• Pentagram

Skuldsanering - hur gick det för er?

Om vi talar om en tvingande skuldsanering så är det vissa krav som skall vara uppfyllda och ett av dessa är att du måste vara kvalificerat insolvent, dvs du skall inte kunna betala dina skulder på överskådlig tid. Överskådlig tid anses vara ca 15 år i dagsläget. Nu vet jag inte hur mycket det mäts ut per månad av dig eller hur stor del av dina skulder som är räntebärande men om du inte har ett betalningsutrymme på över 3000 kr åtminstone (lågt räknat) så torde du vara kvalificerad.

Anyway, steg 1 är att kontakta skuldrådgivningen i din kommun så hjälper de dig vidare. Var dock beredd på att det kan vara några månaders väntetid.

Kom dessutom ihåg att du kan ansöka om frivilliga uppgörelser också.

Kan tillägga att jag aldrig haft en skuldsanering själv, men jag jobbar med inkasso och är väldigt bekant med skuldsaneringsprocessen från det hållet...

• Pentagram

Man kan ansöka om uppgörelser på alla skulder, även de som gått vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten) och det vanliga är att man försöker nå en samlad uppgörelse om man har många skulder. Inget garanterar naturligtvis att fordringsägarna går med på det hela och vissa borgenärer kan tycka att det är effektivare att låta KFM sköta indrivningen så är man säker på att få in pengar varje månad.

• Pentagram
    lejoninnan skrev 2011-08-04 11:50:53 följande:
    Vad som händer om en gäldenär inte går med på skuldsaneringen vet jag inte, för alla mina gäldenärer sa OK.   
    Det är du som är gäldenären, dina fordringsägare är borgenärer. Anyway, om någon fordringsägare säger nej så tittar KFM på deras invändningar och ser om den har fog för sig annars kan de besluta att det blir skuldsanering ändå. Skulle någon fordringsägare ha en giltig invändan av något slag, något som KFM alltså missat, så kan du få avslag. Då blir det till att överklaga till tingsrätten eller försöka fixa whatever som gav upphov till invändan och ansökan igen.

Och för allt i världen. BRYT INTE DIN SKULDSANERING. Om din ekonomi fallerar än värre, begär omprövning. Om skuldsaneringen upphävs pga att du inte följer betalplanen kan du i stort sett glömma att lyckas få en ny.
  • Pentagram
    lejoninnan skrev 2011-08-04 15:06:53 följande:
    Det är omöjligt att få en ny skuldsanering. 

I princip omöjligt men inte helt. Rätten kan anse att det finns vägande skäl för att bevilja skuldsanering även om du tidigare haft en sådan (fullföljd eller bruten) men det är ju inget man skall räkna med.
  • Pentagram
    Noname00 skrev 2013-11-17 01:24:45 följande:
    Exakt vad innebär skuldsanering, att fodringsägarna går med på att sätta en fast ränta eller skriva av skulderna?
    Skuldsanering (tvingande) innebär att du betalar så mycket du kan av dina skulder under fem års tid och  därefter skrivs de bort. I undantagsfall kan skuldsaneringsperioden vara kortare tid än  fem år.
Svar på tråden Skuldsanering - hur gick det för er?