• Emmy K

Prematura tvillingar och flerlingar

Jag är bara nyfiken på hur många prematura tvillingar och flerlingar vi har här. Hur och varför föddes de för tidigt?

Mina tvillingar (enäggs-tjejer) föddes i vecka 23+5 i december 2007. 1an föddes vaginalt med huvudbjudning och 2an föddes också vaginalt fast i säte. Det var bara fem minuter emellan dem.

• Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar
  • qlurig

Hej där ute...

Fick en mina tvillingar 1/10 -07 så de blir två år nästa vecka..*L*
    Vattnet gick hemma, just till ensam mamma söker som är på tv:n just nu-
    De försökte stoppa värkarna med bricanyl o dropp men de ville ut.
    Tv1 var påväg ut med rumpan före så det blev snitt.
    Först plockades en flicka på  1585 gram och 40 cm lång.
    Två minuter senare kom en pojk på 1642 gram och 41 cm lång.
    Idag är de 85 cm och väger 11,5 resp 12,5 kg.

Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • Emmy K
    qlurig skrev 2009-09-27 20:02:23 följande:
    Hej där ute...Fick en mina tvillingar 1/10 -07 så de blir två år nästa vecka..*L*Vattnet gick hemma, just till ensam mamma söker som är på tv:n just nu-De försökte stoppa värkarna med bricanyl o dropp men de ville ut.Tv1 var påväg ut med rumpan före så det blev snitt.Först plockades en flicka på  1585 gram och 40 cm lång.Två minuter senare kom en pojk på 1642 gram och 41 cm lång.Idag är de 85 cm och väger 11,5 resp 12,5 kg.
    Hejsan
    Vilken vecka föddes de i ?
    Grattis i förskott. Jag väntar på tjejernas födelsedag den 3 dec, de fyller också 2 år.
  • qlurig
    Emmy K skrev 2009-09-27 20:33:09 följande:
    HejsanVilken vecka föddes de i ?Grattis i förskott. Jag väntar på tjejernas födelsedag den 3 dec, de fyller också 2 år.
    De föddes 31+0 så de var beräknade 1/12...*L*
    Det är läskigt nu när dagen närmar sig, kändes likadant förra året.
    När natten 30/9 kom så grät jag i floder och kunde inte sova. Förväntar mig detsamma iår.
    Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • Emmy K
    qlurig skrev 2009-09-29 13:01:36 följande:
    De föddes 31+0 så de var beräknade 1/12...*L*Det är läskigt nu när dagen närmar sig, kändes likadant förra året.När natten 30/9 kom så grät jag i floder och kunde inte sova. Förväntar mig detsamma iår.
    Jag förstår att årsdagen känns olustig. Det är ju inga trevliga minnen man har. Kan väl bara säga att det borde blekna med åren...
  • lugna gatan

Hej. Vi har trillingtjejer som föddes i v 29+3, den 28 maj 2008, så de är nu 16 mån. De föddes förtidigt pga tvillingtransfusionssyndrom, som innebär att det överproduceras fostervatten och att ena tjejens flöde blev klass 3b minus/backflöde. Vi var två mån på neo med en hel del komplikationer, men nu är tjejerna som vilka ettåringar som helst. Men man märker tydligt att det fortfarande är nödvändigt att korrigera åldern.
    Tjejerna hade ju helt olika förutsättningar i moderlivet och livet på neo, vilket har gjort att de flesta som ser oss ute tror att jag har tvillingar och en mycket liten storasyster till dem .

• Emmy K
    lugna gatan skrev 2009-09-30 13:41:23 följande:
    Hej. Vi har trillingtjejer som föddes i v 29+3, den 28 maj 2008, så de är nu 16 mån. De föddes förtidigt pga tvillingtransfusionssyndrom, som innebär att det överproduceras fostervatten och att ena tjejens flöde blev klass 3b minus/backflöde. Vi var två mån på neo med en hel del komplikationer, men nu är tjejerna som vilka ettåringar som helst. Men man märker tydligt att det fortfarande är nödvändigt att korrigera åldern.Tjejerna hade ju helt olika förutsättningar i moderlivet och livet på neo, vilket har gjort att de flesta som ser oss ute tror att jag har tvillingar och en mycket liten storasyster till dem .
    Jag har tittat på dina nya bilder och jag kan se vad du menar ;)
    Så fina kort förresten. Det är ju inte lätt att ens få med alla flerlingar på bild, och sen då när de tittar in i kameran....
    Wow vilken mage i vecka 27!!! Rätt rolig bild för en åskådare. Hur kände du dig i slutet?
  • Emmy K

qlurig: Hur har födelsedagen varit?

