• Konfetti

Hade hallonbladste någon effekt ?

Är lite nyfiken på hur ni som drack eller dricker hallonbladste upplevde/ upplever detta. Själv är jag nu i vecka 37 snart och har börjar dricka 1 kopp om dagen.

Det jag undrar över är bland annat om det hade någon effekt? Gick ni över tiden? Gick förlossningen bra? Blödde ni mycket efter förlossningen? Fick ni några sammandragningar av att dricka teet?

• Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?
  • Sommarpresent
    Jag drack Hallonbladste 3 ggr/dag från graviditetsvecka 35 när jag var gravid förra gången. Förlossningen gick snabbt och bra, jag hade inget ont alls efteråt och blödde nästan ingenting. Jag fick inga sammandragningar av teet och dottern kom i vecka 39+3. Kanon! 

Är nu gravid i vecka 27 och ska dricka Hallonbladste igen från vecka 35.
  • Lingling11

Jag drack minst 2 koppar hallonbladste (lös te) om dagen från v.37.
    Förlossningen startade i v.40+3, inga som helst sammandragningar eller förvärkar innan dess utan det hela startade och var över på drygt 12 timmar.  När tjejen var ute började jag blöda och förlorade närmare 1,5 liter blod. Så för mig hade det ingen som helst effekt på någon som helst sak som det sägs vara bra för.

• lokisse
    Lingling11 skrev 2010-08-01 22:41:53 följande:
    Jag drack minst 2 koppar hallonbladste (lös te) om dagen från v.37.
    Förlossningen startade i v.40+3, inga som helst sammandragningar eller förvärkar innan dess utan det hela startade och var över på drygt 12 timmar.  När tjejen var ute började jag blöda och förlorade närmare 1,5 liter blod. Så för mig hade det ingen som helst effekt på någon som helst sak som det sägs vara bra för.
    fast du vet ju inte hur det hade varit utan
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • beccizz

Har fått mera sammandragningar och det ilar neråt låren =) Hoppas det betyder att livmodern blir starkare =) Smidigt att göra själv med, har ju inte fått från refresh än.

• Lingling11
    lokisse skrev 2010-08-02 09:40:57 följande:
    fast du vet ju inte hur det hade varit utan
    Nä det är ju sant. Men för mig känns ändå hallonbladste som en bluff, om jag blir gravid igen kommer jag inte hålla på med det, utan kommer dricka annat som jag tycker är godare :)
  • Alexis mamma
    Janna84 skrev 2010-07-31 18:03:55 följande:
    Jag gick 13 dagar över tiden men hallonbladste sätter väl inte igång förlossningen utan det påskyndar väl läkningsprocessen? Hur som helst hade mitt avslag i princip avtagit (behövde endast trosskydd) då sonen var en vecka gammal. Hade inga direkta sammandragningar varken före förlossningen eller efter.
    Wow - låter som rena drömmen! Måste verkligen fortsätta dricka mitt :) Fick det av en kompis som tyckte det smakade pyton, och dessutom blev igångsatt i v 38 :)
  • Jensan 76

Jag frågade min barnmorska idag ang teet. hon hade ingen som helst erfarenhet av det. Varken faktamässigt eller något annat. hade aldrig ens fått frågan (ja vi är nog lite efter i den här lilla hålan...) men när hon läste lite om det och så att det innhöll oxytocin så sa hon att rent TEORETISKT så skulle det kunna sätta igång förlossningen men som sagt, det är nog ingen som egentligen vet...

jag märker ingenting alls. får inte mer sammandragningar eller så. men allt är ju så lugnt på den fronten ändå :(( jag dricker det ändå, för man vet ju aldrig. och hjälper det till att få livmodern att dra ihop sig snabbare efteråt, så blir jag ju bara glad.

• lokisse
    Lingling11 skrev 2010-08-02 10:27:19 följande:
    Nä det är ju sant. Men för mig känns ändå hallonbladste som en bluff, om jag blir gravid igen kommer jag inte hålla på med det, utan kommer dricka annat som jag tycker är godare :)
    jag kan bara ge dig tipset att prova det under mens.
    jag har i regel 3 dagar kortare mens om jag dricker hallonblads tea tre dagar innan mens och genom mensperioden.

