• josefinebornstrom

behöver tips på snabb viktnedgång

jag har tröttnat helt å hållet på min övervikt nu..
    min dröm är att få komma med i biggest loser för jag tycker att man får extremt bra pepp där å dom hjälper verkligen en.. jag behöver peppet liksom..
    nu vill jag ha tips om hur jag går ner snabbt i vikt..
    jag vill gå ner 25-30 kg till nyår..
    å vill behålla vikten sen..
    va så desperat ett tag att jag tänkte sluta äta helt för att gå ner men de håller inte i längden..
    vill inte gå på nå såna där dieter för jag fuskar bara.. vill ha nå annat å gå på..
    nån som har nå tips??

e verkligen desperat nu!!

• Svar på tråden behöver tips på snabb viktnedgång
  • Kjell2
    josefinebornstrom skrev 2010-10-20 08:47:23 följande:
    just nu har jag faktiskt inge skräp alls hemma.. skrev de tidigare, de e ju isf russin. ska försöka hålla mig till lchf-metoden.. har skrivit ut en lista på saker och hur mycket kolhydrater de e i de sakern.. va flera sidor.. de mesta fanns med på den.. =) bra bra..
    igår fuskade jag för va så himla hungrig å kom hem så sent så jag köpte en kycklingrulle..
    positivt e ju att de e mycket sallad å kyckling i .. lr de e bara de men sen e de ju såsen å pizzabrödet.. får börja med sallad istället.. =)
    Du skrev i första inlägget  "vill inte gå på nå såna där dieter för jag fuskar bara.."

Det första du gör är att gå på nå såna där diet. Det andra du gör är att fuska.

Tror det är dags att tänka om för dig. Problemet med att gå ner i vikt är att man äter mindre, alltså blir man hungrig, alltså tappar man diciplinen och fuskar.

Ät vettig frukost och lunch, lätta mellanmål samt se till att du har lättlagad och vettig mat hemma till middag. Om du vill följa någon diet så gör det men följ den då och kör inte en diet på förmiddagen och en annan på kvällen.

Ett annat tips är att du storkokar mat och har vettiga matlådor hemma. Allt för att det ska gå snabbt och enklet när du kommer hem på kvällen.
  • josefinebornstrom

jo jag vet.. men tänkte mest på att inte vrålhålla mig till dieten utan bara ha den som en stödpinne för att veta hur mycket kolhydrater de e i olika saker man stoppar i sig så kan man ju faktiskt undvika de.. jo, mindre portioner tycker jag e a å o..

• Kjell2
    josefinebornstrom skrev 2010-10-20 09:02:36 följande:
    jo jag vet.. men tänkte mest på att inte vrålhålla mig till dieten utan bara ha den som en stödpinne för att veta hur mycket kolhydrater de e i olika saker man stoppar i sig så kan man ju faktiskt undvika de.. jo, mindre portioner tycker jag e a å o..
    Att trycka i sig en kycklingrulle är inte direkt att ha en diet som stödpinne.

Du måste förbereda dig, ha vettiga saker hemma, undivika fällor du vet är farliga för dig. Jag kan t ex inte ha jordnötter hemma. Käkar upp en hel påse på en kväll.

Är kvällsuget det besvärliga för dig så se till att du får i dig ett sent vettigt mellanmål. Ha bra lättlagad mat hemma. Kanske bara något att värma.
  • bakeacake
    josefinebornstrom skrev 2010-10-20 09:02:36 följande:
    Men för att LCHF ska fungera måste du vrålhålla dig till dieten. Annars kommer du att gå upp i vikt, grejen med att inte äta kolhydrater är att kroppens insulinnivå är stabil hela dagen igenom, vilket i sin tur skapar en såkallad ketos, Du kommer in i fettförbränningen där kroppen omvandlar fett till energi istället för att omvandla kolhydrater. OM du äter mer kolhydrater än vad som är ok för kroppen kommer du ploppa ur ketosen och lägga på dig fett igen.. För alla vet vi vad som händer om man kombinerar mycket fett, med mycket kolhydrater....
    www.hertiginnans.wordpress.com - Projekt Beach 2011
  • josefinebornstrom

okej.. då kanske inte min super ide va så smart då.. får köra på inga "vanliga" onyttigheter å små matportioner på bestämda tider då.. =)

• Kjell2
    josefinebornstrom skrev 2010-10-20 09:15:03 följande:
    okej.. då kanske inte min super ide va så smart då.. får köra på inga "vanliga" onyttigheter å små matportioner på bestämda tider då.. =)
    Oftast är det dumt att försöka vara smart när man vill gå ner i vikt. Det som krävs är hårt arbete, diciplin och uppoffring.

Du vet nog själv vad som är ditt probelm i ditt ätande. Gör något åt det istället.
  • Mrs Statham

Du vill alltså gå ner 3kg i veckan tills nyår?
    Det behövs typ 20 veckor till för att det ska bli en hälsosam viktnedgång.
    Räkna med att det tar ungefär lika lång tid att bli av med övervikten som du fick den på, och det är väldigt osannolikt att du fick den på 10 veckor.

Mitt tips är att först och främst lägga upp ett matschema, äta lite var tredje timme. Ta mindre portioner, eventuellt väga och räkna kalorierna i _allt_ du stoppar i munnen och dra ner radikalt på sockerintaget. Sedan lägger du upp ett träningsschema, där du rör på dig lite varje dag (räcker med 20-30min typ varannan dag i början).
    Kan rekommendera gracewellness.se där man får ett kost och träningsschema som trappas upp under 10 veckor (perfekt lagom färdigt till nyår ju Flört).
    Dra ner på kolhydraterna efter 15 (eller efter att du ätit det andra mellanmålet) och bestäm en dag i veckan där du får äta precis vad du vill (fast kanske inte så mycket du vill då).

För att behålla peppen så skulle jag nog typ göra ett kollage eller liknande över hur jag vill att mitt liv/kropp ska se ut när jag är nöjd och ta fram det när motivationen tryter. Bestäm även delmål och belöningar (som inte ska vara i matväg) t.ex. en bok du suktar efter att läsa, ett par nya skor, någon inredningsgrej etc.
    Ordna något som motiverar dig mest, vi motiveras inte av samma saker liksom..

Att "kickstarta" med en diet eller pulver är en väldigt dålig idé, förändra ditt liv och dina vanor så som du vill ha det direkt istället så slipper du och din kropp två omställningar.
    Lycka till!

• babanoos

Hej!
    Det finns en till "diet" typ livsstil snarare som du kan kolla upp! Den kallas "the zone"Den kanske liknar lchf lite på vad jag förstår av tidigare inlägg, men läs om den. Jag tycker det är riktigt intressant och inte så svårt alls. Jag upptäckte the zone för 15 år sedan när jag bodde i USA och har sedan dess inte haft några problem att hålla vikten. Man mår bara skitbra och är aldrig hungrig!
    Sen anser jag att du visst kan ta de där promenaderna även om du tränar handboll. Ut och promenera de dagar du inte har handboll!!
    Lycka till :)

• christofer79

Ett piller som sägs öka den termogena effekt!! visst ett steg i rätt riktning. Jag kan oxå kapsla in chilipulver, cayenepeppar, ingefära, bockhornsklöver, grönt te och sen lägga till psylliumfrön för att sänka kolesterol och öka vätska till tarmarna  sen sälja dyrt """Trams"".  Du får helt enkelt byta livsstill. Ändra kosten och öka aktiviteten är du osäker så beställ ett kostschema med alla ingredienser som beskrivits  ovan är med + träningstips på kostkontrollen.se 

Svar på tråden behöver tips på snabb viktnedgång