• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • wiickan
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:06:28 följande:
    Ifall det skulle hända så har jag utmärkt fallteknik pga av år av skateboard/inlines och skidor/snowboard samt mountainbike i skogen.
    Men det har ju inte de flesta. Har faktiskt aldrig slagit i huvudet på alla år. Och då brukade jag använda hjälm förr.
    Enda anledningen att jag skulle välta cykeln är nog ifall jag får en pinne in i hjulet och det är nog inte speciellt troligt.
    Så om du skulle halka precis bredvid en lyktstolpe eller ett träd så skulle du kunna kasta dig runt den då?
  • Mimmlas
    wiickan skrev 2011-06-09 13:10:02 följande:
    Så om du skulle halka precis bredvid en lyktstolpe eller ett träd så skulle du kunna kasta dig runt den då?
    Inte kasta mig runt men falla rätt.
    Om man slappnar av och faller på rätt sätt så gör man inte illa sig.
    Jag har ramlat ur träd och från berg men aldrig gjort illa mig. Får knappt blåmärken ens.
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:08:54 följande:
    Tänderna har redan rykt många gånger så det skulle inte vara något nytt :P
    Det är klart det kan hända mig, men jag tar den risken när jag cyklar i promenadtakt i parken faktiskt. Det är ju lite annorlunda om man cyklar i trafik.
    Får man ens cykla i parken?

Ja, ta du den risken.. Vet inte om du skulle tycka det vore så roligt när du får vara hos tandläkaren för behandling ca 48 timmar och sen ändå får bestående men..
  • älskarlivet81
    Mimmlas skrev 2011-06-09 13:12:07 följande:
    Inte kasta mig runt men falla rätt.
    Om man slappnar av och faller på rätt sätt så gör man inte illa sig.
    Jag har ramlat ur träd och från berg men aldrig gjort illa mig. Får knappt blåmärken ens.
    Haha, så jäkla naiv du är..
  • frökenpiggy
    älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:24:52 följande:
    Haha, så jäkla naiv du är..
    Vad har du för erfarenhet av att ramla av din cykel?
  • älskarlivet81
    frökenpiggy skrev 2011-06-09 13:53:14 följande:
    Vad har du för erfarenhet av att ramla av din cykel?
    Jag blev påkörd av en bil, jag följde trafikregler och allt, men vad hjälpte det?
    Hade en jäkla tur som inte föll med huvudet i marken först.. Jag var så korkad nämligen att jag inte använde hjälm när olycka inträffade.. Istället blev det en sjukskrivning på 8 veckor, med spricka i knät och utslagna tänder, som det tog nästan 1 år + 48 timmar att rätta till..
  • Paradigm

Varför har man inte cykelhjälm egentligen? Vem bryr sig om du har det eller inte. Inte jag! Så varför bryr mig sig så jäkla mycket om att det ser "fånigt" ut?

• wiickan

Helt ärligt tycker jag att det borde vara lag på att alla ska ha cykelhjälm på sig...

• frökenpiggy
    älskarlivet81 skrev 2011-06-09 13:55:24 följande:
    Jag blev påkörd av en bil, jag följde trafikregler och allt, men vad hjälpte det?
    Hade en jäkla tur som inte föll med huvudet i marken först.. Jag var så korkad nämligen att jag inte använde hjälm när olycka inträffade.. Istället blev det en sjukskrivning på 8 veckor, med spricka i knät och utslagna tänder, som det tog nästan 1 år + 48 timmar att rätta till..
    Men borde man inte isåfall har på sig full skyddsutrustning när man cyklar? Knäskydd, tandskydd, ungefär som en ishockeyspelare? Eller inte cykla överhuvudtaget?

Jag har ramlat av min cykel tre gånger, och aldrig slagit i huvudet. Enda gången jag har slagit i huvudet var när jag gick upp för att äta frukost en morgon, och svimmade. Fick en hjärnskakning och blev sjukskriven en lång tid, men har fortfarande inte på mig hjälm när jag går upp ur sängen...

Jag tycker det är jättebra att verkligen fundera över riskerna vid olika aktiviteter, och sen får man bestämma vilka risker man är beredd att ta. Ett bra tips är också att ta för givet att andra trafikanter INTE ser dig och INTE följer trafikregler. Precis som du säger spelar det ju ingen roll hur mycket man själv har följt reglerna om man blir påkörd av en idiot som inte har varit lika hänsynsfull!
  • älskarlivet81
    frökenpiggy skrev 2011-06-09 14:11:13 följande:
    Men borde man inte isåfall har på sig full skyddsutrustning när man cyklar? Knäskydd, tandskydd, ungefär som en ishockeyspelare? Eller inte cykla överhuvudtaget?

Jag har ramlat av min cykel tre gånger, och aldrig slagit i huvudet. Enda gången jag har slagit i huvudet var när jag gick upp för att äta frukost en morgon, och svimmade. Fick en hjärnskakning och blev sjukskriven en lång tid, men har fortfarande inte på mig hjälm när jag går upp ur sängen...

Jag tycker det är jättebra att verkligen fundera över riskerna vid olika aktiviteter, och sen får man bestämma vilka risker man är beredd att ta. Ett bra tips är också att ta för givet att andra trafikanter INTE ser dig och INTE följer trafikregler. Precis som du säger spelar det ju ingen roll hur mycket man själv har följt reglerna om man blir påkörd av en idiot som inte har varit lika hänsynsfull!
    Fast kan man minimera risken att bli allvarligt skadad så tycker jag man ska göra det..
    Känner även en som trillade med cykeln, hon fick en blödning i hjärnan, men hjälmen räddade henne.. Utan den hade hon dött på kuppen... Är inte ens liv värt mer än så?

Hade jag slagit huvudet vet jag inte om jag hade suttit här idag.

Men alla gör sina val, men jag kan inte tycka synd om de som blir allvarligt skadade för att de inte använt hjälm.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?