Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Jag är en hemsk hästägare! :)

Om du känner att du är en hemsk hästägare är det upptill dig själv och avgöra .

Alla mina hästar är klippta och är täckade på vinter, av anledningen att dom torkar mycket snabbare då och kommer snabbare ut i hagen.
    Jag tex motionera alltid hästarna på fm och då vill jag släppa ut dom runt lunch. och jag släpper inte ut en blöt(svettig) häst när det blåser, regnar eller/och är kallt. Jag tycker att det är humanare att klippa hästen i detta lägen än låta den stå inne i stallet.

Har stallbandage(även visa ha dom i hagen) för att det ger värme och ökar blodcirklationen som hjälper att läka benen  samt i hagen har dom bandage på för att inte skada bena. 
    Benskydden har dom på sig när dom ska kuta i 40-50km/h för att inte skada sener och ligament i snäva kruvor. Tyvärr har jag ingen skog och motionera i bor mitt ute på Östgöta slätten och här är kullar, berg och skog en bristvara.

Havre och korn köper jag med av bonden och tillskottsfoder behöver dom för att orka tränas och tävlas året runt .  

• cajsasmamma
    misplacedname skrev 2011-11-05 18:51:36 följande:
    En fråga till er som ger era hästar kraftfoder och annat tillskott till hö: har ni sett forskningen Wången gör på ämnet? De har ca 16 3-åriga travare som endast lever på hö och verkar klara sig rätt bra på det. Alla klarade 3-årstestet och mår bra i full träning på endast hö.

Jag personligen har ingen åsikt i ämnet men tycker det är en intressant studie om det visar sig fungera.
    Hästarna har klarat premielopp vilket är för 2åringar och då ska dom inte alls springa snabbt utan att dom springer på en idealtid. 

Och hästarna får väl mineraler och vitaminer med? 
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-05 19:04:47 följande:
    Om man jaktklipper ja ok, men inte sjutton behöver man helklippa hästen!!! Finns människor som tom rakar hästens huvud och ben, även över njurarna! Folk verkar inte längre förstå vad hästar behöver!

Å har man inte tillgång till en skog att rida i utan bara rider på ridbana eller manege, ja då ska man inte ha häst!
    Varför är det så farligt att klippa hästarna och sen täcka dom? Tycker du att det är bättre att man har en häst som svettas mycket och är blöt och fuktig i pälsen större delen av dygnet?

Och vi som tex bor på östgöta slätten och skåne inte ska ha hästar för att vi inte har skog? 
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-08 14:50:05 följande:
    Ha ha! Du skojar va? Du menar väl inte att du har bandage på hästarna i hagen? Är du inte rädd om dom överhuvudtaget? Hur ska dom kunna träna upp sina muskler senor och ligament i ben , hovar och kotor om du förvägrar dom det? Även om du bor på en slätt rider du väl inte bara på ridbanan eller i manege?
    Jo jag har bandage även i hagen . Fleccebandage med mjuka bandageunderlägg eller Back on track-underlägg. och jag lovar att dom kan "träna" sina senor och ligament i bena ändå eftersom jag lindar lagom löst/hårt. 2av mina tävlingshästar måste ha bandage i hagen för att dom inte ska ha sår på bena varje kväll. Dom är riktig klantiga av sig. Har en valack han gick förrförra året 48 löp förra året gick han ca 40 löp  och hittills har han gått ca 25 löp och han har inte haft nåt problem med sina ben under dessa 3 år och ända gångerna han har vart hos veterinären är då vi har tagit frisk intyg på han försäkerhets skull och då han han har vaccineras. och jag kan säga att över 100 lopp på 3år är en väldigt hård tävlingsschema då han även har tävlat även tävlat på V75 och mycket i norr på vinter på lösa banor.Och han trivs kalasbra med sitt liv. 

Som sagt jag har travare så vi rider inte dom så ofta utan ibland kör vi galopppass på dom och några går ju  sk montelopp ibland. men vi tränar på grusvägarna, på grässlingan och även på travbanan. 

