Inlägg från: Tangent |Visa alla inlägg
  • Tangent

10 månaders som bara vill amma....

sariz 75. Det är helt fel att mjölken saknar näringsinnehåll efter 9 mån. Också under andra året innehåller bröstmjölk mycket näring Se http://www.amningshjalpen.se/ under Alfabetiskt register / Näringsbehov.  Efter det finns inga studier men varför skulle människomjölk förlora sin näring när inte komjölk gör det?

TS: Min pojke ville också bara amma. När han vid 12 mån började på dagis åt han bra där, men ammade mycket när jag kom hem. En bvc-läkare sa till mig att små barn tar sig den mat de behöver. Om din bebis är nöjd och glad och växer som hon ska är det ingen fara.  

• Tangent

sariz75: Vissa tandhygienister verkar jämställa bröstmjölk med Coca-Cola men det finns studier som visar att bröstmjölk är bra för tänderna. Har dock ingen bra länk, men det finns bl a en avhandling från Umeå Universitet. Tror även att man kan hitta något om detta på Amningshjälpen hemsida. Den tandhygienist min pojke gick till hade själv ammat sina barn länge så hon såg inget problem med det.
    Att läkaren är mamma till flera barn behöver inte betyda att hon vet mycket om amning. WHO:s rekommendation är ju att man delammar i 6 mån och sedan behöver barnet komplettera med annan mat detta betyder inte att näringsinnehållet i bröstmjölken minskar.

Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....