Hur är det med er andra?

Vi har tvillingträffar i Uddevalla men jag har svårt att gå för att eftermiddagen är den sämsta tiden för mig. De stora skall hämtas på dagis och maten skall lagas.... Det är trevligt att träffa andra tvillingmammor men alla de här tvillingarna är födda i något sånär normal tid. Det känns som att jag har mer gemensamt med enlings-prematur-mammor än med tvillingmammor.

• lugna gatan

På slutet (v25 - v29) var jag ju inlagd på sjukhus för daglig ul-övervakning, det jobbiga var ju som, precis som thessires skrev, att man visste hur liten procent av barnen med tts som överlever, ständig avgrundsoro.... det känns dock som jag har börjat komma över det nu.
    Kroppsligt så kände jag mig mest som en pensionerad valross kunde liksom inte röra mig mer än några få meter. Helt ofattbart hur snabbt kroppen återhämtar sig (fast jag har väl tio kilo kvar...).

Jag kan också känna precis som du, att prematurtiden präglade en så mycket att man känner att man har mer gemensamt med de som gått igenom det, än de som har flerlingar födda till tiden.

• Emmy K

Det måste vara fantastiskt att få se trillingarna växa upp! Det är förstås mycket att göra med tre små men om några år när de klarar sig bra själva så måste de ha väldigt kul med varandra.

• pcr

Jag har två pojkar som föddes i vecka 25+0, vattenavgång i vecka 23+6 hos tvilling 1. Dom föddes med snitt efter 8 dagar på sjukhus och på väg ut.

• StarkMamma
    thessires skrev 2009-09-24 12:58:58 följande:
    1-3% av alla enäggstvillinggraviditeter är monoamniotiska.
    Jag väntade 2 när jag skulle ha min son. Tyvärr så förlorade jag den ene pojken i vecka 10. Det var orolig tid för jag riskerade att mista den som var kvar då också. Men han kämpade sig kvar till 2 månader innan bf. Då kom min lille kille 1712 gram och 42½ stolta cm.

// Från en som skulle varit tvilling mamma
  • Emmy K
    StarkMamma skrev 2009-10-13 17:17:03 följande:
    Jag väntade 2 när jag skulle ha min son. Tyvärr så förlorade jag den ene pojken i vecka 10. Det var orolig tid för jag riskerade att mista den som var kvar då också. Men han kämpade sig kvar till 2 månader innan bf. Då kom min lille kille 1712 gram och 42½ stolta cm.// Från en som skulle varit tvilling mamma
    Hej starka mamman. Beklagar din lille son. Gick han bort innan ni visste att ni väntade tvillingar? Hur upptäckte ni att det var tvillingar?

Fantastiskt att din andra son lyckades klamra sig fast. Du verkar vara en stark tvillingmamma!
  • lugna gatan
    StarkMamma skrev 2009-10-13 17:17:03 följande:
    Jag väntade 2 när jag skulle ha min son. Tyvärr så förlorade jag den ene pojken i vecka 10. Det var orolig tid för jag riskerade att mista den som var kvar då också. Men han kämpade sig kvar till 2 månader innan bf. Då kom min lille kille 1712 gram och 42½ stolta cm.// Från en som skulle varit tvilling mamma
    Kan bara ana hur svårt ni haft det, (mina hade tts och jag kommer ihåg skräcken). Men vilken liten kämpe ni fått. Kramar till dig.
  • druvorna

Jag fick mina tvillingflickor vecka 25+3 i november 2007.
    Båda förlöstes med akut kejsarsnitt. Vi var 1 månad på KS och två månader på SöS.

Någon nämnde DNA-tester.. Läkarna var ganska säkra på att det var enäggstvillingar, men vi ville göra ett test ändå. Vi topsade insidan av barnens kinder och skickade topsen till Dynamic Code. Vi var vid tillfället medlemmar i Svenska Tvillingsklubben och då fick vi rabatt. Jag har för mig att det kostade runt 1700:-. Testet bekräftade att flickorna är enäggs, och de fick ett varsitt "certifikat" där deras DNA-kurvor kan jämföras.
    Helt klart värt pengarna tycker vi.

