Skuldsanering - hur gick det för er?
Hej !
Intressant att läsa om skuldsanering och vilken hjälp man kan få.
När jag insåg att mina skulder var svåra att betala under överskådlig tid, så tog jag
kontakt med KFM, som skickade blanketter.
Visst var det lite jobb med att kontakta alla fordringsägare för att skriva in räntors
storlek, ursprungsbelopp och nuvarande efter flera år, men det gick.
Personligt brev var inte heller så ansträngande att författa. Det var ju enbart att hålla sig
till sanningen varför det blivit som som det blev.
Eftersom jag uppfyllde alla kriterier om att inte inom överskådlig tid kunna betala skulderna,
att de var tillräckligt gamla ca 5 år i mitt fall så fick jag ett glädjande besked från skuldsaneringsteamet
att det var början på min sanering.
All skuldsanering ska ju stå i Post och Inrikes tidning så om man glömt någon fordringsägare så
ska de ha möjlighet att meddela detta till KFM.
Fick sedan efter någon månad en avbetalningsplan av teamets handläggare med beloppens storlek
varje månad i 5 år. För att det ska bli någorlunda jämt fördelat så skiljer sig beloppen åt en aning
per månad.
Samma avbetalningsplan fick också fordringsägarna som godkänt skuldsaneringen.
Tyckte det såg rätt mörkt ut i början att det skulle ta 5 år, men samtidigt glad att alla räntor var
frysta, som de inte är vid utmätning av lön eller pension.
Nu har jag 2 månader kvar att betala ca 2 tusen kronor och sedan är denna sak ur världen.
Känner mig mycket lättad att efter så många år bli skuldfri och ej behöva leva på existensminimum.
Har faktiskt ingenting negativt att säga om KFM utan tvärtom.
Jag har inte behövt att kontakta dem.
Har tänkt att spara halva skuldsaneringsbeloppets storlek varje månad för att få en liten buffert om något oväntat
dyker upp.
Om någon känner igen sig i min situation så börja ansöka om skuldsanering. Om det känns
jobbigt att på eget bevåg som jag gjorde min ansökan så uppsök kommunens budgetrådgivning
L;ycka till !
Mvh LMI