• lejoninnan

Skuldsanering - hur gick det för er?

Du börjar med att kontakta kommunens skuld och budgett rådgivare, som kan hjälpa dig med ansökan.  
    I min ansökan bifogade jag ett personligt brev om hur min situationen s vad jag gjort för att komma tillrätta med problemen.

Ansökan skicka in till KFM som tar ett beslut om dom ska inleda en skuldsanering, dvs om dom bedömmer att du kan få en sanering. Vissa får nej redan här. Och då kan man söka om 1 år igen.

Kommer KFM fram till att inleda en skuldsanering så skickar dom ut till alla gäldenärer, som får meddela KFM storleken på din skuld.

KFM gör ett förslag till skuldsanering som alla ska godkänna.

KFM räknar ut hur mycket % av din skuld du ska betala. Jag ska tex betala 9.34% av min skuld. Resten skrivs av om 5 år.

Vad som händer om en gäldenär inte går med på skuldsaneringen vet jag inte, för alla mina gäldenärer sa OK.   

Så nu lever jag på existens minimum i 5 år och är därefter skuldfri.
    Visst önskar jag att jag aldrig behövt hamna i skuldträsket, men allt går inte som man tänkt alla gånger.

Och det känns skönt att jag om 4.5 år är helt skuldfri.

Inboxa mig om du behöver           

• lejoninnan
    Pentagram skrev 2011-08-04 12:05:04 följande:
    Det är du som är gäldenären, dina fordringsägare är borgenärer. Anyway, om någon fordringsägare säger nej så tittar KFM på deras invändningar och ser om den har fog för sig annars kan de besluta att det blir skuldsanering ändå. Skulle någon fordringsägare ha en giltig invändan av något slag, något som KFM alltså missat, så kan du få avslag. Då blir det till att överklaga till tingsrätten eller försöka fixa whatever som gav upphov till invändan och ansökan igen.

Och för allt i världen. BRYT INTE DIN SKULDSANERING. Om din ekonomi fallerar än värre, begär omprövning. Om skuldsaneringen upphävs pga att du inte följer betalplanen kan du i stort sett glömma att lyckas få en ny.
    Du har rätt, var lite trött när jag skrev.

Det är omöjligt att få en ny skuldsanering. 
    Jag är så tacksam över chansen att få skuldsanering, så jag kommer inte att missa en enda betalning.
    Och jag är imponerad över det jobb KFM gjort.

Dom har sammanställt en lista över mina skulder så att jag kan bocka av och se månad för månad vad som ska betalas och till vem.

Samt att om min ekonomi förändras, så gör dom en omräkning.

Har bara en massa positivt att säga om KFM i samband med min ansökan.      

Så våga prova att skicka in en ansökan. Man kan inte få mer än ett nej.  

Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?