älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:55:24 följande:
Jag blev påkörd av en bil, jag följde trafikregler och allt, men vad hjälpte det?
Hade en jäkla tur som inte föll med huvudet i marken först.. Jag var så korkad nämligen att jag inte använde hjälm när olycka inträffade.. Istället blev det en sjukskrivning på 8 veckor, med spricka i knät och utslagna tänder, som det tog nästan 1 år + 48 timmar att rätta till..
Men borde man inte isåfall har på sig full skyddsutrustning när man cyklar? Knäskydd, tandskydd, ungefär som en ishockeyspelare? Eller inte cykla överhuvudtaget?
Jag har ramlat av min cykel tre gånger, och aldrig slagit i huvudet. Enda gången jag har slagit i huvudet var när jag gick upp för att äta frukost en morgon, och svimmade. Fick en hjärnskakning och blev sjukskriven en lång tid, men har fortfarande inte på mig hjälm när jag går upp ur sängen...
Jag tycker det är jättebra att verkligen fundera över riskerna vid olika aktiviteter, och sen får man bestämma vilka risker man är beredd att ta. Ett bra tips är också att ta för givet att andra trafikanter INTE ser dig och INTE följer trafikregler. Precis som du säger spelar det ju ingen roll hur mycket man själv har följt reglerna om man blir påkörd av en idiot som inte har varit lika hänsynsfull!