• Smulan1102

Skuldsanering - hur gick det för er?

Jag går och funderar på att ansöka om skuldsanering då min ekonomi är i botten. Har skulder på närmare 500 000. Har löneutmätning nu. Hoppas på att få "ett slutdatum" då skulderna kommer vara betalda så att man har en plan för framtiden. Just nu känns det bara så hopplöst. Har själv satt mig i denna situation och lägger inte skulden på någon annan men känner att det vore befriande och få en översikt och en plan. Vill så gärna reda ut min ekonomi. Är fullt frisk, 32 år gammal.

Har någon annan ansökt om skuldsanering? Hur gick det?

Är inte så insatt i detta. Några tips?

Med denna tråd önskar jag stöd och tips från er, så snälla ni, inga elaka påhopp ang min situation.

• Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?
  • Leone i Västerås

Jag tror att du kan få fler svar om du lägger tråden i Känsliga Rummet ist, så folk kan få svara anonymt. Inte alla som vill outa sin ekonomi helt och hållet.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Pentagram

Om vi talar om en tvingande skuldsanering så är det vissa krav som skall vara uppfyllda och ett av dessa är att du måste vara kvalificerat insolvent, dvs du skall inte kunna betala dina skulder på överskådlig tid. Överskådlig tid anses vara ca 15 år i dagsläget. Nu vet jag inte hur mycket det mäts ut per månad av dig eller hur stor del av dina skulder som är räntebärande men om du inte har ett betalningsutrymme på över 3000 kr åtminstone (lågt räknat) så torde du vara kvalificerad.

Anyway, steg 1 är att kontakta skuldrådgivningen i din kommun så hjälper de dig vidare. Var dock beredd på att det kan vara några månaders väntetid.

Kom dessutom ihåg att du kan ansöka om frivilliga uppgörelser också.

Kan tillägga att jag aldrig haft en skuldsanering själv, men jag jobbar med inkasso och är väldigt bekant med skuldsaneringsprocessen från det hållet...

• Smulan1102
    Pentagram skrev 2011-08-02 15:43:49 följande:

Om vi talar om en tvingande skuldsanering så är det vissa krav som skall vara uppfyllda och ett av dessa är att du måste vara kvalificerat insolvent, dvs du skall inte kunna betala dina skulder på överskådlig tid. Överskådlig tid anses vara ca 15 år i dagsläget. Nu vet jag inte hur mycket det mäts ut per månad av dig eller hur stor del av dina skulder som är räntebärande men om du inte har ett betalningsutrymme på över 3000 kr åtminstone (lågt räknat) så torde du vara kvalificerad.

Anyway, steg 1 är att kontakta skuldrådgivningen i din kommun så hjälper de dig vidare. Var dock beredd på att det kan vara några månaders väntetid.

Kom dessutom ihåg att du kan ansöka om frivilliga uppgörelser också.

Kan tillägga att jag aldrig haft en skuldsanering själv, men jag jobbar med inkasso och är väldigt bekant med skuldsaneringsprocessen från det hållet...

Att ansöka om frivilliga uppgörelser, gäller det bara på de skulder som gått till inkasso och INTE de som redan gått till kronofogden?!

• Pentagram

Man kan ansöka om uppgörelser på alla skulder, även de som gått vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten) och det vanliga är att man försöker nå en samlad uppgörelse om man har många skulder. Inget garanterar naturligtvis att fordringsägarna går med på det hela och vissa borgenärer kan tycka att det är effektivare att låta KFM sköta indrivningen så är man säker på att få in pengar varje månad.

• Smulan1102
    Pentagram skrev 2011-08-02 19:09:34 följande:
    Man kan ansöka om uppgörelser på alla skulder, även de som gått vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten) och det vanliga är att man försöker nå en samlad uppgörelse om man har många skulder. Inget garanterar naturligtvis att fordringsägarna går med på det hela och vissa borgenärer kan tycka att det är effektivare att låta KFM sköta indrivningen så är man säker på att få in pengar varje månad.
    OK. Tack för informationen! Glad
  • lejoninnan

Du börjar med att kontakta kommunens skuld och budgett rådgivare, som kan hjälpa dig med ansökan.  
    I min ansökan bifogade jag ett personligt brev om hur min situationen s vad jag gjort för att komma tillrätta med problemen.

Ansökan skicka in till KFM som tar ett beslut om dom ska inleda en skuldsanering, dvs om dom bedömmer att du kan få en sanering. Vissa får nej redan här. Och då kan man söka om 1 år igen.

Kommer KFM fram till att inleda en skuldsanering så skickar dom ut till alla gäldenärer, som får meddela KFM storleken på din skuld.

KFM gör ett förslag till skuldsanering som alla ska godkänna.

KFM räknar ut hur mycket % av din skuld du ska betala. Jag ska tex betala 9.34% av min skuld. Resten skrivs av om 5 år.

Vad som händer om en gäldenär inte går med på skuldsaneringen vet jag inte, för alla mina gäldenärer sa OK.   

Så nu lever jag på existens minimum i 5 år och är därefter skuldfri.
    Visst önskar jag att jag aldrig behövt hamna i skuldträsket, men allt går inte som man tänkt alla gånger.

Och det känns skönt att jag om 4.5 år är helt skuldfri.

Inboxa mig om du behöver           

• Pentagram
    lejoninnan skrev 2011-08-04 11:50:53 följande:
    Vad som händer om en gäldenär inte går med på skuldsaneringen vet jag inte, för alla mina gäldenärer sa OK.   
    Det är du som är gäldenären, dina fordringsägare är borgenärer. Anyway, om någon fordringsägare säger nej så tittar KFM på deras invändningar och ser om den har fog för sig annars kan de besluta att det blir skuldsanering ändå. Skulle någon fordringsägare ha en giltig invändan av något slag, något som KFM alltså missat, så kan du få avslag. Då blir det till att överklaga till tingsrätten eller försöka fixa whatever som gav upphov till invändan och ansökan igen.

