• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • 1978
    lövet skrev 2011-06-09 15:05:23 följande:
    Skulle absolut inte cykla utan hjälm - jag är ju inget pucko och det finns ju ingen vettig anledning att skippa hjälm. I Stockholm är hjälm absolut vanligast (78% bär hjälm) medan bara 11 % bär hjälm i Kalmar (NTF,2011). Varför? Min teori: På dom mindre orter jag bott är utseendet viktigt och folk vågar, liksom trådstartaren, inte gå emot normen eftersom "det snackas då". För fåfänga kan jag ju tipsa om att det numera finns osynliga hjälmar www.hovding.se/sv/background/

Ah, såg först nu att du redan tipsat om Hövding! Bor för övrigt i Kalmar. På min arbetsplats med drygt 70 anställda är vi en handfull som använder hjälm. Jag tror att ytterligare en anledning till det kan vara att trender strålar från storstäderna och sedan vidare ut i landet. Den här avkroken kommer klädmodet till tre, fyra år efter t.ex. Sthlm eller Gbg. Jag tror att hjälmtrenden kan ta sig hit också vad det lider.

I Växjö kommun delade man en gång i tiden ut 200 gratishjälmar till hugade cyklister för att öka antalet hjälmar i trafiken och därmed få det mer normal att ha hjälm. Bra idé, men det det var nog för få hjälmar.

Som ni nog förstår är jag själv hjälmanvändare.
  • 1978

Och behöver jag tillägga? Cykelhjälm eller inte, what would McGyver do?

• Ruggugglan

Nej, jag använder inte hjälm. Men jag borde.

• trollmor

Dom få gånger jag cyklar har jag inte hjälm, min frisyr blir förstörd dock brukar jag ha hjälm när jag rider . Tycker också att det är bra att använda hjälm även om jag inte gör det

• Gakka

Jag har tänkt skaffa en hjälm i flera år, men det har inte blivit av. Största anledningen är, pinsamt nog, att jag tycker de är så förbannat fula...
    Så himla korkat egentligen, att cykla utan hjälm, och speciellt av en sån anledning. Jag åker inte en meter i bilen utan bilbälte, och skulle aldrig i livet låta dottern cykla utan hjälm.

Ska nog ta och inhandla en hjälm snart tror jag... Har hört att asfalt är hårt... =)

• Princess84

Använder alltid hjälm när jag cyklar, bär dessutom slöja så det är många som skrattar när jag cyklar förbi. Har tyvärr dragit in på cykelturerna pga det.

• annca

Men se er för för tusan!
    Kommer en bil, sakta ner.
    Tro inte att bilar alltid stannar och släpper fram cyklister vid cykelövergångar och trafikljus.
    Se er för.
    Närmar man sig en utfart - se sig för, någon kan komma. Finns någon tvekan, stanna.
    Kör inte i racerfart med huvut nerböjt över styret.
    Och som sagt - kör som om alla andra är blindstyren och idioter.
    Använd ringklockan. Använd lyse... Använd din egen broms. Fotbroms.

Make blev påkörd i regnvädret när han skulle korsa en parkeringsutfart. Han såg sig inte tillräckligt för och bilisten såg sig inte för öht. Han bröt nyckelbenet och ett par revben, men huvudet var inte ens i närheten av att slå i. Nu efter det använder han hjälm, men en hjälm hade inte hindrat hans nyckelben från att brytas... sedan kör han mer vårdslöst än jag, Vinglar ut på kanten ibland, kör aldeles för nära mig tycker jag, håller mycket högre fart etc. Och ser sig inte för tillräckligt. Själv har jag halkat omkull på cykel, men vad tusan, det är armarna man tar i med då. Jag har kört på ett hinder på cyklbanan och flugit, men skrapade hara handen. Cyklen såg smått twistad ut efteråt, men inget inte en skiftnyckel kunde ordna. Men det är armar och händer som råkar illa ut mest.

Nej för faaan! Ingen jävla hjälmlag!  Använd trafikvett och kör passivt! Ska man elliminera alla risker i livet kan man inte leva alls - inte äta, inte gå ut, inte ens gå upp på morronen för man kan halka på badrumsmattan!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Studentpappa

När jag åker longboard är hjälm given, det känns att dundra i asfalten och det gör man ganska ofta. En longboard går dessutom väldigt lätt riktigt snabbt. 
    När jag cyklar downhill är hjälm+kombinerad ryggplatta/axelskydd/armbågsskydd och smalben/knäskydd givna.
    Inte alla ggr när jag bara skall cykla från a till b har jag hjälm men oftast.

När jag åker skidor på vintern har jag alltid hjälm, jag har sett otroligt många skador och även sett insidan på akuten i alperna på riktigt nära håll. Det stryker även nästan alltid med några personer varje år som blir påkörda av idioter som överskattar sin egen förmåga och inte kan behärska farten på sina skidor, så bara det är ju skäl nog att ha hjälm. 

• Uncle Frank

Vad har nu detta med etik att göra?

Som svar på tråden, har aldrig använt och kommer så aldrig att göra.

• Mimmlas
    Studentpappa skrev 2011-06-10 12:23:19 följande:
    När jag åker longboard är hjälm given, det känns att dundra i asfalten och det gör man ganska ofta. En longboard går dessutom väldigt lätt riktigt snabbt.
    När jag cyklar downhill är hjälm+kombinerad ryggplatta/axelskydd/armbågsskydd och smalben/knäskydd givna.
    Inte alla ggr när jag bara skall cykla från a till b har jag hjälm men oftast.

När jag åker skidor på vintern har jag alltid hjälm, jag har sett otroligt många skador och även sett insidan på akuten i alperna på riktigt nära håll. Det stryker även nästan alltid med några personer varje år som blir påkörda av idioter som överskattar sin egen förmåga och inte kan behärska farten på sina skidor, så bara det är ju skäl nog att ha hjälm.
    Där håller jag med dig faktiskt, jag har alltid bra med skydd om jag ska utföra extremsport.
    Men det är ju lite annat att cykla igenom en park med gångvägar där inte ens moppar får köra ^^
    Min största risk är att jag kör över en anka. Har däremot en vrålsnygg hjälm hemma som jag använder vid behov, inte när jag cyklar i sakta gemak till jobbet.
Svar på tråden Använder du cykelhjälm?