• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym (förmycket)

Usch vad jag känner igen mig i dig. Min man blev också arg varje gång jag tog upp hans drickande som ett problem, eller om jag bad att vi skulle hålla en högtid (jul tex) utan alkohol. Jag funderade på om det var jag som var löjlig, men DET VAR DET INTE. Att sätta gränser för en alkoholist fungerar heller inte. Ni kan komma överens om att 7 öl i veckan är ok men han kommer inte följa det. Det beror inte på att han inte älskar dig, det beror på att han är BEROENDE och vägrar inse det. Vi hade också "regler" om hur många öl som var ok. Min man visade upp två öl för mig. Jag tyckte det var konstigt att han blev såpass påverkad av två öl som han blev ibland (inte alltid). Självklart hade han hemliga gömmor med alkohol utöver de där två ölen som var ok.

För oss höll det här på i några år. Det gick långt innan han insåg själv att han hade problem och det var först då det kunde bli ändring. Du kan INTE sluta dricka åt honom det måste han själv göra. Och utifrån det beteende du beskriver kommer han inte göra det på ett bra tag, just eftersom han själv inte tycker det är ett problem. Jag lider med dig men du måste sluta försvara honom!!

• Anonym (förmycket)
    3way skrev 2010-05-31 21:17:06 följande:
    Hur är de med sån där personlighetstörning när man dricker. Vad innebär detta?
    Min man blev arg och otrevlig. Han slogs inte men sa elaka saker och fick helt svarta ögon. Det var obehagligt. En gång trodde jag nästan att han skulle slå mig, det var när jag försökte ta tabletter från honom.
  • Anonym (My, medberoende)
    3way skrev 2010-05-31 21:15:14 följande:
    Har pratat om detta med han idag. Slutade med att han nu varit borta i 3timmar, ännu inte hemma. De sista han sa innan han åkte var att "du bör nog fundera på om vi verkligen ska leva ihop, jag vet inte om jag orkar med någon som ska ändra mig hela tiden".

Visst han ändrats en del sen vi träffades men jag tror inte allt beror på mig, de handlar om personlig mognad.  Han har mest bara vuxit i sig själv och fått mer status.  Han snusar mer och dricker mer, men de kunde jag självklart inte påpeka.

När vi träffades så tog han blodprover varje månad just för att han inte skulle dricka så mycket. Hanhar nämligen kört rattfull för 6årsedan  och blev av med körkortet.
    Vilken bright kille jag har träffat tycker ni då. Men han har abslout sina fina stunder också, nästan alltid.

De är så fort han tar i en ölburk då jag tycker de är jobbigt. Men vem bryr sig om mig och vad jag tycker.
    Jag ska vara tacksam över att jag får ha någonstans att bo. Vi har en gård för fan!  Jag har allt jag kan önska mig, nästan.  Jag vill inte lämna honom, så viktig är inte hans drickande. Och om de nu är så att han väljer ölen framför barn som tänker jag vänta.

Vilket jag märkte idag så förstod han inte själv problemet. De finns inte i hans värld att sitta och dricka vatten eller mjölk (?) på kvällarna. Inte nog med det så skyllde han på att vårat vatten inte går att dricka (vi har egen brunn) men jag har druckit vattnet varje dag i 4 års tid och de har gått hur bra som helst.

Nej jag vet inte, orkar inte.  Kan inte lämna honom just nu, kan inte stå på egna ben än. 

"hur mycket får jag dricka för dig för att du ska tycka att de är OK" undra han.
    Jag sa att. Ingenting!  Du måste bevisa för mig att du inte "Måste" dricka.
    De gick han inte med på ( och bara de tyder ju på en sak)

7öl då i veckan sa jag. Så de gäller ju att välja tillfälle.
    Han tappade hakan och föreslog hellre 1 öl per dag och 7 vid festliga tillfällen. (7st ve jag ju att han inte håller)  

Idag/nu var han frukansvärt öl sugen därför denna diskussion kom upp, då har de gått 2 dagar sedan han drack dessa 3 folk öl sist, han drack en folköl igår.