Och för allt i världen. BRYT INTE DIN SKULDSANERING. Om din ekonomi fallerar än värre, begär omprövning. Om skuldsaneringen upphävs pga att du inte följer betalplanen kan du i stort sett glömma att lyckas få en ny.
  • lejoninnan
    Pentagram skrev 2011-08-04 12:05:04 följande:
    Det är du som är gäldenären, dina fordringsägare är borgenärer. Anyway, om någon fordringsägare säger nej så tittar KFM på deras invändningar och ser om den har fog för sig annars kan de besluta att det blir skuldsanering ändå. Skulle någon fordringsägare ha en giltig invändan av något slag, något som KFM alltså missat, så kan du få avslag. Då blir det till att överklaga till tingsrätten eller försöka fixa whatever som gav upphov till invändan och ansökan igen.

Och för allt i världen. BRYT INTE DIN SKULDSANERING. Om din ekonomi fallerar än värre, begär omprövning. Om skuldsaneringen upphävs pga att du inte följer betalplanen kan du i stort sett glömma att lyckas få en ny.
    Du har rätt, var lite trött när jag skrev.

Det är omöjligt att få en ny skuldsanering. 
    Jag är så tacksam över chansen att få skuldsanering, så jag kommer inte att missa en enda betalning.
    Och jag är imponerad över det jobb KFM gjort.

Dom har sammanställt en lista över mina skulder så att jag kan bocka av och se månad för månad vad som ska betalas och till vem.

Samt att om min ekonomi förändras, så gör dom en omräkning.

Har bara en massa positivt att säga om KFM i samband med min ansökan.      

Så våga prova att skicka in en ansökan. Man kan inte få mer än ett nej.  

• Pentagram
    lejoninnan skrev 2011-08-04 15:06:53 följande:
    Det är omöjligt att få en ny skuldsanering. 

I princip omöjligt men inte helt. Rätten kan anse att det finns vägande skäl för att bevilja skuldsanering även om du tidigare haft en sådan (fullföljd eller bruten) men det är ju inget man skall räkna med.
  • lmi

Hej !
    Intressant att läsa om skuldsanering och vilken hjälp man kan få.
    När jag insåg att mina skulder var svåra att betala under överskådlig tid, så tog jag
    kontakt med KFM, som skickade blanketter.
    Visst var det lite jobb med att kontakta alla fordringsägare för att skriva in räntors
    storlek, ursprungsbelopp och nuvarande efter flera år, men det gick.
    Personligt brev var inte heller så ansträngande att författa. Det var ju enbart att hålla sig
    till sanningen varför det blivit som som det blev.
    Eftersom jag uppfyllde alla kriterier om att inte inom överskådlig tid kunna betala skulderna,
    att de var tillräckligt gamla ca 5 år i mitt fall så fick jag ett glädjande besked från skuldsaneringsteamet
    att det var början på min sanering.
    All skuldsanering ska ju stå i Post och Inrikes tidning så om man glömt någon fordringsägare så
    ska de ha möjlighet att meddela detta till KFM.
    Fick sedan efter någon månad en avbetalningsplan av teamets handläggare med beloppens storlek
    varje månad i 5 år. För att det ska bli någorlunda jämt fördelat så skiljer sig beloppen åt en aning
    per månad.
    Samma avbetalningsplan fick också fordringsägarna som godkänt skuldsaneringen.
    Tyckte det såg rätt mörkt ut i början att det skulle ta 5 år, men samtidigt glad att alla räntor var
    frysta, som de inte är vid utmätning av lön eller pension.
    Nu har jag 2 månader kvar att betala ca 2 tusen kronor och sedan är denna sak ur världen.
    Känner mig mycket lättad att efter så många år bli skuldfri och ej behöva leva på existensminimum.
    Har faktiskt ingenting negativt att säga om KFM utan tvärtom.
    Jag har inte behövt att kontakta dem.
    Har tänkt att spara halva skuldsaneringsbeloppets storlek varje månad för att få en liten buffert om något oväntat
    dyker upp.
    Om någon känner igen sig i min situation så börja ansöka om skuldsanering. Om det känns
    jobbigt att på eget bevåg som jag gjorde min ansökan så uppsök kommunens budgetrådgivning
    L;ycka till !
    Mvh LMI

• Noname00

Exakt vad innebär skuldsanering, att fodringsägarna går med på att sätta en fast ränta eller skriva av skulderna?

• Pentagram
    Noname00 skrev 2013-11-17 01:24:45 följande:
    Exakt vad innebär skuldsanering, att fodringsägarna går med på att sätta en fast ränta eller skriva av skulderna?
    Skuldsanering (tvingande) innebär att du betalar så mycket du kan av dina skulder under fem års tid och  därefter skrivs de bort. I undantagsfall kan skuldsaneringsperioden vara kortare tid än  fem år.
  • Rojgar

Hej!

Ja har en stort summan av lån. PS 270.000.

Hur kan ni hjälpa mig? Om jag bli sjukskriven.

Hör gärna av er!

Med vänliga hälsningar

Rizgar

• Cl4udio
    Rojgar skrev 2016-10-01 12:18:46 följande:

Hej!

Ja har en stort summan av lån. PS 270.000.

Hur kan ni hjälpa mig? Om jag bli sjukskriven.

Hör gärna av er!

Med vänliga hälsningar

Rizgar

jag betalar gärna ditt lån, inboxa mig!
  • Camspr

Min man har skuldsanering, hade lån på lite över 500.000... han fick skuldsanering och han är inne på andra året. Vid denna ansökan va han 30.

Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?