• Emmy K

Prematura tvillingar och flerlingar

Jag är bara nyfiken på hur många prematura tvillingar och flerlingar vi har här. Hur och varför föddes de för tidigt?

Mina tvillingar (enäggs-tjejer) föddes i vecka 23+5 i december 2007. 1an föddes vaginalt med huvudbjudning och 2an föddes också vaginalt fast i säte. Det var bara fem minuter emellan dem.

• Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar
  • 20082011

Jag är också intresserad!
    Mina tjejer kom i v.35+4 så det var ju inte jättetidigt, men medan vi låg på KS Solna intensiven augusti-08 så kom det in ett tvillingpar födda i v. 25.
    Tänker ofta på dom, undrar hur det har gått.

• Emmy K
    20082011 skrev 2009-09-18 19:43:42 följande:
    Jag är också intresserad! Mina tjejer kom i v.35+4 så det var ju inte jättetidigt, men medan vi låg på KS Solna intensiven augusti-08 så kom det in ett tvillingpar födda i v. 25.Tänker ofta på dom, undrar hur det har gått.
    Så de har nyss fyllt ett år nu då. Har de börjat på dagis?
  • Ninna87

Mina trillingar föddes i v 28+4 i november förra året med snitt efter att vattnet hade gått.

• 20082011

Emmy K skrev 2009-09-18 20:35:14 följande:

Så de har nyss fyllt ett år nu då. Har de börjat på dagis?
    Nej de börjar i vinter.
    Har dina tjejer börjat än?
  • Emmy K
    Ninna87 skrev 2009-09-18 20:51:12 följande:
    Mina trillingar föddes i v 28+4 i november förra året med snitt efter att vattnet hade gått.
    Hej Ninna
    Wow trillingar! Gick allt bra med dem? Vad vägde de?
    Har du någon aning om hur länge man brukar gå i medel med trillingar?
    Jag läste mycket i böcker när jag fick veta att jag väntade tvillingar. Där stod det att tvillingar i medel föddes i vecka 37. Jag var lite glad över att jag inte behövde vänta så himla länge på dem. Jag gick nämligen över tiden med både dottern och sonen. Tur att jag inte visste hur tidigt det skulle bli.
  • Emmy K
    20082011 skrev 2009-09-18 21:13:58 följande:
    Nej de börjar i vinter.Har dina tjejer börjat än?
    Spännande med dagis!
    Det känns som att tjejerna är för små för att börja på dagis. Jag tänker gå hemma med dem till nästa höst men mest pga att de är väldigt infektionskänsliga. Nu när det är ekonomiskt möjligt för oss så vill jag gärna göra det.
  • Ninna87

Ja allt gick jättebra med dem. De vägde 1135,1145 och 1165gr. De tänkte ta ut dem i v 34 finns säkert även de som går längre också.

• Emmy K

Det fanns trillingar på neo när mina tjejer låg där och de vägde sammalagt 7 kilo! Helt fantastiskt att hon gick så långt med dem och att de alla mådde så bra. Då fyller ju dina snart ett år!
    Hur känns det förresten med trillingar, hinner du med dem och dig själv? Jag har ju fyra små och tycker att det går rätt bra trots att pappan bara är hemma på helgerna, men jag kan tänka mig att trillingar kan vara bra jobbigt det första året. Min femåring hjälper ju till en del samtidigt som hon klarar sig själv bra också.

• Jaz1

Mina tvillingar (enäggs) föddes i v 31+5 efter vattenavgång. Det blev akut kejsarsnitt pga av att tv1 låg i säte. De vägde 1495 g och 1543 g.

• Emmy K
    Jaz1 skrev 2009-09-19 22:44:12 följande:
    Mina tvillingar (enäggs) föddes i v 31+5 efter vattenavgång. Det blev akut kejsarsnitt pga av att tv1 låg i säte. De vägde 1495 g och 1543 g.
    Har allt gått bra med dem? Var förlossningen igång och ostoppbar eftersom de valde att snitta? De vägde nästan lika mycket, precis som mina tjejer :) Det skiljde bara 30 gram mellan Nelia och Lilja.
    Hur gamla är de idag, är de lika varandra?

Ninna87, är dina trillingar enäggs eller är två av dem de? Det brukar väl ofta vara så att två är lika. Enäggstrillingar är ju väldigt ovanligt.
Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar