• Primrose

Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)

Jag bodde i London i 11 år och bevittnade ganska ofta stackars mammor som blev tvingade att fälla ihop sina små sulkys på bussarna (där det, för övrigt, visst fanns plats att kunna stå med vagnen). Men reglerna är tydligen så. Till saken hör att de flesta (c:a 90%) av bussförarna i London är otrevliga och bryska. Oftast var det någon liten hunsad pakistansk kvinna med sulky och massor av matkassar som blev utskälld av busschauffören. Dessa kvinnor har, självklart, inte tillgång till bil och har sina små bebisar i vagnar som inte alls lämpar sig för åldern. Barnvagnar av den typen vi är vana vid (Emmaljunga osv. ) ser man ju aldrig, i princip. Och absolut inte på bussar. Och tunnelbana med barnvagn förekommer ju nästan aldrig heller. Inte minst för att det på många stationer inte finns några hissar.
    När min väninna var och hälsade på i Stockholm gapade hon av förvåning när jag förklarade vad ramperna i trappor var till för (barnvagnar och rullstolar)!

Medelklassen med barn i London har bil - så "enkelt" är det, tyvärr. De fattiga (och de är många) får gå eller hunsas.

TS: Jag föreslår en bärsjal eller ett bärsele (det brukar finnas extra stöd att sätta in för små bebisar). Hur kom du förresten in till stan med taxin - hade du eget babyskydd med dig?

• Primrose

PS. VI bor i Stockholm sedan snart 5 år. Vi har turistat med vår son (nu 2,5 år) i både Paris och Wien och det gick bra. Bäst var WIen. Där var det t o m skyltat i T-banevagnen var man kunde stå med sin barnvagn och när vi kom på med vår vagn så flyttade sig folk alltid ifrån den platsen. Vi köpte en Bugaboo Bee (en ihopfällbar sulky) med transportväska för att ha på våra resor - den har fullt liggläge och barnet kan ligga mot den som drar vagnen, vilket betyder att man kan använda den till en nyfödd också. Den var toppen att ha i både Paris och Wien. Vi åkte pendeltåg, buss, spårvagn, t-bana. London har vi inte prövat ännu.Drömmer

Been är förresten så bra att vi sålde vår Bugaboo Cameleon och använde Been i Stockholm också. Men under vintern hade vi en mer stryktålig vagn.

• Primrose
    Daeminimon skrev 2011-05-19 23:50:34 följande:
    man behöver inte automatiskt fälla ihop den när man kliver ombord, men det ska gå, ifall en annan vagn kommer ombord, eller en rullstol. De kan även neka om det redan är en eller flera barnvagnar ombord. (Bor i Manchester)
    Reglerna är nog litet annorlunda i London.
    mausi2008 skrev 2011-05-19 23:48:22 följande:
    Hej!

Och angående taxi: i UK finns det ingen lag om barnstolar i taxibilarna!! Vi blev så förvånade och lite chockade när vi behövde åka taxi och ville boka en bil med barnstol från flygplatsen. Finns inte överhuvudtaget. Inte i Scottland i alla fall!
    Nej, det kan jag tänka mig. Jag undrade bara litet över hur TS hade gjort - trafisäkerhetsmedveten svensk som hon säkert är.
  • Primrose
    Genuin skrev 2011-05-20 09:04:57 följande:
    Jag har aldrig varit med om att man automatiskt ska behöva fälla ihop vagnen när man går på bussar i London, och då har jag åkt mycket. Det behöver man endast göra om det redan är två vagnar på bussen, eller vänta till nästa buss ;)
    Det tycker jag inte stämmer. Det kanske beror på var man bor i London, men jag bodde i relativt centrala London (Maida Vale och Belsize Park - borough City of Westminster resp Camden) i 11 år, fram till 2006, och åkte buss nästan dagligen och de med barnvagnar blev, i princip, alltid ombedda att fälla ihop sin vagnar. Jag tror dock att om man befinner sig mest i turistområden så har bussförarna gett upp litet och kör på utan att tjafsa. I mer "residential areas" är de kanske på litet mer.
    Protea skrev 2011-05-20 20:16:37 följande:
    Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.
    Vilka olika erferenheter man kan ha. Jag var med om så många stackars mammor på bussar som blev otrevligt bemötta (och andra) av oförskämda chaufförer. Mammorna kom oftast med en liten sulky med massor av matkassar och tre barn och var tvugna att fälla ihop sina vagnar.

