Inlägg från: sariz75 |Visa alla inlägg
  • sariz75

10 månaders som bara vill amma....

Hej!

Min son är också kräsen när det gäller mat, det är inte mycket han tycker om. Det får inte vara kryddigt och ska helst vara sött, Vi kämpar på med en gröt och få puréer, Jag ammar honom kväll/natt/morgon, han blir ett år nästa vecka.
    Igår var vi på ettårskontrollen, då påtalade läkaren att nu snuttar han bara för att det är mysigt- mjölken är i princip bara vatten. Bröstmjölken innehåller bara näring i ca 9 månader och sen urlakas det. Min son får inte näring av mig längre. Att tänka på för er som helammar fast barnet passerat 9 månader. De första sex månaderna täcker bröstmjölken barnets näringsbehov sen måste man börja komplettera med annat. Sen han var sju måander har han ätit Hipp Eko Risgröt med banan och persika och han älskar det. En bra sak att pröva för er som har det trögt med matningen.
    Jag ska kämpa med att introducera ny mat så smånigom kommer det att funka. Min son får enligt läkaren i sig det han behöver för hans viktkurva är bra, så det är bara att ha tålamod. Så smånigom kommer han att äta "allt". Lycka till!

• sariz75

Ja, jag vet inte om läkaren har "fel", hon är i alla fall barnläkare och mamma till flera barn... Jag menade inte att mjölken blir näringslös vid 9 månader bara att näringsinnehållet börjar minska enligt vissa men jag vet inte vem som har rätt. I alla fall påtalade tandhygienisten att jag bör sluta amma då det är mycket skadligt för sonens tänder! Jaja, vi får se...

Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....