Hatar när han åker såhär ifrån mig utan att säga något. Hans hund tog han också med sig. Jag har sms.at och förklarat hur fint jag gjort hemma nu och att jag köpt massor av kläder till honom idag. Inget svar.
    Han måste komma hem, får panikatacker annars, då måste jag locka hem honom. Sjuk människa jag är.
    Delar av detta låter precis som min sambo, men att jag gått steget längre och väntar hans barn... Han dricker varje dag. Periodare kanske? Igår tyckte jag mig känna en svag alkoholdoft från han, men han drack inget hemma. Nu verkar det igen som han är påväg att ha en bra period. Han har heller inget körkort pga grov rattfylla för flera år sedan, men hoppas att han ska kunna ta kortet snart (han väntar svar från Transportstyrelsen), men hur ska jag någonsin kunna lita på att han kommer leva nykert när bebisen kommer när han nu visar tvärtom och hur ska jag dessutom kunna lita på att han kör nykter sen den dagen han får körkort och kommer jag kunna lita på att lämna vårt barn själv med honom?
    3way skrev 2010-05-31 21:17:06 följande:
    Hur är de med sån där personlighetstörning när man dricker. Vad innebär detta?
    Det jag märker av är att jag älskar den han är när han är nykteroch hatar den han är onykter.
  • Anonym

Ingenting egentligen. Vi kan dricka ett glas vin eller någon öl kanske 

varannan månad till maten. 

När vi går ut så dricker min kille kanske 5-6 starköl, blir lite full men inget

allvarligt. Vi går ut ca var 4e vecka. Vi har inga barn. 

Min sambo sa för några dagar sen att öl för han är som att dricka läsk. Både din och min sambo är typiska alkolister tyvärr... Jag tror att du precis som jag vill att dom ska vakna och se att livet har så mycket mer att ge än alkoholen.

En klunk alkohol oavsett styrka är för mycket för en alkolist. Dom kommer ALDRIG kunna lära sig dricka med måtta. Du hjälper inte honom genom att säga att 1 öl går bra. Jag har erfarat det själv. Jag fick han åtminstone att hålla sig från starköl och sprit till folköl, men han kan dricka en platta sådana och då blir han ju ändå aspackad till sist. Dessutom så öppnar han en ny så fort den förra tagit slut och så fortsätter det tills all öl är slut.

• Anonym

Min man dricker kanske en ggr per månad, nu när jag är gravid, då träffar han ngr polare och kollar på fotboll/spelar biljard etc och dricker ett par öl, ibland fler än ett par.
    Innan jag vart gravid så delade vi på en flaska vin i veckan ungefär.

Min man har inte alls problem med aloholen så till vida att han dricker för ofta, han kan däremot dricka för mkt när han väl dricker. Men det har blivit bättre sen han slutade dricka sprit och bara håller sig till öl. Och han blir kanske för full 1-2 ggr om året.

Han har aldrig druckit själv hemma.
  • Anonym (förmycket)
    Anonym (My, medberoende) skrev 2010-06-01 16:21:49 följande:
    Delar av detta låter precis som min sambo, men att jag gått steget längre och väntar hans barn... Han dricker varje dag. Periodare kanske? Igår tyckte jag mig känna en svag alkoholdoft från han, men han drack inget hemma. Nu verkar det igen som han är påväg att ha en bra period. Han har heller inget körkort pga grov rattfylla för flera år sedan, men hoppas att han ska kunna ta kortet snart (han väntar svar från Transportstyrelsen), men hur ska jag någonsin kunna lita på att han kommer leva nykert när bebisen kommer när han nu visar tvärtom och hur ska jag dessutom kunna lita på att han kör nykter sen den dagen han får körkort och kommer jag kunna lita på att lämna vårt barn själv med honom?
    min man drack när han var ensam hemma med vår dotter, hur många gånger och hur mycket vet jag inte. har svårt för att förlåta honom för det även om han är nykter nu.

så länge han dricker kommer du aldrig att kunna vara helt säker på att han kan ansvara för ert barn.
  • faffner

Min kille är 25 år och dricker alltid vatten. Om det är fest dricker han 2-3 cider. öl tycker han inte om alls ^^

Men ja, jag tycker att det låter som att din kille dricker på tok för mycket! be honom att göra det här testet www.alkoholprofilen.se/ så kanske han kan se att det inte är hälsosamt.

Anonym (förmycket) skrev 2010-06-01 18:11:19 följande:
    min man drack när han var ensam hemma med vår dotter, hur många gånger och hur mycket vet jag inte. har svårt för att förlåta honom för det även om han är nykter nu.

så länge han dricker kommer du aldrig att kunna vara helt säker på att han kan ansvara för ert barn.
    Så jävla komiskt i denna tragedi... Han kom hem full nyss med öl. Visst folköl, men det är samma jävla skit. Jag känner mig så grundlurad. Vilket fall som helst så kom han in ang det här med körkort att det är en av alla många jobbiga saker att han aldrig får besked. jag blev arg. Det är sagt att HAN ska ringa och kolla upp det. Inget annat. Så länge HAN inte gör det anser jag att han inte kan beklaga sig överhuvudtaget.

