• amanda h

Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)

Idag när jag för första gången skulle åka in till stan med min 3-månaders son så blev jag nekad av busschaufförs-gubben!!! Han påstod att det var förbjudet att åka buss med en barnvagn som inte går att fälla ihop (har en Emmaljunga Citycross), så jag blev helt paff och sa att "jag har sett massa mammor som har med sig barnvagn på bussen", men icke, fick gå av bussen och skämmas... kände mig jätte ledsen och började nästan gråta!

Så tog taxin in till stan och gick raka vägen till busskontoret och frågade va sjutton det här handlade om. Dom bekräftade då att man INTE fick ha barnvagn på bussen, om man inte kan fälla ihop den. Då sa jag "ni menar då att bebisar under sex månader inte är välkomna att åka buss?", han sa "nej nej, men man får bara inte ha sånna vagnar".

Ska jag då skita i vagnen och hålla min son i famnen när vi åker buss? Är det meningen att ALLA mammor ska fälla ihop vagnen och  ta sin bebis i famnen? Är så jäkla arg och känner mig diskriminerad som mamma!

• Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)
  • amanda h
    Gliimma skrev 2011-05-21 19:06:34 följande:
    Samma sak hände oss när vi var på semester i London. Vi gick på bussen (kvällstid) och hade en carena easy (liten) vagn. Vi fick plats och bussen åkte 4-5 hållplatser sen kom han på att vi inte kunde åka med av någon lustig anledning och vi fick snällt gå av och gå.
    Men herregud alltså... visst, läste på uk's buss policy att det är upp till busschaffören att neka människor (om han anser att bagaget/cykeln/barnvagnen inte får plats eller for what ever reason), men att låta er gå på bussen och åka några hållplatser innan han sparkar av er.. det är ju riktigt jäkla otrevligt! Hade nån gjort så mot mig så hade jag frågat om hans namn och sedan ringt till busskontoret och sett till att the bastard fått sparken :p

En gång frågade jag om en "single" bussbiljett som man säger, så får jag en barnbiljett istället. Så jag säger vänligt till busschauffören att han har gett mig fel biljett, och då säger han att han inte hörde vad jag bad om för biljett. Så frågar jag han om han tycker jag ser ut som ett barn, då snäser han bara åt  mig och säger att det inte är hans problem att avgöra åldern. Hade kontrollanterna kommit på så hade jag ju fått böta! Ibland undrar man vad det finns för människor...
  • Gliimma

Jo det var lite jobbigt med tanke på att vi inte hitta så bra och det var kvällstid (med en 10 månaders bebis). Jo vi ifrågasatte varför vi inte kunde åka med och då påstod han att det var pga platsbrist fast det fanns gott om utrymme. Men vi orkade inte stå och diskutera så vi gick av. Sjukt faktiskt.

• Karinski

Ja, det var markligt vilka olika erfarenheter vi har. Maida Vale har jag akt mycket buss till och fran for att ga langs kanalen till Camden. De gamla bussarna (Routemasters) ar ju borttagna nu och i de fanns ingen plats for barnvagnar, men ledbussarna har ju plats for 4-5 vagnar (utan att de behover fallas ihop) och dubbeldackarna har plats for ett par. Vi bodde i nordvastra London och jag akte regelbundet med bade tag och buss over hela London.

• Protea
    Primrose skrev 2011-05-21 11:03:50 följande:
    Det tycker jag inte stämmer. Det kanske beror på var man bor i London, men jag bodde i relativt centrala London (Maida Vale och Belsize Park - borough City of Westminster resp Camden) i 11 år, fram till 2006, och åkte buss nästan dagligen och de med barnvagnar blev, i princip, alltid ombedda att fälla ihop sin vagnar. Jag tror dock att om man befinner sig mest i turistområden så har bussförarna gett upp litet och kör på utan att tjafsa. I mer "residential areas" är de kanske på litet mer.
    Protea skrev 2011-05-20 20:16:37 följande:
    Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.
    Vilka olika erferenheter man kan ha. Jag var med om så många stackars mammor på bussar som blev otrevligt bemötta (och andra) av oförskämda chaufförer. Mammorna kom oftast med en liten sulky med massor av matkassar och tre barn och var tvugna att fälla ihop sina vagnar.

Generellt är dock min erfarenhet att människor är tevligare och artigare i London jämfört med i Stockholm. Men det gäller inte busschaufförerna (de är inga charmtroll i Stockholm heller, men inte fullt lika otrevliga).
    Vad olika det kan vara i olika omraden i London! Jag har bott 10 ar i Kingston coh akt mycket buss dar och nu bor jag i sydostra London och samma har - jag har akt buss och aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop sin vagn. Jag har sett de som gjort det om de ville komma med bussen men det var redan fullt pa barnvagnsplatsen. Nu nar jag ar lite mer 'palast' om bussreglerna sa kan man ju forsta varfor sa manga har sma ihopfallbara vagnar!

Jag tycker det ar helt absurt att man inte ska fa aka buss om det finns plats. Och att fa aka en bit och sen bli ombedd att ga av aven om det fanns plats ar verkligen helt sjukt!
  • tahira

Jag har också varit med om att folk får fälla ihop sina vagnar, hur många gånger som helst. Även att de inte blir påsläppta om de har en stor vagn och inte en som är uppenbart lätt att fällla ihop.

Vi flyttade till London när sonen var tre och fortfarande åkte vagn ibland. De gånger vi behövde ha med vagnen promenerade vi istället, vart vi än skulle.

Många börjar ju med sparkcykel tidigt här, just därför, men det är klart att det är lite jobbigt om man har bebis. 

