• Waersta

Kan jag forma min dotter?

Om jag kan forma min dotter så skulle jag vilja att hon hellre blir en tuff tjej med vassa armbågar än en tjej som är försiktig och försynt.
    Kan jag uppfostra henne till att bli en tjej som gillar sport och tar för sig i klassen? En tjej som inte drar sig för att bli lerig och hellre spelar fotboll på rasten än flätar håret på andra tjejer?
    Hon får bli precis den hon vill och jag älskar henne lika mycket för det - tro inte annat.
    Men har jag möjligheten att styra henne åt något håll och hur gör jag?

• Svar på tråden Kan jag forma min dotter?
  • SilverEmma

Läs Lady Dahmers blogg. Jag tror ni är inne på samma spår och hon förklarar så jäkla bra.

• Kya

till viss del. man för ju självklart över sina värderingar på barnen. om du skulle reagera med att bli upprörd och snabbt byta kläder om din dotter kommer hem lerig, så visar du henne att man inte ska vara lerig. till exempel.

men man får samtidigt inte glömma att barn inte är blanka blad - de föds med en grundpersonlighet. din dotter kan ju faktiskt själv ogilla att bli lerig, fastän du inte visat att det är något negativt. hon kanske är blyg, i grundpersonligheten.  

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Flickan och kråkan

Jag tror på att ge barnen så många möjligheter som möjligt, att låta dem prova på allt och själv vara öppen i sinnet så att säga. Jag gillar själv idrott och är lärare i svenska och SO så det är också sådant som ligger mig varmt om hjärtat vilket självklart påverkar min fostran, men samtidigt har jag två pojkar som är totalt olika. Den äldsta är inte särskilt motoriskt lagd och ointresserad av av bollar och klättring och att hoppa i lera och vattenpölar.....och det vill jag respektera. Jag vill stärka det faktum att han struntar i vad andra gör och helst tittar på fjärilar och försöker klura ut vad det står på skyltar etc. Lillebror rullar gärna runt i vattenpölar, klättrar och kastar och sparkar boll. De har olika personligheter och som jag känner nu så är det enda jag verkligen vill forma är deras självkänsla.....och det är ju inte en liten uppgift .

• Waersta
    SilverEmma skrev 2011-09-01 13:04:20 följande:
    Läs Lady Dahmers blogg. Jag tror ni är inne på samma spår och hon förklarar så jäkla bra.
    Åhå! Jag ska, genast!! Tack för tipset!
  • Waersta
    Kya skrev 2011-09-01 13:09:08 följande:
    till viss del. man för ju självklart över sina värderingar på barnen. om du skulle reagera med att bli upprörd och snabbt byta kläder om din dotter kommer hem lerig, så visar du henne att man inte ska vara lerig. till exempel.

men man får samtidigt inte glömma att barn inte är blanka blad - de föds med en grundpersonlighet. din dotter kan ju faktiskt själv ogilla att bli lerig, fastän du inte visat att det är något negativt. hon kanske är blyg, i grundpersonligheten.  
    Självklart, visst är det så och det inser ju jag med att hon är den hon är.. vi uppmuntrar henne till samma saker som vi gör med grabbarna.. men jag är mer orolig över hur andra vuxna ser på henne och hur de behandlar henne "Åååh, vad söt Du är idag och vilken fin klänning Du har!" *spyr lite lätt*
  • Waersta
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 13:45:53 följande:
    Jag tror på att ge barnen så många möjligheter som möjligt, att låta dem prova på allt och själv vara öppen i sinnet så att säga. Jag gillar själv idrott och är lärare i svenska och SO så det är också sådant som ligger mig varmt om hjärtat vilket självklart påverkar min fostran, men samtidigt har jag två pojkar som är totalt olika. Den äldsta är inte särskilt motoriskt lagd och ointresserad av av bollar och klättring och att hoppa i lera och vattenpölar.....och det vill jag respektera. Jag vill stärka det faktum att han struntar i vad andra gör och helst tittar på fjärilar och försöker klura ut vad det står på skyltar etc. Lillebror rullar gärna runt i vattenpölar, klättrar och kastar och sparkar boll. De har olika personligheter och som jag känner nu så är det enda jag verkligen vill forma är deras självkänsla.....och det är ju inte en liten uppgift .
    Jag har två pojkar också och de har jag låtit klä ut sig i prinsessklänningar och haft hur mycket rosa och tjejigt som de vill.. men det blir inte riktigt samma sak tyvärr, en grabb blir alltid behandlad på ett annat vis och även om den ena pojken är lite blygare än den andra så är han iaf inte mesigt tjejig.. Förstår Du vad jag menar..

Det är så himla svårt och jag vet inte alls hur jag ska förhålla mig till det eller hur jag ska uppfostra henne.. jag sliter mitt hår faktiskt.
  • Daeminimon
    SilverEmma skrev 2011-09-01 13:04:20 följande:
  • cosinus

Alltså jag var själv värsta pojkflickan som barn och stämmer otroligt bra in på din beskrivning av en tuff tjej med lera överallt som spöade killarna i fotboll.