Vilket fall som helst så kom vi in på alkoholen också. Jag sa att om han överhuvudtaget ska ta körkort så måste han sluta helt med alkoholen för jag måste kunna lita på att han kör nykter. jag är redan rädd i trafiken för jag har insett att det finns alldeles för mycket alkholo och drogpåverkade i trafiken. Dessutom vill jag kunna lita på att HAN är nykter när han kör bil oavset om han har med sig vårt kommande barn eller inte.

Självklart bedyrade han att han kommer vara nykter, men vad ska jag tro på? Det han säger eller det han visar nu? Självklart det sistnämnda. Jag hoppas ärligt talat han kontaktar Transportstyrelsen och svaret från dom blir att han ska genom tester visa att han lever ett nyktert liv. Det om något lär väl vara ett steg i rätt riktning, för som jag tidigare sagt, så hoppas jag på en förändring även fast jag just i skrivande stund känner att jag kommer bryta ihop vilken sekund som helst...
  • Anonym (förmycket)

My: usch vännen, jag förstår hur jobbigt du har det, har som sagt varit i samma situation. När det var som värst med min mans alkoholproblem och han blev inlagd var jag höggravid med vårt andra barn. Vill han ha hjälp? Isåfall kanske ni kan kontakta beroendeenheten i er kommun. Min man går på regelbundna träffar där och där tar de också tester för att kolla så han är nykter. Då kan de tydligen se om det skulle vara så att han har druckit långt tillbaka. Känns tryggt för mig också.

Anonym (förmycket) skrev 2010-06-01 20:04:04 följande:
    My: usch vännen, jag förstår hur jobbigt du har det, har som sagt varit i samma situation. När det var som värst med min mans alkoholproblem och han blev inlagd var jag höggravid med vårt andra barn. Vill han ha hjälp? Isåfall kanske ni kan kontakta beroendeenheten i er kommun. Min man går på regelbundna träffar där och där tar de också tester för att kolla så han är nykter. Då kan de tydligen se om det skulle vara så att han har druckit långt tillbaka. Känns tryggt för mig också.
    Jag har tagit upp det med honom. Han har gått där tidigare, men han vill klara detta själv och visst han klarade 2 månader själv, men sen föll han tillbaka... Jag tycker det skulle kännas bättre om han börjar gå på Beroendemottagningen både för hans och min skull...

Som det är nu så känner jag att min tillit hela tiden far runt som en berg och dalbana. jag känner mig så himla naiv som hoppas på att han ska tänka om och visst hans snack får också det att låta som att det kommer bli bättre men jag ser inget ljus så länge han inte gör något och hur lång tid ska det ta för honom att vakna upp? Idag, trots han druckit, är han inte en hemsk person, men gränsen är så himla lätt för att suddas ut... Jag kommer redan från ett destruktivt förhållande... Snacka om att jag känner mig som en stor idiot som hamnade i ett annat destruktivt förhållande...
  • NadiaMi
    Anonym (My, medberoende) skrev 2010-06-01 20:19:44 följande:
    Jag har tagit upp det med honom. Han har gått där tidigare, men han vill klara detta själv och visst han klarade 2 månader själv, men sen föll han tillbaka... Jag tycker det skulle kännas bättre om han börjar gå på Beroendemottagningen både för hans och min skull...
    Stoltheten dikterar att man vill klara det själv.
    I beroendesituationer är det viktigt med kontroll, men det ger sig tyvärr uttryck i kontroll att man "får sin fix" och det blir för många det enda de "kontrollerar" och det enda som blir viktigt att "kontrollera" - för om de bara får det, då kommer allt annat att ordna sig...

Ska man sluta med sitt beroende blir det som att ge upp det enda man har kontroll över, eller iallafall inbillar sig att man har kontroll över för man vill ju inte medge att man är styrd av det man "kontrollerar"...

Att be om hjälp och att inse att man inte står helt ensam är egentligen ett av de viktigaste stegen i att bli av med sitt beroende.
  • Kocken1979

Det är inte öl smaken han vill åt utan alcoholen  om det va ölsmaken han hadde villat åt hadde han väl kunnat köpa alkoholfri öl=) det va det dummaste ja hört hela mitt liv

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket