• amanda h

Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)

Idag när jag för första gången skulle åka in till stan med min 3-månaders son så blev jag nekad av busschaufförs-gubben!!! Han påstod att det var förbjudet att åka buss med en barnvagn som inte går att fälla ihop (har en Emmaljunga Citycross), så jag blev helt paff och sa att "jag har sett massa mammor som har med sig barnvagn på bussen", men icke, fick gå av bussen och skämmas... kände mig jätte ledsen och började nästan gråta!

Så tog taxin in till stan och gick raka vägen till busskontoret och frågade va sjutton det här handlade om. Dom bekräftade då att man INTE fick ha barnvagn på bussen, om man inte kan fälla ihop den. Då sa jag "ni menar då att bebisar under sex månader inte är välkomna att åka buss?", han sa "nej nej, men man får bara inte ha sånna vagnar".

Ska jag då skita i vagnen och hålla min son i famnen när vi åker buss? Är det meningen att ALLA mammor ska fälla ihop vagnen och  ta sin bebis i famnen? Är så jäkla arg och känner mig diskriminerad som mamma!

• Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)
  • Primrose
    Daeminimon skrev 2011-05-19 23:50:34 följande:
    man behöver inte automatiskt fälla ihop den när man kliver ombord, men det ska gå, ifall en annan vagn kommer ombord, eller en rullstol. De kan även neka om det redan är en eller flera barnvagnar ombord. (Bor i Manchester)
    Reglerna är nog litet annorlunda i London.
    mausi2008 skrev 2011-05-19 23:48:22 följande:
    Hej!

Och angående taxi: i UK finns det ingen lag om barnstolar i taxibilarna!! Vi blev så förvånade och lite chockade när vi behövde åka taxi och ville boka en bil med barnstol från flygplatsen. Finns inte överhuvudtaget. Inte i Scottland i alla fall!
    Nej, det kan jag tänka mig. Jag undrade bara litet över hur TS hade gjort - trafisäkerhetsmedveten svensk som hon säkert är.
  • amanda h
    Bibbidi skrev 2011-05-19 23:11:25 följande:
    Om det är en typ av buss som inte kan/ får plats med barnvagnar så är det ju inte så konstigt? Barnvagnar i sådana lägen där bussen inte kan hantera dem utgör ju en säkerhetsrisk.

Inget konstigt alls.
    Nej men det hade inget att göra med att det inte fanns plats, det fanns väldigt mycket plats, var knappt nån på bussen och vid barnvagns-utrymmet och handikappsplatsen fanns det väldigt mycket space (ingen där). Så det handlade ju inte om det, utan bara deras dumma policy om mammor med barnvagn.
  • amanda h
    Genuin skrev 2011-05-19 23:40:01 följande:
    Jag bodde i London i 5 år med små barn och åkte ofta buss men jag köpte en Maclaren just för att ha till bussen ;) Tror inte ens att du kommer in med en Emmaljunga, det är ju jättesmalt i gångarna på de flesta bussar för att överhuvudtaget komma till platsen där man kan ställa barnvagnen. Idiotiskt att man inte får gå på genom bakdörrarna. Hade min Kronan på promenader och när jag tog bilen.
    Jo in kommer vi nog med barnvagnen om det nu var tillåtet :) Känner för att köpa en ny vagn bara för att få åka buss, lite surt att man spenderade 6000 på en vagn som man bara kan ta prommenader med kring där man bor! Vi sparar till en bil just nu, kommer inte kunna köpa nån förrän början av hösten, så tills dess får vi la hålla oss hemma haha.
  • ToK
    amanda h skrev 2011-05-20 08:14:21 följande:
    Jo in kommer vi nog med barnvagnen om det nu var tillåtet :) Känner för att köpa en ny vagn bara för att få åka buss, lite surt att man spenderade 6000 på en vagn som man bara kan ta prommenader med kring där man bor! Vi sparar till en bil just nu, kommer inte kunna köpa nån förrän början av hösten, så tills dess får vi la hålla oss hemma haha.
    Inte ska du behöva hålla dig hemma din stackare! Har du provat bärsjal någon gång? Annars - testa! Det skadar ju inte att prova liksom :) Då kan du lämna vagnen hemma och sen bara gå ut med killen på magen.
  • Protea

Jag bor i en forort till London och har 2 vagnar en Emmaljunga edge och en Britax B-mobile. Har aldrig akt buss med vagn bara barsele men har aldrig sett nagon som fallt ihop sina vagnar och har i min enfald trott att det skulle ga att aka aven med Emmaljungan - ser ofta mammor som gar pa genom bakdorrarna! Jag har sett att man blivit nekad pga av att det inte finns plats for flera vagnar men inte nagot annat.

• Protea

Blev nu nyfiken vad TFL sager och det stammer:

Bus

Folded bikes are accepted at the driver's discretion. The rules are the same for pushchairs and larger items of shopping and luggage

Sa man kan 'ha tur' med Busschaufforerna men aven otur! Vi kopte britaxen for att ha nar vi reser, sa da far jag val ta den nar vi aker buss!

Jag remmoenderar barsele!
  • Genuin

Jag har aldrig varit med om att man automatiskt ska behöva fälla ihop vagnen när man går på bussar i London, och då har jag åkt mycket. Det behöver man endast göra om det redan är två vagnar på bussen, eller vänta till nästa buss ;)

Nu är vi bara där med jämna mellanrum för att hälsa på och så och då har vi ofta två vagnar och det brukar gå hur bra som helst (en Bugga Bee till lilltjejen och en Maclaren till den större killen).

Jag har sett ett antal som har gått på bak med vagnar men där busschauffören vägrat köra innan de gått runt och gått in där fram... så bak går jag aldrig på.

• Karinski

Jag har rest runt med buss MYCKET i London med mina barn de senaste 4 aren. Har aldrig behovt falla ihop vagnen om det inte redan statt 2 vagnar pa bussen eller om nagon i rullstol ska pa. Busschaufforerna ar val inte precis nagra muntergokar, men jag har inte blivit otrevlig bemott sarskilt ofta. Daremot i Sverige...

• Protea

Jag har heller aldrig sett nagon som varit tvungen att falla ihop vagnen nar de gar pa bussen om det inte redan var fullt och de inte ville vanta till nasta buss. Jag har bott i London i 12 ar och har heller aldrig blivit otrevligt bemott.

Jag gillar barsele men sonen vager redan 8 kilo och det borjar bli lite tungt!

Svar på tråden Blev nekad att åka buss för att jag hade barnvagn! (UK)