I969 skrev 2013-09-07 21:56:54 följande:
Konstigt att vissa tandläkare verkar veta så väldigt väl att långtidsamning ger karies när de som forskar i ämnet inte alls verkar så säkra. Här en sammanfattning från 2012, läs sid 7-8:
www.slv.se/upload/dokument/om_oss/expertgrupp...Jag jobbar som tandläkare och måste få kommentera det

Rent "biologiskt" så kan bröstmjölk ge karies, vilket de också beskriver i artikeln. Dvs en bildning av syra av lactobaciller med mjölksocker som källa. Dock krävs det ju flera faktorer som ska "klaffa" för att det faktiskt ska bli karies. Och som du såg så fanns det även hänvisning till en japansk studie som visade på samband. Men för att det ska bli karies så måste det finns rätt bakterier, rätt "föda" för bakterierna och en gynnsam miljö att tillväxa i. Men rent biologiskt så går det.
När man får en patient som har karies, så är det ju ytterst sällan som man kan säga att patientens karies beror på en enda sak, eller intagandet av ett enda födoämne. Likaså med karies hos ett barn som ammas mycket.
Många amningstillfällen kan vara en del av kariesbilden, men ofta i kombination med andra faktorer tex dålig munhygien. Man skulle som ex. kunna säga att om barnet "bara" hade haft dålig munhygien och inte ammats, så hade det kanske inte haft karies. Eller tvärtom, om barnet hade ammats ofta, men haft perfekt munhygien, så kanske det inte heller hade haft karies. Hänger ni med?! Men om båda faktorerna av amning ofta och dålig munhygien finns, så kan det bli karies. Detta är ju bara ex. Man skulle likabra kunna säga att amning i kombination med muntorrhet skulle kunna ge karies, men om samma patient inte var muntorr så skulle det inte bli någon karies. (saliven är en viktigt skyddsmekanism) Karies uppstår i kombination av en mängd faktorer för det mesta, där amningen kan vara en del, men absolut inte behöver vara det.
Bröstmjölk innehåller ämne som är karieshämmande, men det innebär för den sakens skull inte att det skyddar mot att få karies. Även mörk choklad innehåller karieshämmande ämne, men man kan ju likväl få karies av det i alla fall.
Jag råder inga patienter att sluta amma om det inte finns någon karies med i bilden. Men jag uppmanar till att hålla nere frekvensen, skippa nattamning (för då har man låg salivsekretion=dåligt försvar mot karies) och att vara noga med munhygienen.
Sen måste jag även tillägga, att det finns mycket som är ytterst svårt att bevisa vetenskapligt. Ex. så finns det inga bevis på att fluortabletter är bra vid karies. Däremot finns det vetenskapliga bevis på att fluorlack är det. Ändå rek. man ständigt fluortabletter, för man vet att det funkar. Det finns något som man kallar "beprövad erfarenhet", det jobbar ständigt tandläkare och läkare efter, och det väger lika tungt som vetenskap.