• Vaniljkex

Har aldrig blivit forbjuden att aka buss med vagnen, varken med buggan eller city selecten. De gar ju att falla ihop, men skulla aldrig falla mig in att gora det. Jag har fatt vanta pa nasta buss manga ganger, da det varit tva vagnar pa bussen redan, och jag har hort mammor med paraplyvagnar som blivit tillsagda att falla ihop vagnen om de vill aka med, eftersom det finns tva vagnar pa bussen redan. Fast jag aker nastan aldrig buss med vagn, eftersom det ar krangligt, tar hellre bilen om jag inte kan ga. Jag har bara akt buss i Chelsea och Battersea, kan tillaggas.

• Genuin
    Primrose skrev 2011-05-21 11:03:50 följande:
    Det tycker jag inte stämmer. Det kanske beror på var man bor i London, men jag bodde i relativt centrala London (Maida Vale och Belsize Park - borough City of Westminster resp Camden) i 11 år, fram till 2006, och åkte buss nästan dagligen och de med barnvagnar blev, i princip, alltid ombedda att fälla ihop sin vagnar. Jag tror dock att om man befinner sig mest i turistområden så har bussförarna gett upp litet och kör på utan att tjafsa. I mer "residential areas" är de kanske på litet mer.
    Protea skrev 2011-05-20 20:16:37 följande:
    Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.
    Vilka olika erferenheter man kan ha. Jag var med om så många stackars mammor på bussar som blev otrevligt bemötta (och andra) av oförskämda chaufförer. Mammorna kom oftast med en liten sulky med massor av matkassar och tre barn och var tvugna att fälla ihop sina vagnar.

Generellt är dock min erfarenhet att människor är tevligare och artigare i London jämfört med i Stockholm. Men det gäller inte busschaufförerna (de är inga charmtroll i Stockholm heller, men inte fullt lika otrevliga).
    Jag bodde i St Johns Wood nära Little Venice och Maida Vale i 7 års tid, varav drygt 3 med barn så vi måste ha åkt samma bussar... 16, 98, 6 etc och jag har bara sett att folk blivit ombedda att fälla ihop när det redan varit två vagnar på busen och en tredje har velat gå på... men busschaffisarna är ju väldigt olika och deras ord är lag ;)
  • Primrose
    Genuin skrev 2011-07-08 23:32:37 följande:
    Jag bodde i St Johns Wood nära Little Venice och Maida Vale i 7 års tid, varav drygt 3 med barn så vi måste ha åkt samma bussar... 16, 98, 6 etc och jag har bara sett att folk blivit ombedda att fälla ihop när det redan varit två vagnar på busen och en tredje har velat gå på... men busschaffisarna är ju väldigt olika och deras ord är lag ;)
    Ja, 98 och 16 åkte jag. Men oftast åkte jag nog mest tunnelbana eller gick just de dryga 2 åren jag bodde där. I 8 år bodde jag mellan Chalk Farm och Belsize Park och åkte 46:an (som ju även går via StJohns Wood, för övrigt ), 168:an och, främst, 24:an. Och så en massa andra bussar, förstås, när man skulle till andra ställen. Men på 24:an var chaufförerna inte nådiga vad gällde barnvagnar.

Några anektdoter vad gäller Londons busschaufförer och busslinjer:

*På 46:ans linje var det en, visserligen trevlig, chaufför som brukade missa en massa hållplatser. Han var 60-årsåldern och onekligen ganska virrig.Drömmer

*En annan gång körde an rastafarikille bussen - och rökte marijuana och pratade i mobilen samtidigt (PS. att prata i mobil när man kör är, för övrigt, bara tillåtet i Sverige och, typ, yttre Mongoliet...)!

*På tidtabellen utanför vårat hus, för 46:ans buss, stog det att på söndagarna gick bussarna var 5:e till var 60:e minut, utan närmare specifikation!

*När min man och jag gick på 24:an en dag så gick jag upp och satte mig och min man dröjde. Sedan kom han uppspringande och bad mig om pengar, eftersom busschauffören hade vägrat att ta emot hans pundmynt, med argumentet att det var falskt. Maken betalade med "fräscha" pengar och bussen åkte vidare. Litet senare åker vi genom Camden Town (med mycket turister) och där vägrade chauffören ytterligare två gånger att ta emot pundmynt från förvirrade turister, eftersom han påstod att de var förfalskade!

(A propos förfalskade pengar, så fick jag själv i Cullens, som det fanns en  livsmedelskedja som hette innan Tesco Express, Sainsbury's local eller vad de nu heter tog över, tillbaka en falsk 20 punds sedel en gång, som tur var upptäckte jag det nästan på en gång jag fick den i handen. Expeditens blick visade att han var fullt medveten om att den var falsk när han gav den till mig....)

*På 24:ans buss blev en upprörd amerikansk turist mer eller mindre tvingad av en buss pga arga utskällningar och fula ord från chauffören. Turisten hade nämligen varit oförskämd nog att klaga på att chauffören satt och rökte när han körde (med cigarettrök som bolmade in bussen).

Ja, de är några av många "incidenter". Men, Åh, vad jag längtar tillbaka, ändå!
  • Protea

Fick mig ett gott skratt sa har pa sondagmorgonen - tack primrose!!!

• Primrose
    Protea skrev 2011-07-10 08:17:51 följande:
    Fick mig ett gott skratt sa har pa sondagmorgonen - tack primrose!!!
  • SkiptonMaria

Å vad jag är glad att jag inte bor kvar i London! Skrattande Har aldrig haft några problem att åka buss med min Teutonia Mistral (fyra stora hjul)  eller min Brio Race här i Yorkshire! Det är klart att jag fått vänta på nästa buss någon gång om det har varit fullt, men det får jag ju OFTA göra i Stockholm där det är en massa mammor som har 5åringar i barnvagn bara för att det är gratis...

Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)