• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-09 09:19:08 följande:
    Bandage i hagen!!!! När ska folk förstå att det är vandrande flock djur vi pratar om? Om dina hästar inte klarar att springa på banan utan att skada sig ska du nog byta intresse! Knyppling kanske!

Om hästen måste kläs in i skydd för att klara det du kräver av den, ja då är det något allvarligt fel! 
    Hur vet du att dom inte kan springa på banan utan att skada sig? Jag har bara ett bara bakbensskydd på 5 av mina 6 hästar när dom springer fort och en har även knäkappor och oftast tävlar dom bara fota för att minimera risken för att dom ska inte ska slås sig. Och  om du läser på lite om olika grenarna inom hästsporten och inte bara skogsmulleridning och ta av dig så skygglapparna så kanske du med ändrar inställning att det inte 'bara är ditt sätt attt ta hand om hästar är det rätta.

På dig låter det som man inte ska hålla på nån annat inom hästsport utan det du gör! 
  • tjej87
    Tant Herta skrev 2011-11-09 09:19:08 följande:
    Bandage i hagen!!!! När ska folk förstå att det är vandrande flock djur vi pratar om? Om dina hästar inte klarar att springa på banan utan att skada sig ska du nog byta intresse! Knyppling kanske!

Om hästen måste kläs in i skydd för att klara det du kräver av den, ja då är det något allvarligt fel! 
    Men för dig kanske det inte gör något om din häst får ett sår/en smäll på benet och får vila i 10 dagar medan det kan förstöra en hel tävlingssäsong för andra om det händer vid fel tillfälle. Många satsar enorma summor på sitt tävlande och sina hästar, då är det inte så konstigt att man gör allt man kan för att hästarna ska hålla sig hela och friska.
  • yodi
    PumpkinQueen skrev 2011-11-07 14:41:33 följande:
    Haha, vad underbara hästmänniskorna är. Det har inte ändrats en sekund från när jag själv var ung och hängde i stallet. Alla tycker att de själva är mer kunniga och vet bättre än alla andra och är övertygade om att ingen annan någonsin förstått hur man egentligen ska göra med en häst.

Kom igen gott folk! Är inte det viktiga att hästarna har det bra? Kan ni inte bara strunta i hur alla andra gör och fokusera på ert eget? 

var bland det vettigaste jag har läst  i den här tråden.

hästar är individer med olika förutsättningar dom flesta av oss gör nog det som passar just våran/våra hästar bäst.  
  • cajsasmamma
    tjej87 skrev 2011-11-09 10:39:26 följande:
    Men för dig kanske det inte gör något om din häst får ett sår/en smäll på benet och får vila i 10 dagar medan det kan förstöra en hel tävlingssäsong för andra om det händer vid fel tillfälle. Många satsar enorma summor på sitt tävlande och sina hästar, då är det inte så konstigt att man gör allt man kan för att hästarna ska hålla sig hela och friska.
    Toppenbra skrivet!

Om jag ser till mig själv så är ju hästarna mitt levebröd och om jag hela tiden ska ha nån häst som ska stå för småfel då får jag sluta upp med det jag älskar och göra och istället börja jobba med nåt annat eftersom mitt företag inte då skulle gå runt.

• cajsasmamma
    yodi skrev 2011-11-09 10:48:02 följande:
    var bland det vettigaste jag har läst  i den här tråden.

hästar är individer med olika förutsättningar dom flesta av oss gör nog det som passar just våran/våra hästar bäst.  
    Du skriver rättså smart du med
  • Kan inte bli bättre än såhär

Självklart förstår jag att inte Ponnymor förstår att om man har en häst för upp till miljonen så handlar det inte om att den ska få gå på lösdrift med vinterpäls och äta hö. Inte lätt att tävla internationellt under vinterhalvåret med en hårboll.

• Lily of the Hollow
    PumpkinQueen skrev 2011-11-07 14:41:33 följande:
    Haha, vad underbara hästmänniskorna är. Det har inte ändrats en sekund från när jag själv var ung och hängde i stallet. Alla tycker att de själva är mer kunniga och vet bättre än alla andra och är övertygade om att ingen annan någonsin förstått hur man egentligen ska göra med en häst.

Kom igen gott folk! Är inte det viktiga att hästarna har det bra? Kan ni inte bara strunta i hur alla andra gör och fokusera på ert eget? 
    Det är ofta så med föräldraskap också. Undrar hur människan är funtad egentligen =)
  • Tant Herta
    tjej87 skrev 2011-11-09 10:39:26 följande:
    Mina hästar får inga små sår som inte läker på max två dygn och de blir inte halta av dom iallafall. Jag rider mycket i skogen, inte på stigar utan i skogen och de klarar sig alldeles utmärkt. Har inte haft en halt häst på flera år, just på grund av att de får gå mycket på ojämt under lag UTAN en massa skydd som bara försvagar deras naturliga förmåga att skydda sig!

Varför skulle de få en smäll? De står i en flock som umgås dygnet runt, de bråkar aldrig med varandra eftersom de är harmoniska pga att de har tillräckligt med mat och ytor!

Självklart går dina hästar sönder om du håller på att sätta en massa onödiga skydd på dom , är du medveten om att det är djur du sysslar med?
  • molly50

Det här med skydd i hagen. Om det av någon anledning skulle råka lindas upp,om hästen fastnar i något t ex, så kan det bli fråga om så mycket mer än att få stå kortare perioder för småskador. Hästen kan i värsta fall få betydligt allvarligare skador som leder till en längre tids vila eller något ännu värre. Så man måste i så fall tänka på att linda ordentligt.
    Därmed inte sagt att jag inte förstår er som tävlar mycket och tjänar stora summor på era hästar. Jag förösker bara påpeka att man måste tänka efter riktigt noga innan man gör något som kan riskera att hästen skadas på något sätt.

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Jonah

Alltid lika intressant att stöta på såna här trådar, haha, otroligt underhållande. Jag har haft häst i 8 år, min häst är min bästa vän men jag har sen många år tagit avstånd från aaaalll slags social verksamhet inom hästsporten? Varför? För hästmänniskor är oftast idioter. Alla är saliga i sin egen tro och ingen har någon som helst förståelse för hur andra tänker. Jag är överlycklig att jag äntligen hittat ett stall där de inte gnäller på att jag inte rider min häst varje dag i veckan etc...eller att de skippar att ge min häst kvällshö för de tycker hon är tjock.

Ja. Som en tidigare skrivit: varför kan inte alla låtar folk göra på sitt eget vis? Så länge det inte handlar om en djurskyddsfråga och att hästen uppenbarligen mår dåligt så ska man inte lägga sig i. Det är väl inte så jävla svårt?

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)