Genuin skrev 2011-07-08 23:32:37 följande:
Jag bodde i St Johns Wood nära Little Venice och Maida Vale i 7 års tid, varav drygt 3 med barn så vi måste ha åkt samma bussar... 16, 98, 6 etc och jag har bara sett att folk blivit ombedda att fälla ihop när det redan varit två vagnar på busen och en tredje har velat gå på... men busschaffisarna är ju väldigt olika och deras ord är lag ;)
Ja, 98 och 16 åkte jag. Men oftast åkte jag nog mest tunnelbana eller gick just de dryga 2 åren jag bodde där. I 8 år bodde jag mellan Chalk Farm och Belsize Park och åkte 46:an (som ju även går via StJohns Wood, för övrigt

), 168:an och, främst, 24:an. Och så en massa andra bussar, förstås, när man skulle till andra ställen. Men på 24:an var chaufförerna inte nådiga vad gällde barnvagnar.
Några anektdoter vad gäller Londons busschaufförer och busslinjer:
*På 46:ans linje var det en, visserligen trevlig, chaufför som brukade missa en massa hållplatser. Han var 60-årsåldern och onekligen ganska virrig.
*En annan gång körde an rastafarikille bussen - och rökte marijuana och pratade i mobilen samtidigt (PS. att prata i mobil när man kör är, för övrigt, bara tillåtet i Sverige och, typ, yttre Mongoliet...)!
*På tidtabellen utanför vårat hus, för 46:ans buss, stog det att på söndagarna gick bussarna var 5:e till var 60:e minut, utan närmare specifikation!
*När min man och jag gick på 24:an en dag så gick jag upp och satte mig och min man dröjde. Sedan kom han uppspringande och bad mig om pengar, eftersom busschauffören hade vägrat att ta emot hans pundmynt, med argumentet att det var falskt. Maken betalade med "fräscha" pengar och bussen åkte vidare. Litet senare åker vi genom Camden Town (med mycket turister) och där vägrade chauffören ytterligare två gånger att ta emot pundmynt från förvirrade turister, eftersom han påstod att de var förfalskade!
(A propos förfalskade pengar, så fick jag själv i Cullens, som det fanns en livsmedelskedja som hette innan Tesco Express, Sainsbury's local eller vad de nu heter tog över, tillbaka en falsk 20 punds sedel en gång, som tur var upptäckte jag det nästan på en gång jag fick den i handen. Expeditens blick visade att han var fullt medveten om att den var falsk när han gav den till mig....)
*På 24:ans buss blev en upprörd amerikansk turist mer eller mindre tvingad av en buss pga arga utskällningar och fula ord från chauffören. Turisten hade nämligen varit oförskämd nog att klaga på att chauffören satt och rökte när han körde (med cigarettrök som bolmade in bussen).
Ja, de är några av många "incidenter". Men, Åh, vad jag längtar tillbaka, ändå!