• Umm

Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?

Jag var hos tandläkaren den här veckan men mitt barn och han han början på hål tyvärr och ammas varje kväll och dag.
    Eftersom tandläkaren vänligt förklarade för mig att det finns många barn som ammas som får hål i tidig ålder och sen får ha trasiga tänder tills de ramlar av  vid 6 års åldern Förvånad så bestämde jag mig för att sluta såklart.
    Har ammat mina andra barn i ca 2 år eller 2 och ett halft, de andra har inte haft hål. Efter 2 års åldern tycker jag att det börjar blir lite för mycket eftersom barnen blir så stora och man vill ju sova hela nätter själv med.
    Nu är det avvänjning här hemmai alla fall.
    Folktandvården här jag bor gör ett toppen jobb och har jätte trevlig personal är jätte nöjd med dem!

• Umm
    Cocco skrev 2009-11-11 14:30:02 följande:
    Och du har gått på högskola i 5 år utan att lära sig att hålla isär äpplen och päron...

Tja om nu ska gå in på vad som är naturligt och inte så bör du vara betydligt mer påläst. För hur tycker du att en 3 åring ska fylla sitt kalkbehov om man inte ger det bröstmjölk? För inte fan är det naturligt att dricka komjölk iaf.
    Det finns faktisk vitamin tablettermed kalk för barn det äter mina barn.
    Och att amma en 7 åring är itycker inte jag är normalt han eller hon skulle bli jätte retad i skolan skulle jag tro...
  • Umm
    Blåklocka skrev 2013-09-07 23:20:21 följande:
    Jag skulle absolut inte säga att det är många barn som ammas som får karies i tidig ålder. Men därmed inte sagt att bröstmjölk inte skulle kunna ge karies. I Umms fall tycker jag att det är helt korrekt att påtala amningen som en bidragande faktor. Eller sannolikt, beroende på hur ofta och när det ammas (det framgår inte tydligt). Särskilt när man får in ett sådant litet barn med karies. Då måste man verkligen styra upp alla faktorer som skulle kunna bidra till kariesbilden. Fri amning av ett lite större barn är absolut att kategorisera som riskfaktor.  Men det är ju absolut inte så att "många barn som ammas får hål i tidig ålder" Som jag nämnde innan så är karies en multifaktoriell sjukdom, där hög amningfrekvens skulle kunna var en bidragande orsak hos ett barn med karies. Vill liksom bara försöka förklara hur det här med karies funkar! Det är liksom inte en faktor som gör det, utan en kombination av flera faktorer
    Ja jag ammar flera gånger på¨natten eftersom han vaknar då,och på kvällen då¨han somnar.
    Svårt att sluta...men har slutatpådagtid fast nattetid verkar ju vara det "sämsta"..

Tack för alla svar bra att ha tandläkare här!
  • Umm
    cloudberry79 skrev 2013-09-08 15:34:56 följande:
    Helt ärligt så tycker jag itne det är så farligt med lite högre kariesrisk. Inget av barnen har haft karies och jag och maken har haft exakt ett hål i tänderna var hela livet. De har bra gener och båda har ätit på nätterna sent.
    Ja mina tandgener är ju inte helt fantastiska...så hankanske har fått mina gener..

Svar på tråden Är det så att barn som ammas länge och på natten kan få hål i tänderna?