Det som skadar hästarna är att  man alltid rider/kör dom på samma underlagg. Man ska variera träningen för alla hästar. 

Jag vet att mina hästar har det bra och trivs med sina liv eftersom jag umgås med dom minst 60-70 timmat/vecka och dom prestera bra. 
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-09 09:19:08 följande:
    Bandage i hagen!!!! När ska folk förstå att det är vandrande flock djur vi pratar om? Om dina hästar inte klarar att springa på banan utan att skada sig ska du nog byta intresse! Knyppling kanske!

Om hästen måste kläs in i skydd för att klara det du kräver av den, ja då är det något allvarligt fel! 
    Hur vet du att dom inte kan springa på banan utan att skada sig? Jag har bara ett bara bakbensskydd på 5 av mina 6 hästar när dom springer fort och en har även knäkappor och oftast tävlar dom bara fota för att minimera risken för att dom ska inte ska slås sig. Och  om du läser på lite om olika grenarna inom hästsporten och inte bara skogsmulleridning och ta av dig så skygglapparna så kanske du med ändrar inställning att det inte 'bara är ditt sätt attt ta hand om hästar är det rätta.

På dig låter det som man inte ska hålla på nån annat inom hästsport utan det du gör! 
  • cajsasmamma
    tjej87 skrev 2011-11-09 10:39:26 följande:
    Men för dig kanske det inte gör något om din häst får ett sår/en smäll på benet och får vila i 10 dagar medan det kan förstöra en hel tävlingssäsong för andra om det händer vid fel tillfälle. Många satsar enorma summor på sitt tävlande och sina hästar, då är det inte så konstigt att man gör allt man kan för att hästarna ska hålla sig hela och friska.
    Toppenbra skrivet!

Om jag ser till mig själv så är ju hästarna mitt levebröd och om jag hela tiden ska ha nån häst som ska stå för småfel då får jag sluta upp med det jag älskar och göra och istället börja jobba med nåt annat eftersom mitt företag inte då skulle gå runt.

• cajsasmamma
    yodi skrev 2011-11-09 10:48:02 följande:
    var bland det vettigaste jag har läst  i den här tråden.

hästar är individer med olika förutsättningar dom flesta av oss gör nog det som passar just våran/våra hästar bäst.  
    Du skriver rättså smart du med
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-09 15:46:57 följande:
    Mina hästar får inga små sår som inte läker på max två dygn och de blir inte halta av dom iallafall. Jag rider mycket i skogen, inte på stigar utan i skogen och de klarar sig alldeles utmärkt. Har inte haft en halt häst på flera år, just på grund av att de får gå mycket på ojämt under lag UTAN en massa skydd som bara försvagar deras naturliga förmåga att skydda sig!

Varför skulle de få en smäll? De står i en flock som umgås dygnet runt, de bråkar aldrig med varandra eftersom de är harmoniska pga att de har tillräckligt med mat och ytor!

Självklart går dina hästar sönder om du håller på att sätta en massa onödiga skydd på dom , är du medveten om att det är djur du sysslar med?
    Jag har inte heller haft halta hästar sen 2006 ( om man bort ser ifrån 2 hovbölder och att en häst trassla in sig i eltråden på betet) 

• cajsasmamma
    Kallebus skrev 2011-12-06 20:03:47 följande:
    Du/ni som har benskydd eller lindor i hagen, blir det inte problem med att benen blir blöta eller lera/grus som fastnar innanför och ger skav?
    Det händer ju ofta efter en ridtur att benskydden är allt annat än rena inuti eller att benlindorna sugit åt sig en hel del vatten. Kan det verkligen vara bra för benen?
    Jag har bandage(stall) i hagen på mina hästar och jag har aldrig fått skav av bandage som jag har i boxen eller hagen. Men dock så har det hänt nångång när man har tävlat. 

Enligt mina veterinärer och annat klokt folk så ser dom ingen fel med att man skyddar sina hästar under en hård tävlingperiord i hagen. 
    Jag resonera så här. Hästen R är en naturtravare och tävlar barfota och utan skydd under bra banförhållanden och har aldrig skydd på sig vid motionsköring/ridning, men hon är en klant i hagen. Sticker sig på grenar , sprallar och sparka bakut och slår sig själv på bena . Hon ska helst tävlas med 10-14dgr  mellanrum och 2 dgr innan start ska hon gå ett hårdare jobb. Så henne har jag bandage med för inte behöva stryka pga av sår skada och få 5 dgrs  anmälningsförbud . 

Hästen T hatar andra stora valacker/hingstar och har ett flertal gånger sparkat sig själv i hagen när nån har ridit/kört förbi en främmande valack/hingst. Han har frambandage i hagen när folk (oftast) rider för nära och låter sina hästar nosa på mina hästar och han blir arg och slår med frambena och har fastnat i eltråden. Fast nu så har vi hittat 3 kompisar som han kan gå ihop med i en av dom stora hagarna där inga puckon rider förbi.

Hästen H har boots i hagen för han är en mästare på att trampa av sig skorna. 

Sålänge ma håller hästarna och grejerna rena så fungera det galant och gör mer nytta en skada.

Jag tex lägger på bandagen först på morgonen , sen tas dom av när hästarna ska motioneras på fm och efter nån timme inne i boxen när dom har ätit lägger jag på bandagen igen och hästarna får går ut i hagen igen och sen tar jag bort bandagen igen på kvällen. 

Så där är anledningarna varför jag har bandage på mina hästar i hagen. Jag vet att mina hästar mår bra och tar inte skada av bandagen (litar faktiskt mer på veterinärer och mig själv än tanter på FL) 
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-12-24 16:21:21 följande:
    Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!

Hästen är ett djur som kan springa över stock och sten både uppför och nerför, och om de inte klarar det utan måste stå i en slät hade med täcke upp till öronen för någon idiot har rakat bort all päls eller måste ha skydd i hagen, ja då har man gjort något alldeles fel från början med den hästen!

Klipp och täcka med förnuft och skydda benen om det behövs för att hästen gör illa sig. Helrakar man hästen sätter man hela systemet ur funktion och skadar hästen för livet om man har otur, plus att det är fullständigt onödigt!

Ingen ställer väl ändå in en svettig anfådd häst i stallet? Då behöver man också gå en kurs!

Att så många hästägare är så okunniga är mycket mer skrämmande än vad jag trodde det skulle vara!

Tack och hej för mig och <god Jul på er! 
    Om lindar rätt så går inte lindorna upp!!! Jag har jobbat ca 15år heltid med tävlingshästar, unghästar och vad folk kallar för problemhästar , samt att jag är utb. djurvårdare med inriktning häst och instruktör. Så jag anser mig att kunna linda rätt. Och under mina år har bandaget gått upp enbart under ett lopp och det var då hästen var med i en krock och lindan gick sönder VID krocken!

Ja hästen är ett stäppdjur! men när en ryttare hoppar upp på ryggen eller vi sätter på en vagn, då gör vi nåt som hästen inte gjorde ifrån början!!

Varför är det onödigt att helklippa en häst? Jag gör det för att hästen ska torka snabbare efter att den har blivit genomsvettig, vilket mina hästar blir när dom tävlar och tränar. Dock så tävlar och tränar vi alltid ute med våran travare, vi har inga varma inomhus arenor!

Och nej, man ställer inte in en anfådd häst inne i stallet. Hemma hos oss joggar vi av hästarna först innan dom skrittas dom av tills hästen kommer ner till normalpuls på ca 50-65 slag/ minut beroende på häst. sen får dom en dusch, streching och tills sluts träckas dom innan dom får dricka ljummet vatten och få ställas sig i boxen och vila.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)