• amanda h

Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)

Idag när jag för första gången skulle åka in till stan med min 3-månaders son så blev jag nekad av busschaufförs-gubben!!! Han påstod att det var förbjudet att åka buss med en barnvagn som inte går att fälla ihop (har en Emmaljunga Citycross), så jag blev helt paff och sa att "jag har sett massa mammor som har med sig barnvagn på bussen", men icke, fick gå av bussen och skämmas... kände mig jätte ledsen och började nästan gråta!

Så tog taxin in till stan och gick raka vägen till busskontoret och frågade va sjutton det här handlade om. Dom bekräftade då att man INTE fick ha barnvagn på bussen, om man inte kan fälla ihop den. Då sa jag "ni menar då att bebisar under sex månader inte är välkomna att åka buss?", han sa "nej nej, men man får bara inte ha sånna vagnar".

Ska jag då skita i vagnen och hålla min son i famnen när vi åker buss? Är det meningen att ALLA mammor ska fälla ihop vagnen och  ta sin bebis i famnen? Är så jäkla arg och känner mig diskriminerad som mamma!

• Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)
  • Daeminimon
    Protea skrev 2011-05-20 20:16:37 följande:
    Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.

Jag gillar barsele men sonen vager redan 8 kilo och det borjar bli lite tungt!
    Köp en Storchenwiege-sjal, de avlastar!
  • amanda h
    Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.

Jag gillar barsele men sonen vager redan 8 kilo och det borjar bli lite tungt!
    Ja min son väger 6,5 kg och det är just därför jag tvekar med att inte ta med mig vagn till stan och bara bärselen... visst, älskar att ha honom i bärsele, tycker det är jätte mysigt, men när jag går på stan vill jag liksom gå runt i några timmar och kolla på kläder osv, tror att det skulle bli jobbigt att inte ha vagnen med sig och lägga ner honom i den när det börjar bli tungt! För jag är inte speciellt muskulös, tycker det blir tungt efter kanske en halvtimma :p

Och vilken "tur" du haft med att åka buss :p 12 år utan sura busschaufförer, vilken lyx! :D
  • Primrose
    Genuin skrev 2011-05-20 09:04:57 följande:
    Jag har aldrig varit med om att man automatiskt ska behöva fälla ihop vagnen när man går på bussar i London, och då har jag åkt mycket. Det behöver man endast göra om det redan är två vagnar på bussen, eller vänta till nästa buss ;)
    Det tycker jag inte stämmer. Det kanske beror på var man bor i London, men jag bodde i relativt centrala London (Maida Vale och Belsize Park - borough City of Westminster resp Camden) i 11 år, fram till 2006, och åkte buss nästan dagligen och de med barnvagnar blev, i princip, alltid ombedda att fälla ihop sin vagnar. Jag tror dock att om man befinner sig mest i turistområden så har bussförarna gett upp litet och kör på utan att tjafsa. I mer "residential areas" är de kanske på litet mer.
    Vilka olika erferenheter man kan ha. Jag var med om så många stackars mammor på bussar som blev otrevligt bemötta (och andra) av oförskämda chaufförer. Mammorna kom oftast med en liten sulky med massor av matkassar och tre barn och var tvugna att fälla ihop sina vagnar.

Generellt är dock min erfarenhet att människor är tevligare och artigare i London jämfört med i Stockholm. Men det gäller inte busschaufförerna (de är inga charmtroll i Stockholm heller, men inte fullt lika otrevliga).
  • 071001

Buss 100 på rivieran har liknande regler. Vi är alltid tvugna att fälla ihop sulkyn och gå på fram med den och sen hålla i den hela resan.

• amanda h
    Primrose skrev 2011-05-21 11:03:50 följande:
    Det tycker jag inte stämmer. Det kanske beror på var man bor i London, men jag bodde i relativt centrala London (Maida Vale och Belsize Park - borough City of Westminster resp Camden)

Måste bara skriva att jag också bott i Maida Vale haha :p När jag var 19!
  • amanda h

Speaking of busschaffisar - det känns ju som att 90 % avskyr sina jobb! Kan faktiskt inte komma på en enda gång jag åkt buss och fått ett "hej" eller ett leende! Mest är det tystnad och en uttråkad, sur blick man får när man ber om en biljett. Och dessutom ska man säga "thank you" när man går av bussen. Trist jobb kanske?

• Sunniva
    amanda h skrev 2011-05-21 17:11:22 följande:
    Speaking of busschaffisar - det känns ju som att 90 % avskyr sina jobb! Kan faktiskt inte komma på en enda gång jag åkt buss och fått ett "hej" eller ett leende! Mest är det tystnad och en uttråkad, sur blick man får när man ber om en biljett. Och dessutom ska man säga "thank you" när man går av bussen. Trist jobb kanske?
    Det där är nog väldigt typist chaffisar i UK! Har själv bott en massa år i Glasgow och stött på buttra buss chaffisar dagligen. Tacka vet jag taxi chaffisarna, de får man knappt tyst på för de är så glada och pratsugna :D
  • amanda h
    Sunniva skrev 2011-05-21 17:41:39 följande:
    Det där är nog väldigt typist chaffisar i UK! Har själv bott en massa år i Glasgow och stött på buttra buss chaffisar dagligen. Tacka vet jag taxi chaffisarna, de får man knappt tyst på för de är så glada och pratsugna :D
  • Primrose
    amanda h skrev 2011-05-21 17:07:58 följande:
    Måste bara skriva att jag också bott i Maida Vale haha :p När jag var 19!
    Jag bodde i Little Venice mellan 1996-1998.
  • Gliimma

Samma sak hände oss när vi var på semester i London. Vi gick på bussen (kvällstid) och hade en carena easy (liten) vagn. Vi fick plats och bussen åkte 4-5 hållplatser sen kom han på att vi inte kunde åka med av någon lustig anledning och vi fick snällt gå av och gå.

Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)