Generellt är dock min erfarenhet att människor är tevligare och artigare i London jämfört med i Stockholm. Men det gäller inte busschaufförerna (de är inga charmtroll i Stockholm heller, men inte fullt lika otrevliga).
  • Primrose
    amanda h skrev 2011-05-21 17:07:58 följande:
    Måste bara skriva att jag också bott i Maida Vale haha :p När jag var 19!
    Jag bodde i Little Venice mellan 1996-1998.
  • Primrose
    Genuin skrev 2011-07-08 23:32:37 följande:
    Jag bodde i St Johns Wood nära Little Venice och Maida Vale i 7 års tid, varav drygt 3 med barn så vi måste ha åkt samma bussar... 16, 98, 6 etc och jag har bara sett att folk blivit ombedda att fälla ihop när det redan varit två vagnar på busen och en tredje har velat gå på... men busschaffisarna är ju väldigt olika och deras ord är lag ;)
    Ja, 98 och 16 åkte jag. Men oftast åkte jag nog mest tunnelbana eller gick just de dryga 2 åren jag bodde där. I 8 år bodde jag mellan Chalk Farm och Belsize Park och åkte 46:an (som ju även går via StJohns Wood, för övrigt ), 168:an och, främst, 24:an. Och så en massa andra bussar, förstås, när man skulle till andra ställen. Men på 24:an var chaufförerna inte nådiga vad gällde barnvagnar.

Några anektdoter vad gäller Londons busschaufförer och busslinjer:

*På 46:ans linje var det en, visserligen trevlig, chaufför som brukade missa en massa hållplatser. Han var 60-årsåldern och onekligen ganska virrig.Drömmer

*En annan gång körde an rastafarikille bussen - och rökte marijuana och pratade i mobilen samtidigt (PS. att prata i mobil när man kör är, för övrigt, bara tillåtet i Sverige och, typ, yttre Mongoliet...)!

*På tidtabellen utanför vårat hus, för 46:ans buss, stog det att på söndagarna gick bussarna var 5:e till var 60:e minut, utan närmare specifikation!

*När min man och jag gick på 24:an en dag så gick jag upp och satte mig och min man dröjde. Sedan kom han uppspringande och bad mig om pengar, eftersom busschauffören hade vägrat att ta emot hans pundmynt, med argumentet att det var falskt. Maken betalade med "fräscha" pengar och bussen åkte vidare. Litet senare åker vi genom Camden Town (med mycket turister) och där vägrade chauffören ytterligare två gånger att ta emot pundmynt från förvirrade turister, eftersom han påstod att de var förfalskade!

(A propos förfalskade pengar, så fick jag själv i Cullens, som det fanns en  livsmedelskedja som hette innan Tesco Express, Sainsbury's local eller vad de nu heter tog över, tillbaka en falsk 20 punds sedel en gång, som tur var upptäckte jag det nästan på en gång jag fick den i handen. Expeditens blick visade att han var fullt medveten om att den var falsk när han gav den till mig....)

*På 24:ans buss blev en upprörd amerikansk turist mer eller mindre tvingad av en buss pga arga utskällningar och fula ord från chauffören. Turisten hade nämligen varit oförskämd nog att klaga på att chauffören satt och rökte när han körde (med cigarettrök som bolmade in bussen).

Ja, de är några av många "incidenter". Men, Åh, vad jag längtar tillbaka, ändå!
  • Primrose
    Protea skrev 2011-07-10 08:17:51 följande:
    Fick mig ett gott skratt sa har pa sondagmorgonen - tack primrose!!!
Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)