Inlägg från: Tangent |Visa alla inlägg
  • Tangent

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

Ammade min kille varje natt tills han var 3 år. Ammade honom till sömns nästan varje kväll tills han var 4 år. Han hade inga hål i tänderna id 5-årskontrollen. Ska tilläggas att han dricker inte saft och äter godis/kakor/glass kanske 2 ggr per månad.
    Rent tekniskt så har ju barnet bröstet ganska långt in i munnen och därför borde det inte hamna så mycket på tänderna.
    Rent evolutionärt är det ju väldigt konstigt om bröstmjölken skulle göra stor skada på tänderna. har läst att den "naturliga" amningslängden är upp till 7 år. Det var ju inte så länge sen man började borsta tänderna och att ha hela tänder måste ju ha varit livsviktigt på stenåldern.

Till dig som är tandläkare: Om ett barn föds med tänder, ska man då inte tillämpa helt fri amning? T ex ett barn som mitt som ammades kanske 2 ggr / timme när han var vaken.

• Tangent

eli83
    Sådana fördomar du har. Hur kan du säga att det är äckligt att amma en 7-åring.?
    jag ammade min pojke i nästan 6 år. Det är INTE äckligt!
    Marlene: Bra skrivet!

• Tangent

Egen erfarenhet:
    Ammade till min son till sömns (efter tandborstning) till han var ca 4 år. Ammade minst en gång per natt tillls han var 3 år. Han är nu 10 år och har inga tecken på karies. Dock gillar han inte läsk och juice och äter sällan kakor, godis glass. Under amningsperioden fick han också väldigt sällan t ex sylt och ketchup.

En sak som skiljer amning från intag av övrig mat/dryck är ju att bröstet hamnar ganka långt in i munnen och att inte så mycket hamnar på tänderna.   

Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?