• Moon

Förlovning...

Jag har en liten fråga till er alla! vad betyder förlovning för just er???

Förut då var det väl så att man skulle gifta sig innom ett år!?! hur ser man på det idag?

///Moon som sitter lite nyfis så här mitt i natten

• Svar på tråden Förlovning...
  • aloehh

Många frågar ju: "Ska vi förlova oss?". Det är en sak.
    Min sambo frågade mig: "Vill du gifta dig med mig?".
    Det är en annan. Vi är förlovade sen '99 och ska gifta oss. Så för oss betyder förlovning ett "löfte" om giftemål. När det blir vet jag inte riktigt... men vi är förlovade "för att gifta oss"

• snobben

Jag och min sambo förlovade oss för snart ett år sen efter 5 år tillsammans. Vi vill gifta oss en dag, men vi behöver då inte göra det inom ett år bara för att det finns en "regel" att man ska det! Man gifter sig när man känner för det och framför allt har råd. Att börja med förlovning och sen gifta sig om det så är 10 år senare spelar ingen roll för oss.

• Tjohalia

När jag och min sambo förlovade oss så gjorde vi det för att visa våran kärlek till varandra och för att vi vill gifta oss senare i livet!
    Förlovningen ska väl vara som en slags prövotid innan man gifter sej har jag fått för mej... förr i tiden var det ju så att man skulle gifta sej inom ett år men det är då inget som jag håller på... vi gifter oss när det känns rätt och har inte alls bråttom... barn kommer att komma före äktenskap för oss!

• Frida80

För mig är förlovningen ett tecken på att man tycker om varandra och hör ihop och vill leva tillsammans med varandra!

• lilla rosen

För mig är det ett steg mot giftemål. Jag och min man vi förlovade oss efter två veckor efter det att vi träffades ´97. Samma år gifte vi oss bara efter knappt en månad. Nu har vi snart varit gifta i 7 år och har två barn och ev en liten pyre i magen.
    Jag känner ett par som har varit förlovade i 17 år och som sedan bestämde sig för att gifta sig. De va många år de!

• Fillifjonkan

Hade jag inte tänkt gifta mig skulle jag inte förlovat mig heller. Då hade vi lika gärna kunnat fortsätta som sambo.
    För mig hänger de två ihop, att man förlovar sig för att man har tänkt "knyta de eviga banden". Sedan är det inte sagt att man måste gifta sig inom en viss tid, även om vi gjorde det. Vi gifte oss nästan exakt 6 månader efter förlovningen.

• LyNxQ

För mej innebär förlovning att det är "mer på riktigt", man visar att man hör ihop. däremot inget krav på giftermål... I nuläget känner jag inte alls för att gifta mej, men det kanske ändrar sej i framtiden.. Däremot hade en förlovningsring inte varit fel!... Får försöka övertyga herrn i huset..

• Lilla ru

För mig är förlovning lika högt som giftemål. Är förlovad, och ser mig som "nästan gift" ... men vi har inte kommit till skott än :)

• Gravilda

Att förlova sig innebär för mig att man gett varandra ett löfte om giftemål och att det kommer att ske inom "rimlig framtid". Jag håller inte så hårt på att det måste ske inom precis ett år, men i samband med att man förlovar sig så bör man prata om NÄR man ska gifta sig. Alltså inte bara låta det bero och kanske ske om typ 10 år...

En förlovning föregås av någon typ av frieri från någon av parterna. Frågan ska alltså ställas "vill du gifta dig med mig" (eller liknande formulering) och inte "vill du förlova dig med mig".

Så tycker jag.

• Sparkel

Jag tycker som gravid för mig betyder förlovning om giftemål men det kan gå månader till år innan man kommer till skott och det är inte bättre eller sämre för det. Jag var förlovad i 5 veckor sen vart det bröllop lite snabbt kanske hehe

• Lilla ru

Jag och min fästman har varit förlovade i 5 år nu till våren. Jag vill gifta mig gravid - för arvsrätten och efternamnets skull (ja, och vigselringen och bröllopsfotot ;) ) . Så, vi får se hur lång tid det kan tänkas ta? Jobbar på det för fullt. Jag känner inte att ett giftemål kan ändra något mellan min och min "man". Han är min, jag hans, coh någon gång ska vi väl gifta oss också ;) :D Borgerligt.

• moneypenny

Hej!

Det betyder definitivt att vi ska gifta oss, men inte nödvändigtvis inom ett år.
    Men jag vill heller inte vara förlovad i tio år, det är alldeles för lång tid (skulle jag tycka alltså).
    Så det innebär väl att jag skulle kunna tänka mig att vara förlovad...tre år kanske innan man slår till med bröllop.

Jag älskar min sambo och vill leva hela livet med honom men jag tycker samtidigt att giftemål är en sån oerhört stor sak så jag behöver nog ett par år som förlovad att värma upp inför den stora dagen

Hälsningar från Moneypenny (f.n. ringlös)

• Felix

Vi förlovade oss i förvissning om att vi kommer att gifta oss, kanske inte inom ett år, även om vi helst ville ha det så...

• Skrattmås

För mig är förlovning byte av ringar som inte betyder mer än just byte av ringar - och möjligtvis att man vill ha ett litet vakande öga på sin partner (??)

Vi vill gifta oss såsmåningom. För att vi vill stå "på rätt sida om lagen". Men att byta ringar betyder för oss några tusen mindre i plånboken... Inget mer.

• Linis81

för mej betyder det att vi ska gifta oss.. inte nu utan ngn gång i framtiden.. fick jag välja skulle vi gifta oss om kanske 2 år.. vi har sagt om 5 år när han blir 30.. för min sambo betyder det att vi ska vara tillsammans hela livet och gifta oss ngn gång i framtiden.

• Tin o Trolls mamma

För min man och mig är förlovning och giftermål "heliga" handlingar. Vi har båda blivit svikna och var trötta på allt vad kärlek heter. Så sammanfördes just vi av Amor och det gick inte att värja sig.

Efter 7 veckor som ett par friade han till mig och därmed var vi förlovade. 7 månader senare stod vi inför vigselförrättaren och lovade att göra livet så lätt och roligt som möjligt för varandra.

För mig innebär nog förlovning att man vill gå ett steg längre än att bara vara ihop. Jag har varit förlovad två gånger tidigare och velat gifta mig (som tur var blev det aldrig så!) men den här gången kändes allt bara så rätt. We were meant to be!

Kram, Ekorren.

• LA mamma

Det betyder inte ens att man behöver gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovade i massor av år och de har aldrig gift sig, funkar jättebra ändå

• EE2017

Hittade denna gamla tråden och undrar hur det gick för er som skrev i den ?

Svar på tråden Förlovning...