• Triplet lady

lugna gatan skrev 2009-09-30 13:41:23 följande:

Hej. Vi har trillingtjejer som föddes i v 29+3, den 28 maj 2008, så de är nu 16 mån. De föddes förtidigt pga tvillingtransfusionssyndrom, som innebär att det överproduceras fostervatten och att ena tjejens flöde blev klass 3b minus/backflöde. Vi var två mån på neo med en hel del komplikationer, men nu är tjejerna som vilka ettåringar som helst. Men man märker tydligt att det fortfarande är nödvändigt att korrigera åldern.Tjejerna hade ju helt olika förutsättningar i moderlivet och livet på neo, vilket har gjort att de flesta som ser oss ute tror att jag har tvillingar och en mycket liten storasyster till dem .
    Hej, upptäckte precis den här tråden!
    lugna gatan, dina tjejer är ju nästan precis lika gamla som mina trillingpojkar! De föddes 1 juni 2008 i vecka 31+3 efter att jag utvecklade hepatos. Vid födseln vägde de 1380 g, 1392 g respektive 1590 g. Två av dem är enäggs. Vi fick ligga på neo i fem veckor men utan större problem.
  • Emmy K
    druvorna skrev 2009-10-20 15:53:58 följande:
    Jag fick mina tvillingflickor vecka 25+3 i november 2007.Båda förlöstes med akut kejsarsnitt. Vi var 1 månad på KS och två månader på SöS.Någon nämnde DNA-tester.. Läkarna var ganska säkra på att det var enäggstvillingar, men vi ville göra ett test ändå. Vi topsade insidan av barnens kinder och skickade topsen till Dynamic Code. Vi var vid tillfället medlemmar i Svenska Tvillingsklubben och då fick vi rabatt. Jag har för mig att det kostade runt 1700:-. Testet bekräftade att flickorna är enäggs, och de fick ett varsitt "certifikat" där deras DNA-kurvor kan jämföras.Helt klart värt pengarna tycker vi.
    Tack honungen, jag har funderat över vad det skulle kosta att testa. Det är ju lite roligt med ett certifikat. Jag är tokig på så´nt där ;) Jag har dille på minnessaker. Hihi då kanske man kan göra syskontester också bara för att få certifikatet menar jag ;)

Dina tjejer och mina tjejer är ju rätt lika. Mina är ju 23+3 i december 07. De är också enäggs (tror jag).
  • Emmy K
    Triplet lady skrev 2009-10-20 16:59:39 följande:
    lugna gatan skrev 2009-09-30 13:41:23 följande: Hej, upptäckte precis den här tråden!lugna gatan, dina tjejer är ju nästan precis lika gamla som mina trillingpojkar! De föddes 1 juni 2008 i vecka 31+3 efter att jag utvecklade hepatos. Vid födseln vägde de 1380 g, 1392 g respektive 1590 g. Två av dem är enäggs. Vi fick ligga på neo i fem veckor men utan större problem.
    Hejsan
    Tänk att det blev tre pojkar!!! Har du storasyskon till dem också? Hur vet du att två är enäggs,är det bara en avancerad gissning ;) Vad är hepatos?
    Oj, många frågor, förlåt.
  • Triplet lady

Nej inga storasyskon och nu känner vi oss nöjda :)

När jag gjorde UL så trodde man att två av bebisarna var enäggs men när de kom ut kunde vi inte se vilka, eftersom alla tre var väldigt lika. Vi gjorde DNA-test i samband med att en av pojkarna fick epilepsi vid 9 månaders ålder (antagligen inte relaterat till att är trilling eller prematur). Vi blev ganska förvånade över resultatet som visade vilka två som är enäggs!

Hepatos är när man får problem med levern pga graviditetshormonerna och det är mycket vanligare vid flerbarnsgraviditeter. Gallsyran ökar i blodet vilket ger klåda hos mamma och kan i värsta fall ge syrebrist hos bebisarna i magen. Eftersom mina värden var skyhöga så var bebisarna tvungna att plockas ut tidigare än beräknat.

• StarkMamma

Emmy K skrev 2009-10-13 18:16:55 följande:

Hej starka mamman. Beklagar din lille son. Gick han bort innan ni visste att ni väntade tvillingar? Hur upptäckte ni att det var tvillingar? Fantastiskt att din andra son lyckades klamra sig fast. Du verkar vara en stark tvillingmamma!
    Jag gjorde vul i vecka 7 pga blödningar och då såg vi att det var 2 stycken. Men glädjen blev inte så långvarig då den ene killen inte klarade sig. Men är så överlycklig över att en klarade sig då jag miste tvillingflickor i femte månaden för många år sedan.
Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar