• Flerabarnsmamma

Använder du cykelhjälm?

Jag är för feg för att använda cykelhjälm eftersom "ingen annan har det", jag vågar knappt cykla eftersom jag inte har hjälm.
    Många i min släkt jobbar inom vården och jag får ofta höra om cykelolyckor där de skadade inte har haft hjälm, mestadels riktigt allvarliga skador.

Så hur många är det som använder hjälm ? Och vilken åldersgrupp hör ni till?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du cykelhjälm?
  • Kjell2

Alltid hjälm. Har slagit sönder två hjälmar under cykling. Den ena gången i låg fart och pga en skitgrej.

Skrubbsår, jack i vader mm överlever jag. Krossad skalle inte.

• Suzy QX

Borde vara lag på att alla 24-7 är inrullade i bubbelplast likt en michelingubbe. Tejpa runt allt med silvertejp och glöm inte solskyddsfaktor 78..

Att fler cyklister blir skadade i trafiken än mc-förare beror inte bara på att de är fler eller sämre skyddade utan pga många beter sig som rena idioter. Borde införas lag på backspeglar och blinkers istället på cyklarna.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Linda1976

Jag cyklar inte.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lindir

Har aldrig använt, kommer troligen aldrig göra det heller. Jag har faktiskt slagit i huvudet en gång, när jag slirade omkull i grus. Nu är jag fösiktig med grus och cyklar i övrigt lugnt också, jag tror det går bra. Jag cyklar aldrig på vintern heller.  Man får göra den bedömningen själv tycker jag.
    F.ö. kan jag känna empati med alla som skadat sig i trafiken, oavsett om det var deras eget fel eller inte.

• Irmeline

Japp!
    Är 31 år och har precis skaffat en, men tänkt på det i flera år.
    Cyklar i centara sthlm så man vill VERLIGEN ha hjälm. Det har ung. 80% av de som jag möter också.

• lillamor2011

Nej, aldrig. Har däremot kört på en cyklist som vägrade stanna vid ett övergångsställe. Han hade inte hjälm men det gick bra ändå. Lite benbrott bara.

• lövet

Skulle absolut inte cykla utan hjälm - jag är ju inget pucko och det finns ju ingen vettig anledning att skippa hjälm. I Stockholm är hjälm absolut vanligast (78% bär hjälm) medan bara 11 % bär hjälm i Kalmar (NTF,2011). Varför? Min teori: På dom mindre orter jag bott är utseendet viktigt och folk vågar, liksom trådstartaren, inte gå emot normen eftersom "det snackas då". För fåfänga kan jag ju tipsa om att det numera finns osynliga hjälmar http://www.hovding.se/sv/background/

• Tant Green

När jag cyklar till jobbet i centrala Stockholm har jag alltid hjälm. Precis som nästan alla andra. Det är ju främst av säkerhetsskäl, men också för att det skulle kännas lite pinsamt att inte ha hjälm i stan. Lite amatörmässigt liksom

Men när jag cyklar några hundra meter på cykelbanan till ICA hemma, så struntar jag i det ibland.

• 1978

De flesta cykelolyckor är singelolyckor. Det är alltså inte så mycket farligare att cykla i Stockholm än på en enslig skogsväg med otäcka stora stenar, höga asfaltskanter etc.

Jag hade inte haft kvar min lilla pappa om inte han hade använt cykelhjälm...

Titta på de här hjälmarna!

Den osynliga cykelhjälmen: www.hovding.se

Hjälmarna som är som hattar och mössor: www.yakkay.com

Svar på tråden Använder du cykelhjälm?