• myrstacken

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

Jag ammar min 15 månaders flicka dygnet runt men hon får mycket mat också.

Så har jag läst skräckhistoier om barn som fått dra ut tänder på grund av långtidsamning och karies.

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

• Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?
  • eli83
    Hervor 1 skrev 2009-11-10 21:21:55 följande:
    Som jag förstår det så är det såhär.. bröstmjölk ger inte karies men att ett barn ammas innebär inte att de INTE kan få det - dvs bröstmjölken skyddar inte mot karies "allmänt".. förstår du hur jag menar?
    du har så rätt:

BRÖSTMJÖLK ÄR INTE KARIESHÄMMANDE
  • Marlene

Jag tror inte på att du har haft fler ammande 3 åringar som har hål i tänderna som i övrigt har en god mun hygien än 3 åringar som inte ammats!

• eli83

ja du får ju tro på det vill =) det är faktiskt helt ok med mig om ni mammor som vill bevisa för er själva att långtidsamning är bra.
    amma på ni :)

• Tangent

Ammade min kille varje natt tills han var 3 år. Ammade honom till sömns nästan varje kväll tills han var 4 år. Han hade inga hål i tänderna id 5-årskontrollen. Ska tilläggas att han dricker inte saft och äter godis/kakor/glass kanske 2 ggr per månad.
    Rent tekniskt så har ju barnet bröstet ganska långt in i munnen och därför borde det inte hamna så mycket på tänderna.
    Rent evolutionärt är det ju väldigt konstigt om bröstmjölken skulle göra stor skada på tänderna. har läst att den "naturliga" amningslängden är upp till 7 år. Det var ju inte så länge sen man började borsta tänderna och att ha hela tänder måste ju ha varit livsviktigt på stenåldern.

Till dig som är tandläkare: Om ett barn föds med tänder, ska man då inte tillämpa helt fri amning? T ex ett barn som mitt som ammades kanske 2 ggr / timme när han var vaken.

• eli83
    Tangent skrev 2009-11-11 09:14:12 följande:
    Ammade min kille varje natt tills han var 3 år. Ammade honom till sömns nästan varje kväll tills han var 4 år. Han hade inga hål i tänderna id 5-årskontrollen. Ska tilläggas att han dricker inte saft och äter godis/kakor/glass kanske 2 ggr per månad. Rent tekniskt så har ju barnet bröstet ganska långt in i munnen och därför borde det inte hamna så mycket på tänderna. Rent evolutionärt är det ju väldigt konstigt om bröstmjölken skulle göra stor skada på tänderna. har läst att den "naturliga" amningslängden är upp till 7 år. Det var ju inte så länge sen man började borsta tänderna och att ha hela tänder måste ju ha varit livsviktigt på stenåldern.Till dig som är tandläkare: Om ett barn föds med tänder, ska man då inte tillämpa helt fri amning? T ex ett barn som mitt som ammades kanske 2 ggr / timme när han var vaken.
    alltså du pratar om en helt annan situation nyfödd som har tänder är inte samma som en 3 åring som ammas. En nyfödd MÅSTE/BEHÖVER ammas och då får man helt enkelt skita i det som händer tänderna. men en 3åring BEHÖVER INTE ammas. Blanda inte ihop saker o ting nu.
    OCH DET ÄR ÄCKLIGT ATT AMMA UPP TILL 7ÅÅ! DET ÄR INTE NATURLIGT.
  • Marlene
    eli83 skrev 2009-11-11 11:49:18 följande:
    alltså du pratar om en helt annan situation nyfödd som har tänder är inte samma som en 3 åring som ammas. En nyfödd MÅSTE/BEHÖVER ammas och då får man helt enkelt skita i det som händer tänderna. men en 3åring BEHÖVER INTE ammas. Blanda inte ihop saker o ting nu.OCH DET ÄR ÄCKLIGT ATT AMMA UPP TILL 7ÅÅ! DET ÄR INTE NATURLIGT.
    Hej och hå... Blanda inte ihop vad som är naturligt och vad som är normalt. Det är inte NORMALT att amma en 7 åring men det finns forskare som hävdar att det är naturligt!

En 3 åring behöver inte heller äta godis, dricka läsk osv varför kallar ni inte dom barn som äter godis/dricker läsk på tätare kontroller?
  • Tangent

eli83
    Sådana fördomar du har. Hur kan du säga att det är äckligt att amma en 7-åring.?
    jag ammade min pojke i nästan 6 år. Det är INTE äckligt!
    Marlene: Bra skrivet!

• Cocco
    eli83 skrev 2009-11-11 11:49:18 följande:
    alltså du pratar om en helt annan situation nyfödd som har tänder är inte samma som en 3 åring som ammas. En nyfödd MÅSTE/BEHÖVER ammas och då får man helt enkelt skita i det som händer tänderna. men en 3åring BEHÖVER INTE ammas. Blanda inte ihop saker o ting nu. OCH DET ÄR ÄCKLIGT ATT AMMA UPP TILL 7ÅÅ! DET ÄR INTE NATURLIGT.
    Och du har gått på högskola i 5 år utan att lära sig att hålla isär äpplen och päron...

Tja om nu ska gå in på vad som är naturligt och inte så bör du vara betydligt mer påläst. För hur tycker du att en 3 åring ska fylla sitt kalkbehov om man inte ger det bröstmjölk? För inte fan är det naturligt att dricka komjölk iaf.
  • Umm

Jag var hos tandläkaren den här veckan men mitt barn och han han början på hål tyvärr och ammas varje kväll och dag.
    Eftersom tandläkaren vänligt förklarade för mig att det finns många barn som ammas som får hål i tidig ålder och sen får ha trasiga tänder tills de ramlar av  vid 6 års åldern Förvånad så bestämde jag mig för att sluta såklart.
    Har ammat mina andra barn i ca 2 år eller 2 och ett halft, de andra har inte haft hål. Efter 2 års åldern tycker jag att det börjar blir lite för mycket eftersom barnen blir så stora och man vill ju sova hela nätter själv med.
    Nu är det avvänjning här hemmai alla fall.
    Folktandvården här jag bor gör ett toppen jobb och har jätte trevlig personal är jätte nöjd med dem!

• Umm
    Cocco skrev 2009-11-11 14:30:02 följande:
    Och du har gått på högskola i 5 år utan att lära sig att hålla isär äpplen och päron...

Tja om nu ska gå in på vad som är naturligt och inte så bör du vara betydligt mer påläst. För hur tycker du att en 3 åring ska fylla sitt kalkbehov om man inte ger det bröstmjölk? För inte fan är det naturligt att dricka komjölk iaf.
    Det finns faktisk vitamin tablettermed kalk för barn det äter mina barn.
    Och att amma en 7 åring är itycker inte jag är normalt han eller hon skulle bli jätte retad i skolan skulle jag tro...
Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?