• amanda h

Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)

Idag när jag för första gången skulle åka in till stan med min 3-månaders son så blev jag nekad av busschaufförs-gubben!!! Han påstod att det var förbjudet att åka buss med en barnvagn som inte går att fälla ihop (har en Emmaljunga Citycross), så jag blev helt paff och sa att "jag har sett massa mammor som har med sig barnvagn på bussen", men icke, fick gå av bussen och skämmas... kände mig jätte ledsen och började nästan gråta!

Så tog taxin in till stan och gick raka vägen till busskontoret och frågade va sjutton det här handlade om. Dom bekräftade då att man INTE fick ha barnvagn på bussen, om man inte kan fälla ihop den. Då sa jag "ni menar då att bebisar under sex månader inte är välkomna att åka buss?", han sa "nej nej, men man får bara inte ha sånna vagnar".

Ska jag då skita i vagnen och hålla min son i famnen när vi åker buss? Är det meningen att ALLA mammor ska fälla ihop vagnen och  ta sin bebis i famnen? Är så jäkla arg och känner mig diskriminerad som mamma!

• Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)
  • Ramborg

Det beror väl på hur bussarna ser ut? Här i Sverige finns ju ett utrymme där man kan ställa vagnen och sätta fast den. Är det fullt där får man inte åka. Har de inget sånt utrymme kan jag förstå att de inte tar in vagnar. Ungefär som man inte får ta in en cykel.

• MattiasFru

har aldrig sett att någon viker ihop vagnarna på bussarna här iallafall. däremot har folk blivit nekade av den anledningen att det inte får plats fler barnvagnar, men det är en helt annan sak. men det lät väldigt konstigt tycker jag.

• Bibbidi

Om det är en typ av buss som inte kan/ får plats med barnvagnar så är det ju inte så konstigt? Barnvagnar i sådana lägen där bussen inte kan hantera dem utgör ju en säkerhetsrisk.

Inget konstigt alls.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Ronjas mamma

Har du tänkt på att prova bärsjal?
    Vet nu  inte var du bor men UK?
     Nar vi var en vecka i London så hade vi bara bärsjalar med till vår då 4 månaders baby för att slippa problem med vagn i tunnelbanna och dyligt.
    Tyvärr är det ju också väldigt vanligt utomlands att man bara har typ en paraplyvagn.
    Men kan förstå det känns jobbigt, i vardagen hade jag aldrig klarat mig utan vår tvilling vagn till våra täta syskon.

• Primrose

Jag bodde i London i 11 år och bevittnade ganska ofta stackars mammor som blev tvingade att fälla ihop sina små sulkys på bussarna (där det, för övrigt, visst fanns plats att kunna stå med vagnen). Men reglerna är tydligen så. Till saken hör att de flesta (c:a 90%) av bussförarna i London är otrevliga och bryska. Oftast var det någon liten hunsad pakistansk kvinna med sulky och massor av matkassar som blev utskälld av busschauffören. Dessa kvinnor har, självklart, inte tillgång till bil och har sina små bebisar i vagnar som inte alls lämpar sig för åldern. Barnvagnar av den typen vi är vana vid (Emmaljunga osv. ) ser man ju aldrig, i princip. Och absolut inte på bussar. Och tunnelbana med barnvagn förekommer ju nästan aldrig heller. Inte minst för att det på många stationer inte finns några hissar.
    När min väninna var och hälsade på i Stockholm gapade hon av förvåning när jag förklarade vad ramperna i trappor var till för (barnvagnar och rullstolar)!

Medelklassen med barn i London har bil - så "enkelt" är det, tyvärr. De fattiga (och de är många) får gå eller hunsas.

TS: Jag föreslår en bärsjal eller ett bärsele (det brukar finnas extra stöd att sätta in för små bebisar). Hur kom du förresten in till stan med taxin - hade du eget babyskydd med dig?

• Primrose

PS. VI bor i Stockholm sedan snart 5 år. Vi har turistat med vår son (nu 2,5 år) i både Paris och Wien och det gick bra. Bäst var WIen. Där var det t o m skyltat i T-banevagnen var man kunde stå med sin barnvagn och när vi kom på med vår vagn så flyttade sig folk alltid ifrån den platsen. Vi köpte en Bugaboo Bee (en ihopfällbar sulky) med transportväska för att ha på våra resor - den har fullt liggläge och barnet kan ligga mot den som drar vagnen, vilket betyder att man kan använda den till en nyfödd också. Den var toppen att ha i både Paris och Wien. Vi åkte pendeltåg, buss, spårvagn, t-bana. London har vi inte prövat ännu.Drömmer

Been är förresten så bra att vi sålde vår Bugaboo Cameleon och använde Been i Stockholm också. Men under vintern hade vi en mer stryktålig vagn.

• Genuin

Jag bodde i London i 5 år med små barn och åkte ofta buss men jag köpte en Maclaren just för att ha till bussen ;) Tror inte ens att du kommer in med en Emmaljunga, det är ju jättesmalt i gångarna på de flesta bussar för att överhuvudtaget komma till platsen där man kan ställa barnvagnen. Idiotiskt att man inte får gå på genom bakdörrarna. Hade min Kronan på promenader och när jag tog bilen.

• ToK

Vad tråkigt! Förstår att det kändes skitjobbigt!

Rekommenderar verkligen att prova bärsjal. Då behöver man ingen vagn och bebisen sover gott i sjalen. Min dotter på 3 månader älskar sin sjal.

• mausi2008

Hej!

Kan bara bekräfta vad andra redan har skrivit: det verkar vara så illa att man alltid ska fälla ihop sina barnvagnar när man kliver på bussen i UK. Har varit och hälsat på min kompis i London med min dotter ett antal gånger och blir lika stressad och irriterad varje gång. Speciellt när hon var bebis. Busschaufförerna ÄR (i London) ofta riktigt otrevliga! Jättejobbigt att alltid behöva fälla ihop vagnen speciellt när man har handlat och det ligger en massa påsar i korgen under vagnen...eller barnet sover. Svettig, otrevligt...och ganska onödigt! Och ja, jag tyckte att det verkade finnas tillrckligt med plats för barnvagnar på bussarna, ungefär samma utrymme som här i Stockholm. Skillnaden är kanske att lokaltrafiken är helt och hållet privat och ska drivas med vinst (så många som möjligt ska rymmas) och här i Sverige är det väl ett nära samarbete med komunerna?? Visst får de bidrag av komunerna? Ingen aning. Det förklarar även varför de flesta har betydligt mindre barnvagnar än här i Sverige, även pyttesmå bebisar ser man i paraplyvagnar som inte känns ok för så små barn...
    Och angående taxi: i UK finns det ingen lag om barnstolar i taxibilarna!! Vi blev så förvånade och lite chockade när vi behövde åka taxi och ville boka en bil med barnstol från flygplatsen. Finns inte överhuvudtaget. Inte i Scottland i alla fall!

• Daeminimon

man behöver inte automatiskt fälla ihop den när man kliver ombord, men det ska gå, ifall en annan vagn kommer ombord, eller en rullstol. De kan även neka om det redan är en eller flera barnvagnar ombord. (Bor i Manchester)

Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)