10 månaders som bara vill amma....
Fler i lika sits....hur gör man, tips på att försöka dra ner....känns aldrig som han är riktigt hungrig på ett mål mat..(burk,gröt,välling)...bara tutta på mig:)
Fler i lika sits....hur gör man, tips på att försöka dra ner....känns aldrig som han är riktigt hungrig på ett mål mat..(burk,gröt,välling)...bara tutta på mig:)
Fast min tjej kommer vara 3 1/2 när hon börjar dagis till dess kommer hon nog äta vanlig mat och sen kan jag inte tvinga i henne vanlig mat när hon inte vill hon tar 2-3 teskedar sen vänder hon sig om och säger ge bröstet
Jag började ge smakisar när min son var 3 och en halv månad och det var toppenbra, jag började med gröt och sedan så blev det matpuréer och fruktpuréer. Började även introducera vatten då så att han vänjer sig vid det. Slutade amma vid tre månader helt och började ge ersättning, han har fått lite ersättning hela tiden så det har gått superbra. Nu är alla mål utbytta, skall ju så småningom ändra om och förnya såklart men än så länge är det så som jag beskrev som han äter och han mår som en prins.
Bette
Hej!
Min son är också kräsen när det gäller mat, det är inte mycket han tycker om. Det får inte vara kryddigt och ska helst vara sött, Vi kämpar på med en gröt och få puréer, Jag ammar honom kväll/natt/morgon, han blir ett år nästa vecka.
Igår var vi på ettårskontrollen, då påtalade läkaren att nu snuttar han bara för att det är mysigt- mjölken är i princip bara vatten. Bröstmjölken innehåller bara näring i ca 9 månader och sen urlakas det. Min son får inte näring av mig längre. Att tänka på för er som helammar fast barnet passerat 9 månader. De första sex månaderna täcker bröstmjölken barnets näringsbehov sen måste man börja komplettera med annat. Sen han var sju måander har han ätit Hipp Eko Risgröt med banan och persika och han älskar det. En bra sak att pröva för er som har det trögt med matningen.
Jag ska kämpa med att introducera ny mat så smånigom kommer det att funka. Min son får enligt läkaren i sig det han behöver för hans viktkurva är bra, så det är bara att ha tålamod. Så smånigom kommer han att äta "allt". Lycka till!
sariz 75. Det är helt fel att mjölken saknar näringsinnehåll efter 9 mån. Också under andra året innehåller bröstmjölk mycket näring Se http://www.amningshjalpen.se/ under Alfabetiskt register / Näringsbehov. Efter det finns inga studier men varför skulle människomjölk förlora sin näring när inte komjölk gör det?
TS: Min pojke ville också bara amma. När han vid 12 mån började på dagis åt han bra där, men ammade mycket när jag kom hem. En bvc-läkare sa till mig att små barn tar sig den mat de behöver. Om din bebis är nöjd och glad och växer som hon ska är det ingen fara.
Varför ska man helamma ett barn som är över ett år? Är det mammas behov? Vet att jag skapar disk.
Bette
Hej,
Jag tror det bästa är att börja introducera mat så fort barnet visar intresse för annat än bröstet. Vid 6 månader senast tror jag är bra, då har de nog lättast att anpassa sig till nya smaker. Min lilla kille tycker inte om broccoli t ex, det spottar han ut.
Jag tror på att barnet inte helt ska få styra själv, utan att man ska vägleda de på vägen mot det fantastiska område av nya smaker och upplevelser som finns för de.
Bette
Varför så bråttom med att vänja barn vid mat om man har gått om mjölk ?
En människa har ett helt liv på sig att äta annat medan amningen endast är en kortare period i livet. Varför då inte passa på att använda sig av det som naturen så fantastiskt har gett oss nämligen modersmjölk som är det absolut överlägset bästa du kan ge ditt barn. Barnet bestämmer själv när det är moget att äta precis som flertalet skriver, tror inte det är något barn som har svultit ihjäl.
Iaf fördelarna är många, du slipper kladd med mat, behöver inte helle tvinga i barnet mat som den inte vill ha, immunförsvaret blir bättre, ju längre du ammar desto mindre är dessutom risken för olika slags cancer, billigt och smidigt om du nu har en fungerande produktion dvs.
Och bara för att barnet går på dagis utesluter inte det exklusiv amning, går utmärkt att pumpa ut och ge i flaska för personalen.
Ja, jag vet inte om läkaren har "fel", hon är i alla fall barnläkare och mamma till flera barn... Jag menade inte att mjölken blir näringslös vid 9 månader bara att näringsinnehållet börjar minska enligt vissa men jag vet inte vem som har rätt. I alla fall påtalade tandhygienisten att jag bör sluta amma då det är mycket skadligt för sonens tänder! Jaja, vi får se...
sariz75: Vissa tandhygienister verkar jämställa bröstmjölk med Coca-Cola men det finns studier som visar att bröstmjölk är bra för tänderna. Har dock ingen bra länk, men det finns bl a en avhandling från Umeå Universitet. Tror även att man kan hitta något om detta på Amningshjälpen hemsida. Den tandhygienist min pojke gick till hade själv ammat sina barn länge så hon såg inget problem med det.
Att läkaren är mamma till flera barn behöver inte betyda att hon vet mycket om amning. WHO:s rekommendation är ju att man delammar i 6 mån och sedan behöver barnet komplettera med annan mat detta betyder inte att näringsinnehållet i bröstmjölken minskar.
Hur gick det för er med bebisar sinte åt ? När vände det ? Gamal tråd jag vet men är i samma sits.