Kallebus skrev 2011-11-05 10:39:28 följande:
Snacka om att generalisera!
Jag åker till ridhus när vädret är för dåligt för att få en vettig träning på ridbanan hemma.
Svettigaste passen har vi definitivt haft på ridbanan.
Har man ett välpassande täcke får man inte skav.
Svamp har jag aldrig haft på en häst och inte mina vänner heller och jag har hållit på med hästar i snart 25 år.
Tror du har fått tag i dåliga täcken helt enkelt?!
Givetvis kollar men upp vilket väder som väntas dagen efter om det skulle bli stora omställningar så man kan täcka därefter och i mitt stall så arbetar vi på olika tider så det finns alltid någon som kan sticka dit och byta täcke om det skulle behövas.
Är det tillräckligt bra väder får även min klippta häst gå ute utan täcke, åtminstånde i några timmar.
Fast.. jag har INGA täcken. Rider alltid utomhus, även i "för dåligt väder". Skulle inte utsätta min fullpälsade häst för ett uppvärmt ridhus och vi har verkligt bra vent i stallet samt flera vindskydd och tak i hagen för ALLA hästarna, samt rikligt med grovfoder. HAR en 20 åring som av åldersskäl trappat ned sista halvåret men som varit i tävlingskonditon fram till dess.
Och jag bor i bergslagen, klimatzon 4-5...
Har sett hudsvamp på häst, det är inte trevligt, gissar att du inte pysslat med välanpassade täcken i 25 år, i så fall lär du ha sytt dem själv. (OM det har betydelse så är jag själv uppväxt med hästar och har ÄGT häst i 32 år och ja, jag har lärt mig mycket av andras hästhållning, både + och - ).
Det flitigta täkkes bytandet du beskriver, helt ärligt, det synar jag.
BRA att din klippta häst får chans att lufta pälsen vid vettigt väder, det måste kännas skönt för den.
RENT GENERELLT kan jag säga att jag många gånger sett hästar i olika hagar med trasiga täcken som inte sitter där de ska. INGET jag ens skulle drömma om att utsätta min hästar för.