• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • puss

jaha, ok. ska du äta upp dom eller?

Ät min sidfot
  • Tant Herta

Men alla klipper ju sina hästar och öser på dom täcken nuförtiden, även på sommaren har hästar täcken!!!!!!!!!

Folk lindar sina hästars ben när de rider för att de inte ska göra illa sig osv osv osv!!!!!

Då måste ju jag vara jättehemsk som inte gör så....eller hur!

• Sweetmind

Låter ju mer som att du klankar ner på oss som faktiskt klipper våra hästar, lindar och skyddar benen och har täcken på dem. Men jag tycker att man får anpassa hästhållningen efter vad man använder hästen till. Min pålle tex är i full tävlingskondis året runt och det vore mycket elakare mot honom om han inte klipptes på vintern då det kan bli väldigt svettigt att träna i  vinterpäls. Och klippt häst=täckt häst!

• Fru X

gissa varför alla som har hästsportaffärer är miljonärer?
    Täcken och pulver... 

• Blå damcykel

Låt hästarna va hästar. Om pälsen växer sig tjock på vintern så finns det väl en anledning till det?

• misplacedname

En bra hästägare anpassar sig väl till vad hästen behöver och mår bra av?

En häst som rids mycket och hårt varje dag mår antagligen inte så bra av en tjock vinterpäls, medan t ex en gammal pensionär har mycket nytta av en tjock päls.

Hästarna jag hjälper till med har endast täcke när det blåser och/eller regnar riktigt ordentligt. På kallaste vintern kan det också behövas. De lever nästan enbart på hö eftersom de rids så sällan. De får stå inne om nätterna för att torka upp hovarna då hagarna är så pass fuktiga där stallet finns. Hästen jag rider har vi tagit bort benskydden på då de inte hade någon funktion men den andra hästen sparkar sig själv nått så förbannat så han måste ha något skydd för att inte skada sig själv allvarligt.

• Kallebus

Tycker också att det låter som om det klankas ner på oss som använder hästarna till tävling och behandlar dom därefter.

Felen är bla föjande:

1. Alla har tyvärr inte tillgång till skog att rida i.
    2. Tränar och tävlar man så blir hästarna svettiga och bör därför klippas för att inte kylas ner för mycket och bli sjuka.
    3. En klippt häst måste kompenseras för sin förlust av päls=täckas.
    4. För att orka träna och tävlas behövs extra kraftfoder.
    5. En hoppbom på en sena kan bli en skada oavsett hur stark hästen är i senor och ligament därav senskydd.

Mår hästarna bra och fungerar så är det ju en utmärkt hästhållning.
    Man måste ju inte ösa i dom kraftfoder och klippa bara för sakens skull.
    Min shettis får bara grovfoder och ser ut som en liten björn, halvblodet hade inte fungerat som det är tänkt under samma förhållanden.

Sen finns det ju dom som är helt fel på det av olika anledningar men dom flesta har nog ändå en god tanke bakom sin hästhållning!

• Fru X
    Sweetmind skrev 2011-11-03 17:22:25 följande:
    Låter ju mer som att du klankar ner på oss som faktiskt klipper våra hästar, lindar och skyddar benen och har täcken på dem. Men jag tycker att man får anpassa hästhållningen efter vad man använder hästen till. Min pålle tex är i full tävlingskondis året runt och det vore mycket elakare mot honom om han inte klipptes på vintern då det kan bli väldigt svettigt att träna i  vinterpäls. Och klippt häst=täckt häst!

om man slår rätt in en hög människor så skriker den som blir träffad... Man kke är jävligt trött på att förklara varför man INTE har en utrustning som väger mer än ryttaren.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)