Inlägg från: Bette |Visa alla inlägg
  • Bette

10 månaders som bara vill amma....

Hej,

Jag tror att det är viktigt att börja tidigt att introducera mat, ju äldre de blir desto mer vana vid bröstet, det blir svårare att sluta amma. Att amma när barnet är över ett år är helt galet. Jag menar hur skall ni göra när barnet börjar på dagis, då skall de äta vanlig mat, ni kan ju inte vara där och amma stup i kvartenFlört.

Min son på sex månader äter till frukost välling, lunch blir matpuré och fruktpuré till dessert vatten som måltidsdryck, mellanmål blir oftast smoothie nu för tiden, kvällsmål blir en tallrik gröt vatten att dricka som måltidsdryck, nattmål innan läggdags blir en flaska välling. Han sover hela natten.

Bette

• Bette

Alla gör ju olika men barnet ska kunna äta vanlig mat på dagius. Man kan väl om man har lust amma på kvällen eller morgonen. Men de ska inte enbart amma när de är över 6 månader anser jag. Det är väl upp till var och en men jag tycker att det är helt vansinnigt att amma så länge, det är vad jag anser. Men alla är olika, barnet har i alla fall inget näringsmässigt behov efter ett år att amma.

Bette

• Bette

Rekommendationen är inte att helamma i ett år. Du kan ju inte börja introducera mat till ett barn som är ett år, det blir helt fel, sedan jobbigt om du måste ha barnvakt etc.

Bette

• Bette

Jag började ge smakisar när min son var 3 och en halv månad och det var toppenbra, jag började med gröt och sedan så blev det matpuréer och fruktpuréer. Började även introducera vatten då så att han vänjer sig vid det. Slutade amma vid tre månader helt och började ge ersättning, han har fått lite ersättning hela tiden så det har gått superbra. Nu är alla mål utbytta, skall ju så småningom ändra om och förnya såklart men än så länge är det så som jag beskrev som han äter och han mår som en prins.

Bette

• Bette
    sariz75 skrev 2010-06-02 13:17:10 följande:
    Hej!

Min son är också kräsen när det gäller mat, det är inte mycket han tycker om. Det får inte vara kryddigt och ska helst vara sött, Vi kämpar på med en gröt och få puréer, Jag ammar honom kväll/natt/morgon, han blir ett år nästa vecka.
    Igår var vi på ettårskontrollen, då påtalade läkaren att nu snuttar han bara för att det är mysigt- mjölken är i princip bara vatten. Bröstmjölken innehåller bara näring i ca 9 månader och sen urlakas det. Min son får inte näring av mig längre. Att tänka på för er som helammar fast barnet passerat 9 månader. De första sex månaderna täcker bröstmjölken barnets näringsbehov sen måste man börja komplettera med annat. Sen han var sju måander har han ätit Hipp Eko Risgröt med banan och persika och han älskar det. En bra sak att pröva för er som har det trögt med matningen.
    Jag ska kämpa med att introducera ny mat så smånigom kommer det att funka. Min son får enligt läkaren i sig det han behöver för hans viktkurva är bra, så det är bara att ha tålamod. Så smånigom kommer han att äta "allt". Lycka till!
    Hipp verkar vara populär barnmat, den tycker min lilla kille om ocksåGlad. Vad toppen att din son mår bra. Tycker att det är ok att amma några gånger per dag när barnet är ett år många som gör det.

Bette
  • Bette

Varför ska man helamma ett barn som är över ett år? Är det mammas behov? Vet att jag skapar disk.

Bette

• Bette

Hej,

Jag tror det bästa är att börja introducera mat så fort barnet visar intresse för annat än bröstet. Vid 6 månader senast tror jag är bra, då har de nog lättast att anpassa sig till nya smaker. Min lilla kille tycker inte om broccoli t ex, det spottar han ut.

Jag tror på att barnet inte helt ska få styra själv, utan att man ska vägleda de på vägen mot det fantastiska område av nya smaker och upplevelser som finns för de.

Bette

Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....