• Kya

Kan jag forma min dotter?

till viss del. man för ju självklart över sina värderingar på barnen. om du skulle reagera med att bli upprörd och snabbt byta kläder om din dotter kommer hem lerig, så visar du henne att man inte ska vara lerig. till exempel.

men man får samtidigt inte glömma att barn inte är blanka blad - de föds med en grundpersonlighet. din dotter kan ju faktiskt själv ogilla att bli lerig, fastän du inte visat att det är något negativt. hon kanske är blyg, i grundpersonligheten.  

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Kya
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 22:01:09 följande:

Ett litet tillägg. För mig känns det tokigt att flickor ska ta sin plats genom att vara "pojkiga". Det viktiga är ju att ta sin plats genom att vara sig själv och vara trygg i sig själv.........trots diverse roller som vi hamnar i. Hur man tar sig dit med sina barn.......det vet jag inte ännu........alls .

Lite OT, men ändå inte. Var tidigare i veckan på aktivitetsdag med min nya klass (år 7), anordnad av fritidsgården för att de ska lära känna varandra och hela den baletten. Hela dagen ägnade eleverna i praktiken åt att bestämma roller, märka ut sitt revir och ta sin position etc. etc. Genusfrågan var en het potatis minst sagt. Jag som lärare var med för att observera..........det fanns MYCKET att observera.  
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
Svar på tråden Kan jag forma min dotter?