• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • älskarlivet81

Självklart gör jag det! Jag var med om en olycka för några år sedan där jag blev påkörd av en bil.. Hade inte förstånd att ha hjälm då, men som tur var slog jag inte huvudet, utan slog "bara" ut några tänder + fick en spricka i knät. Men efter det har jag aldrig cyklat utan hjälm!

• Helle333
    annca skrev 2011-06-09 11:41:34 följande:
    Hjälm fanns inte när jag var under 15, så jag har aldrig präglats på det.
    Fyller 40 iår, har börjat cykla igen efter ett uppehåll på ett par år, men det har aldrig varit huvudt jag varit orolig att skada, och känner ingen som öht slagit i huvudet. Armar och ben däremot...

Det gäller att följa regler och läsa trafiken. Använder man förnufter är risken så mycket mindre än om man bar aforsar på, som många verkar göra idag... Det är klart att man är en fara för andra om man cyklar i en gigantisk tjattrande klunga utan koll på vad som händer runt omkring. Om man skiter i stopplikt, rödljus, enkelriktningar... *grrrrr* Se sig för för fanken! Kör som om alla andra var idioter, så klarar du själv rätt bra, det sa min körskollärare till mig för drygt 20 år sedan :)

Nej, jag använder inte hjälm. Kommer aldrig heller! :P
    Det gör jag. Han ramlade med cykeln i en nedförsbacke när en bil svängde ut precis framför honom. Hade han haft hjälm hade han inte skavt av halva örat mot asfalten.

Det gäller att använda regler osv i trafiken, använder du det argumentet när du kliver in i bilen också? Eller du kanske hör till den skaran som använder bilbältet, aldrig skulle sätta dig på en MC etc utan hjälm men som på allvar tror att man inte kan bli skadad på cykeln? Det händer aldrig mig är ett farligt tänk.
  • älskarlivet81
    annca skrev 2011-06-09 11:41:34 följande:
    Hjälm fanns inte när jag var under 15, så jag har aldrig präglats på det.
    Fyller 40 iår, har börjat cykla igen efter ett uppehåll på ett par år, men det har aldrig varit huvudt jag varit orolig att skada, och känner ingen som öht slagit i huvudet. Armar och ben däremot...

Det gäller att följa regler och läsa trafiken. Använder man förnufter är risken så mycket mindre än om man bar aforsar på, som många verkar göra idag... Det är klart att man är en fara för andra om man cyklar i en gigantisk tjattrande klunga utan koll på vad som händer runt omkring. Om man skiter i stopplikt, rödljus, enkelriktningar... *grrrrr* Se sig för för fanken! Kör som om alla andra var idioter, så klarar du själv rätt bra, det sa min körskollärare till mig för drygt 20 år sedan :)

Nej, jag använder inte hjälm. Kommer aldrig heller! :P
    Jag följde reglerna när jag blev påkörd.. Det var en bil som körde rakt ut från en parkering och rakt på mig.. Alltså gjorde jag inget fel!

Som tur var slog jag "bara" ut några tänder och fick en spricka i knät. Tillbringade väl ca 48 timmar hos tandläkare för att rätta till min tandskada..

Att säga att det inte händer mig är skitsnack. Jag trodde inte heller det skulle hända mig, men det gjorde det, och det utan att jag gjorde något fel!
  • cherrycupecake83

Ja sedan ett par månader tilbaka då min lärare berättade för mig hur det gick för en grabb som inte hade cykelhjälm.. sedan dess har jag det, det är inte snyggt men det kan ställa till problem för än om man inte har det.

• Mimmlas
    Tonx skrev 2011-06-09 12:03:41 följande:
    Ungefär lika bra argument som "Nej, jag använder inte bilbälte, jag är en mycket duktig förare och kör försiktigt."
    Nja det är ju lite farligare att åka bil än att cykla i stadsparken och på gå gator som jag gör när jag cyklar till jobbet :P
  • wiickan
    Mimmlas skrev 2011-06-09 12:53:59 följande:
    Nja det är ju lite farligare att åka bil än att cykla i stadsparken och på gå gator som jag gör när jag cyklar till jobbet :P
    Fast vad händer om du i stadsparken får en sten eller kotte under däcket och cykeln välter?
  • Tonx
    Mimmlas skrev 2011-06-09 12:53:59 följande:
    Det är ditt huvud.
  • Mimmlas
    wiickan skrev 2011-06-09 12:58:43 följande:
    Fast vad händer om du i stadsparken får en sten eller kotte under däcket och cykeln välter?
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:06:28 följande:
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
    Jag slog inte heller i huvudet när jag blev påkörd, dock slog jag ut flera tänder...

Var inte så naiv och tro att inget kan hända dig...
  • Mimmlas
    älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:07:39 följande:
    Jag slog inte heller i huvudet när jag blev påkörd, dock slog jag ut flera tänder...

Var inte så naiv och tro att inget kan hända dig...
    Tänderna har redan rykt många gånger så det skulle inte vara något nytt :P
    Det är klart det kan hända mig, men jag tar den risken när jag cyklar i promenadtakt i parken faktiskt. Det är ju lite annorlunda om man cyklar i trafik.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?