• Smulan1102

Skuldsanering - hur gick det för er?

Jag går och funderar på att ansöka om skuldsanering då min ekonomi är i botten. Har skulder på närmare 500 000. Har löneutmätning nu. Hoppas på att få "ett slutdatum" då skulderna kommer vara betalda så att man har en plan för framtiden. Just nu känns det bara så hopplöst. Har själv satt mig i denna situation och lägger inte skulden på någon annan men känner att det vore befriande och få en översikt och en plan. Vill så gärna reda ut min ekonomi. Är fullt frisk, 32 år gammal.

Har någon annan ansökt om skuldsanering? Hur gick det?

Är inte så insatt i detta. Några tips?

Med denna tråd önskar jag stöd och tips från er, så snälla ni, inga elaka påhopp ang min situation.

• Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?
  • Smulan1102
    Pentagram skrev 2011-08-02 15:43:49 följande:

Om vi talar om en tvingande skuldsanering så är det vissa krav som skall vara uppfyllda och ett av dessa är att du måste vara kvalificerat insolvent, dvs du skall inte kunna betala dina skulder på överskådlig tid. Överskådlig tid anses vara ca 15 år i dagsläget. Nu vet jag inte hur mycket det mäts ut per månad av dig eller hur stor del av dina skulder som är räntebärande men om du inte har ett betalningsutrymme på över 3000 kr åtminstone (lågt räknat) så torde du vara kvalificerad.

Anyway, steg 1 är att kontakta skuldrådgivningen i din kommun så hjälper de dig vidare. Var dock beredd på att det kan vara några månaders väntetid.

Kom dessutom ihåg att du kan ansöka om frivilliga uppgörelser också.

Kan tillägga att jag aldrig haft en skuldsanering själv, men jag jobbar med inkasso och är väldigt bekant med skuldsaneringsprocessen från det hållet...

Att ansöka om frivilliga uppgörelser, gäller det bara på de skulder som gått till inkasso och INTE de som redan gått till kronofogden?!

• Smulan1102
    Pentagram skrev 2011-08-02 19:09:34 följande:
    Man kan ansöka om uppgörelser på alla skulder, även de som gått vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten) och det vanliga är att man försöker nå en samlad uppgörelse om man har många skulder. Inget garanterar naturligtvis att fordringsägarna går med på det hela och vissa borgenärer kan tycka att det är effektivare att låta KFM sköta indrivningen så är man säker på att få in pengar varje månad.
    OK. Tack för informationen! Glad
Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?