josefinebornstrom skrev 2010-10-19 18:28:36 följande:
jag skrev ut en lista från lchf nån hemsida.. där de stod hur mycket kalorier, fett å grejor de va i olika saker.. ögnade igenom de lite fort å såg att de va mycket som jag sett som nyttigt som man inte sak äta.. typ russin.. jag har alltid ätit russin istället för godis men de va lika onyttigt.. =((
just nu har jag faktiskt ingenting som e direkt onyttigt hemma.. jo, russin..
Att pratat om nyttigt är svårt och ger olika svar helt beroende på situation. Sen har olika dietsystem olika regler på vad som är ok.
Ska du gå ner i vikt så är en grunderegel att mycket av något är dumt, oavsett vad det är.
Samt att lite av nästan allt är ok.
Mycket handlar om att måttlihet är bra och sen rensa bort skit. Skit är i huvudsak allt med mycket socker i och med massor av dumt fett. Kör du någon LCHF variant är det mer ok med fet men då ska du undvika alla sorters kolhydrater.
Sen är det lätt att man silar mygg och käkar kameler. T ex låter bli russin men drar i sig en chipspåse och storläsk varje helgkväll. Ennäve russin efer träningen är ok, det är en stor bit kladdkaka med grädde som är dumt.
Jag frågar igen - vad har du för skräp hemma som läsk, godis, kakor, fikabröd, chips odyl.
Vad ska du äta till middag idag?
En grundplan är att du satsar på en vettig frukost, lagom till lunch och middag och två lätta mellanmål. Ingenting mera!