Jag har två döttar men den ena är så liten så det vet jag inte vad det blir för sort men den äldsta är 7 år och riktigt tjej-tjejig och har alltid varit en princesstjej som varit ganska försiktig och älskat pyssel och typiska tjejgrejor och har noll och ingen tävlingsinstinkt och tro mig det är inte så att jag försökt odla fram den sidan av henne utan snarare tvärtom.

Men hon är tuff också, hon har aldrig varit feg när det kommer till att prata inför folk, aldrig varit blyg och väldigt trygg i sig själv och vad hon tycker om och inte, vad hon vill och inte. Där slår hon lillebrorsan som är 5 med hästlängder. Däremot fick vi fara till lekparken på hennes nya skola när hon började 6-års och träningsklättra för hon vågade inte riktigt prova allt så det är sånt som hon är väldigt försiktig med.

Jag har ibland väldigt svårt att relatera till allt det där tjej-tjejiga men har med åren insett att det är så hon är och jag hoppas och tror att hon ändå aldrig kommer känna sig begränsad som tjej och då spelar det ju mindre roll hur hon klär sig.

Så ja jag tror att man kan styra lite men att personligheten i grunden är klart mer avgörande.

• Flickan och kråkan
    Waersta skrev 2011-09-01 20:38:10 följande:
    Jag har två pojkar också och de har jag låtit klä ut sig i prinsessklänningar och haft hur mycket rosa och tjejigt som de vill.. men det blir inte riktigt samma sak tyvärr, en grabb blir alltid behandlad på ett annat vis och även om den ena pojken är lite blygare än den andra så är han iaf inte mesigt tjejig.. Förstår Du vad jag menar..

Det är så himla svårt och jag vet inte alls hur jag ska förhålla mig till det eller hur jag ska uppfostra henne.. jag sliter mitt hår faktiskt.
    Jag förstår vad precis vad du menar....eller ja, inte till fullo antar jag eftersom jag inte har några flickor själv.....är lärare så kämpar mycket med frågan kring pojkar-flickor. Det ÄR svårt....det är så mycket som "sitter i väggarna" eller vad man ska säga.  
  • Furstinna

Min systers kompis var ute efter just sporten med sin dotter och höll på o pusha, problemet var ju att dotter inte hade någon talang för detta så det blev pannkaka av allt. Däremot är hon nu en höjdare på balett men tuff ändå

• Butterscotch

Du kan ju uppmuntra, men även barn har personligheter. Vill de nåt annat så låt dem göra annat, att tvinga på dem intressen etc lär ju bara leda till dålig självkänsla.

• Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2011-09-01 21:43:42 följande:
    Min systers kompis var ute efter just sporten med sin dotter och höll på o pusha, problemet var ju att dotter inte hade någon talang för detta så det blev pannkaka av allt. Däremot är hon nu en höjdare på balett men tuff ändå

Du sätter fingret på vad jag tänker. "Tuffheten" sitter inte i vad man gör utan hur man gör något......i självkänslan. Så tänker jag .
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 21:53:23 följande:

Du sätter fingret på vad jag tänker. "Tuffheten" sitter inte i vad man gör utan hur man gör något......i självkänslan. Så tänker jag .

Precis.. :) Hittar ett barn något som dom har talang för och känner sig duktiga på stiger de som personer. Sen spelar de ingen roll vad det gäller
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 21:53:23 följande:

Ett litet tillägg. För mig känns det tokigt att flickor ska ta sin plats genom att vara "pojkiga". Det viktiga är ju att ta sin plats genom att vara sig själv och vara trygg i sig själv.........trots diverse roller som vi hamnar i. Hur man tar sig dit med sina barn.......det vet jag inte ännu........alls .

Lite OT, men ändå inte. Var tidigare i veckan på aktivitetsdag med min nya klass (år 7), anordnad av fritidsgården för att de ska lära känna varandra och hela den baletten. Hela dagen ägnade eleverna i praktiken åt att bestämma roller, märka ut sitt revir och ta sin position etc. etc. Genusfrågan var en het potatis minst sagt. Jag som lärare var med för att observera..........det fanns MYCKET att observera.  
  • Kya
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 22:01:09 följande:

Ett litet tillägg. För mig känns det tokigt att flickor ska ta sin plats genom att vara "pojkiga". Det viktiga är ju att ta sin plats genom att vara sig själv och vara trygg i sig själv.........trots diverse roller som vi hamnar i. Hur man tar sig dit med sina barn.......det vet jag inte ännu........alls .

Lite OT, men ändå inte. Var tidigare i veckan på aktivitetsdag med min nya klass (år 7), anordnad av fritidsgården för att de ska lära känna varandra och hela den baletten. Hela dagen ägnade eleverna i praktiken åt att bestämma roller, märka ut sitt revir och ta sin position etc. etc. Genusfrågan var en het potatis minst sagt. Jag som lärare var med för att observera..........det fanns MYCKET att observera.  
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • YokohamaNr2
    cosinus skrev 2011-09-01 20:51:54 följande:
    Däremot fick vi fara till lekparken på hennes nya skola när hon började 6-års och träningsklättra för hon vågade inte riktigt prova allt så det är sånt som hon är väldigt försiktig med.
    Gud vad gulligt
Svar på tråden Kan jag forma min dotter?