "för dåligt väder". Skulle inte utsätta min fullpälsade häst för ett uppvärmt ridhus och vi har verkligt bra vent i stallet samt flera vindskydd och tak i hagen för ALLA hästarna, samt rikligt med grovfoder. HAR en 20 åring som av åldersskäl trappat ned sista halvåret men som varit i tävlingskonditon fram till dess.

Och jag bor i bergslagen, klimatzon 4-5...  

Har sett hudsvamp på häst, det är inte trevligt, gissar att du inte pysslat med välanpassade täcken i 25 år, i så fall lär du ha sytt dem själv. (OM det har betydelse så är jag själv uppväxt med hästar och har ÄGT häst i 32 år och ja, jag har lärt mig mycket av andras hästhållning, både + och - ). 

Det flitigta täkkes bytandet du beskriver, helt ärligt, det synar jag.

BRA att din klippta häst får chans att lufta pälsen vid vettigt väder, det måste kännas skönt för den.

RENT GENERELLT kan jag säga att jag många gånger sett hästar i olika hagar med trasiga täcken som inte sitter där de ska. INGET jag ens skulle drömma om att utsätta min hästar för.       
  • Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-05 19:54:41 följande:

. En skogsmullehäst och en tävlingshäst lever helt olika liv och behöver olika saker. Annars skulle man ju kunna säga att en elitidrottande människa skulle äta samma mat som en person som bara sitter i soffan hela dagen och luffsar ut på lite promenader ibland. Alla måste väl ändå fatta att olika prestationer kräver olika förberedelser.

nja det är inte hela sanningen.

Du kan inte jämföra människa och häst på det sättet.

Människoraserna skiljer sig mycket mindre åt än hästraserna gör. Dessutom rör sig hästar mer än soffpotatisar gör, även häst på box vandrar runt medans soffliggande människa är stilla.

Min 20 åring har aldrig någonsin ätit mer än 1,5 kg kraftfoder/dygn, då är det en stor kille på 169/690kg 25% fullblod som blir het av havre och lätt får kolik av korn. Han äter 9-10kg hö/dygn, kanonhö och har lång betessäsong i stora hagar. Uppstallad ca 8 mån/år men även då 10-12 timmar ute i stora hagar.

Den foderstaten skulle många med tävlingsambitioner fnya åt man den har räckt gott och väl till honom.        
  • Fru X
    Kallebus skrev 2011-11-05 22:31:48 följande:

Bara för att det finns en del hästägare som övertäckar, ger för mycket kraftfoder och rider i isolerade ridhus (vad nu det har med saken att göra?) så innebär det inte att alla som har hästar i box och klipper dom är idioter!

Jag som har fullpälsad häst har märkt att den (självklart?) underpresterar i isolerade uppvärmda ridhus. Den känns loj och mår uppenbarligen inte bra i dessa ridhus. Därför rider jag ute. OCH har i tråden not isolerade ridhus... Det tyckte jag var relevant.

Fö rider inte jag heller I SKOGEN och har inte gjort på 15 år, vi har björn (sover i ide så här års, tackochlov), varg, lo och har senaste åren även begåvats med vildsvin. Rovviltet gör hästarna såpass rädda att det av säkerhetsskäl inte är tillrådigt att rida där.   Vi rider efter byvägarna och i mindre skogsområden i närheten av stallet. Samt har belyst gruspaddock.
  • Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-05 23:14:24 följande:
    Fast om det nu är ännu större skillnader på hästraser än vad det är på människor så borde man ju verkligen förstå att olika hästar kräver olika saker. Sen är ju alla individer också, det som funkar på ett halvblod behöver inte funka på ett annat halvblod.

självklart men jag reagerade på att du gjorde jämförelsen idrottande/passiva människor VS hästar.
    Gissar att en stor del av problemet med överanvändning av täcken, samt kke övr utrustning beror på missriktad omvårdnad och ren okunskap. Nu har jag inte sagt att JUST DU är okunnig så om du är en sann expert så behöver inte du ta åt dig.

Men jag förstår TS point, att det faktiskt finns hästägare som lika gärna skulle kunna ha en My Little Pony att dutta med och skämma bort.
    Sj har jag hört kommentarer som:
    - Brrr vad kallt det är, jag fryser! Det gör min häst också!
    - Han får "lite"extra havre, det ser sååå gott ut när han äter...
    - På lördagar så får hästarna sovmorgon, de vill ha det!

Som sagt, man ska inte förmänskliga djur. En häst är en häst. Nästan lite skönt att i just den här tråden finns bara sunda vettiga hästägare som har utmärkt hästhållning, med tanke på hur det ser ut på övriga fl...     

• Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-06 23:50:16 följande:

Jo, olämpliga hästägare finns det ju tyvärr. Men det är väl samma typ av människor som bär runt på sin lilla hund i en väska och målar klorna rosa på den. Jag skulle dock säga att de flesta jag har träffat inom hästvärlden har en normal syn på vad hästen behöver i form av omvårdnad och mat. Kommentarer som dom du räknar upp har jag nog isf bara hört från fjortisar och aldrig från vuxna iaf som tur är... :)

Dock hade jag en sköthäst en gång där ägaren var lite överdriven med täcken och sånt... Men hon hade en småknepig familj och pållen var nog hennes lilla bebis och den som hjälpte henne orka tills hon kunde flytta hemifrån.

Grejen är att det ÄR vuxna, högskoleutbildande människor. Som har ägt hästar i många år.
  • Fru X
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2011-11-09 12:14:39 följande:
    Självklart förstår jag att inte Ponnymor förstår att om man har en häst för upp till miljonen så handlar det inte om att den ska få gå på lösdrift med vinterpäls och äta hö. Inte lätt att tävla internationellt under vinterhalvåret med en hårboll.
    fast, handen på hjärtat... HUR många av alla dessa klippta täckde hästar tävlas internationellt?

Eller tävlas öht? 

M Baryards hästar har daglig utevistelse i hage på sitt schema. De hästarna får du slänga på nån nolla på den där miljonsumman. 
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 18:38:10 följande:
    . De kan smita när man ska släppa in/ut dom. Tror de är vanligare scenarion än det du beskrev.

uppfostran, någon???
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 20:02:22 följande:

Sen finns det hästar som har ständiga inflammationer utan att ens ha hunnit bli ridna. En del hästar är helt enkelt "måndagsexemplar" och håller inte vad man än gör.

).
    och så finns det ryttare som rider sönder den ena hästen efter den andra....  Det ska "tas igenom" :-/

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)