(skulle i och för sig inte dricka nagot som jag inte ville prova men det är ett prov du kan göra för att se hur (om) det funkar)
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Konfetti

Nu har lillen äntligen kommit! =)
     Jag gick över tiden 6 dagar så mot det så hade ju teet ingen direkt effekt , fast o andra sidan vet man ju inte hur många dagar jag hade gått över om jag inte drack teet Tungan ute

Men däremot så har jag knappt något avslag kvar alls nu (bara 1 vecka efter förlossningen). Det hade jag i flera veckor efter min förra förlossning... Så vad gäller det så verkar det ju iaf gjort lite nytta! Glad

• LNE
    Lady 82 skrev 2010-08-14 21:04:51 följande:
    Nu har lillen äntligen kommit! =)
     Jag gick över tiden 6 dagar så mot det så hade ju teet ingen direkt effekt , fast o andra sidan vet man ju inte hur många dagar jag hade gått över om jag inte drack teet Tungan ute

Men däremot så har jag knappt något avslag kvar alls nu (bara 1 vecka efter förlossningen). Det hade jag i flera veckor efter min förra förlossning... Så vad gäller det så verkar det ju iaf gjort lite nytta! Glad
    Grattis!!!
    1 vecka?!!! Jag hade 5 veckor och drack teet hehe

Vad blev det för namn? Längd & vikt? 
  • Konfetti
    LNE skrev 2010-08-14 21:18:13 följande:
    Grattis!!!
    1 vecka?!!! Jag hade 5 veckor och drack teet hehe

Vad blev det för namn? Längd & vikt? 
    Tack! Ja det är bara pyttelite kvar nu och har endast gått 1 vecka och 1 dag.

Leon heter han, vägde 3755 g och 50 cm lång.
  • LNE
    Lady 82 skrev 2010-08-14 21:23:59 följande:
    Tack! Ja det är bara pyttelite kvar nu och har endast gått 1 vecka och 1 dag.

Leon heter han, vägde 3755 g och 50 cm lång.
    minibebis!!  om man ska jämföra med ens egna haha (föddes 4000 g och 55 lång) 
  • Konfetti
    LNE skrev 2010-08-14 21:54:30 följande:
    minibebis!!  om man ska jämföra med ens egna haha (föddes 4000 g och 55 lång) 
    Oki haha, ja min förra pojke var lite större när han föddes, speciellt på längden, 3850 & 54 lång
    ♥Zion & Leon♥
  • thebigmamma

Köpte teet idag.. Drack första koppen kl 2.. Klockan 3 började värkarna komma.. Psykologiskt eller bara slump.. Men komiskt!!!

• Nallepuhmamma

Här hjälper då inte hallonbladsteet

Får då inga sd/värkar av det iaf...

Ha druckit det sen jag gick in i tredje trimestern (3 mån innan bf)

Är i v 38 nu

• Inkaaa

Jag drack typ en kanna hallonbladste de två sista månaderna av graviditeten. Jag fick sammandragningar av det. Bra träning för livmodern säkert.

När förlossningen var igång på riktigt med värkar var 10:de minut så märkte jag att värkarna blev tätare efter jag druckit en kopp. Oskyldig Nu är hon 6 månader gammal. Kan fortfarande knappt förstå hur det gick till Hjärta

• Nummer3sommaren2012

Har druckit det med alla mina 3 barn när jag varit gravid.From v 36 har jag dessutom druckit basilika tee med hel kryddnejlika i.Det har också effekt. Man får sammandragningar men livmodern dras ihopa snabbare efter förlossningen då man skall fortsätta dricka det 2-3 v efter förlossningen.

• siamgaro
    Tess1979 skrev 2010-07-14 14:49:59 följande:

Härifrån tror jag att vi är många som köper:

www.re-fresh.se/catalog/product_info.php

Jag var in på hälsokostbutiken "Hälsa för alla" och där hade dom inte det "riktiga" hallonbladsteet, utan det var med andra tillsatser i också. Men det kanske finns det riktiga teet på någon annan hälsokostbutik?

Jag köpte mitt löste på Life för 60:-, en relativt stor förpackning. Enbart hallonblad, inte en enda tillsats!
  • Inkaaa

Jag plockade hallonblad själv. Billigt o bra Flört Spred ut på hushållspapper och lät torka. Sen mixade jag det till en bra storlek i min mixer. Busenkelt.

• siamgaro

Har inte tänkt på det förut direkt, men det framkallar sammandragningar relativt fort. Jag känner sällan av dom, men nu när jag är större så lägger jag det allt tydligare. Lite läskigt, hehe.

Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?