Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)
Jag bodde i London i 11 år och bevittnade ganska ofta stackars mammor som blev tvingade att fälla ihop sina små sulkys på bussarna (där det, för övrigt, visst fanns plats att kunna stå med vagnen). Men reglerna är tydligen så. Till saken hör att de flesta (c:a 90%) av bussförarna i London är otrevliga och bryska. Oftast var det någon liten hunsad pakistansk kvinna med sulky och massor av matkassar som blev utskälld av busschauffören. Dessa kvinnor har, självklart, inte tillgång till bil och har sina små bebisar i vagnar som inte alls lämpar sig för åldern. Barnvagnar av den typen vi är vana vid (Emmaljunga osv. ) ser man ju aldrig, i princip. Och absolut inte på bussar. Och tunnelbana med barnvagn förekommer ju nästan aldrig heller. Inte minst för att det på många stationer inte finns några hissar.
När min väninna var och hälsade på i Stockholm gapade hon av förvåning när jag förklarade vad ramperna i trappor var till för (barnvagnar och rullstolar)!
Medelklassen med barn i London har bil - så "enkelt" är det, tyvärr. De fattiga (och de är många) får gå eller hunsas.
TS: Jag föreslår en bärsjal eller ett bärsele (det brukar finnas extra stöd att sätta in för små bebisar). Hur kom du förresten in till stan med taxin - hade du eget babyskydd med dig?