• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • violatricolor

Ja, jag är rädd om min hjärna och inte överdrivet fåfäng. Tycker inte det är fulare än t ex bilbälte eller gummistövlar.

• bastardized

Nej och jag tycker det ser otroligt löjligt ut med vuxna som tar på sig detta missfoster men min lille pojk måste ha en, dubbelmoral=japp.

• kenttjej

Är 27 år och använder cykelhjälm. Använder även ridhjälm när jag rider och hjälm när jag åker snowboard. Det är en självklarhet  för mig.

• CeciliaMaria82

Alltid hjälm på mig där det finns en farlig aktivitet så som cykling, snowbord, ridning, 4-hjuling, moped, enda undantaget är när jag åker slalom, vilket är dumt, kan även där hända olyckor trots att jag åkt i en 20-år

• violatricolor
    Kiwi10 skrev 2011-06-11 07:57:53 följande:
    29 år. Använder hjälm om jag ska längre än 1km.
    Haha.... ursäkta. Varför inte alltid? Det låter farligt.
  • violatricolor
    CeciliaMaria82 skrev 2011-06-11 07:53:32 följande:
    Alltid hjälm på mig där det finns en farlig aktivitet så som cykling, snowbord, ridning, 4-hjuling, moped, enda undantaget är när jag åker slalom, vilket är dumt, kan även där hända olyckor trots att jag åkt i en 20-år
    Då vet du vad som gäller nästa gång du åker slalom
  • Matruska

Har just nu ingen cykelhjälm, även om jag ofta cyklar. Men ifall jag får barn kommer jag nog skaffa hjälm. Främst både som 'skydd' och 'bra förebild'

• Allimac 2004

Alltid, precis som jag alltid använder bilbälte, ser ingen anledning till att inte ha det.

• mammma

hej, omröstningen avslutad men jag använder hjälm då barnen är med och min man tjatar på mig att använda också då jag cyklar med väninnan men skäms då eftersom hon inte använder, försöker skärpa mig.

Svar på tråden Använder du cykelhjälm?