I969 skrev 2013-09-07 21:56:54 följande:
Konstigt att vissa tandläkare verkar veta så väldigt väl att långtidsamning ger karies när de som forskar i ämnet inte alls verkar så säkra. Här en sammanfattning från 2012, läs sid 7-8:
www.slv.se/upload/dokument/om_oss/expertgrupp...Jag jobbar som tandläkare och måste få kommentera det

Rent "biologiskt" så kan bröstmjölk ge karies, vilket de också beskriver i artikeln. Dvs en bildning av syra av lactobaciller med mjölksocker som källa. Dock krävs det ju flera faktorer som ska "klaffa" för att det faktiskt ska bli karies. Och som du såg så fanns det även hänvisning till en japansk studie som visade på samband. Men för att det ska bli karies så måste det finns rätt bakterier, rätt "föda" för bakterierna och en gynnsam miljö att tillväxa i. Men rent biologiskt så går det.
När man får en patient som har karies, så är det ju ytterst sällan som man kan säga att patientens karies beror på en enda sak, eller intagandet av ett enda födoämne. Likaså med karies hos ett barn som ammas mycket.
Många amningstillfällen kan vara en del av kariesbilden, men ofta i kombination med andra faktorer tex dålig munhygien. Man skulle som ex. kunna säga att om barnet "bara" hade haft dålig munhygien och inte ammats, så hade det kanske inte haft karies. Eller tvärtom, om barnet hade ammats ofta, men haft perfekt munhygien, så kanske det inte heller hade haft karies. Hänger ni med?! Men om båda faktorerna av amning ofta och dålig munhygien finns, så kan det bli karies. Detta är ju bara ex. Man skulle likabra kunna säga att amning i kombination med muntorrhet skulle kunna ge karies, men om samma patient inte var muntorr så skulle det inte bli någon karies. (saliven är en viktigt skyddsmekanism) Karies uppstår i kombination av en mängd faktorer för det mesta, där amningen kan vara en del, men absolut inte behöver vara det.