• Emmy K

Prematura tvillingar och flerlingar

Jag är bara nyfiken på hur många prematura tvillingar och flerlingar vi har här. Hur och varför föddes de för tidigt?

Mina tvillingar (enäggs-tjejer) föddes i vecka 23+5 i december 2007. 1an föddes vaginalt med huvudbjudning och 2an föddes också vaginalt fast i säte. Det var bara fem minuter emellan dem.

• Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar
  • Emmy K
    20082011 skrev 2009-09-18 19:43:42 följande:
    Jag är också intresserad! Mina tjejer kom i v.35+4 så det var ju inte jättetidigt, men medan vi låg på KS Solna intensiven augusti-08 så kom det in ett tvillingpar födda i v. 25.Tänker ofta på dom, undrar hur det har gått.
    Så de har nyss fyllt ett år nu då. Har de börjat på dagis?
  • Emmy K
    Ninna87 skrev 2009-09-18 20:51:12 följande:
    Mina trillingar föddes i v 28+4 i november förra året med snitt efter att vattnet hade gått.
    Hej Ninna
    Wow trillingar! Gick allt bra med dem? Vad vägde de?
    Har du någon aning om hur länge man brukar gå i medel med trillingar?
    Jag läste mycket i böcker när jag fick veta att jag väntade tvillingar. Där stod det att tvillingar i medel föddes i vecka 37. Jag var lite glad över att jag inte behövde vänta så himla länge på dem. Jag gick nämligen över tiden med både dottern och sonen. Tur att jag inte visste hur tidigt det skulle bli.
  • Emmy K
    20082011 skrev 2009-09-18 21:13:58 följande:
    Nej de börjar i vinter.Har dina tjejer börjat än?
    Spännande med dagis!
    Det känns som att tjejerna är för små för att börja på dagis. Jag tänker gå hemma med dem till nästa höst men mest pga att de är väldigt infektionskänsliga. Nu när det är ekonomiskt möjligt för oss så vill jag gärna göra det.
  • Emmy K

Det fanns trillingar på neo när mina tjejer låg där och de vägde sammalagt 7 kilo! Helt fantastiskt att hon gick så långt med dem och att de alla mådde så bra. Då fyller ju dina snart ett år!
    Hur känns det förresten med trillingar, hinner du med dem och dig själv? Jag har ju fyra små och tycker att det går rätt bra trots att pappan bara är hemma på helgerna, men jag kan tänka mig att trillingar kan vara bra jobbigt det första året. Min femåring hjälper ju till en del samtidigt som hon klarar sig själv bra också.

• Emmy K
    Jaz1 skrev 2009-09-19 22:44:12 följande:
    Mina tvillingar (enäggs) föddes i v 31+5 efter vattenavgång. Det blev akut kejsarsnitt pga av att tv1 låg i säte. De vägde 1495 g och 1543 g.
    Har allt gått bra med dem? Var förlossningen igång och ostoppbar eftersom de valde att snitta? De vägde nästan lika mycket, precis som mina tjejer :) Det skiljde bara 30 gram mellan Nelia och Lilja.
    Hur gamla är de idag, är de lika varandra?

Ninna87, är dina trillingar enäggs eller är två av dem de? Det brukar väl ofta vara så att två är lika. Enäggstrillingar är ju väldigt ovanligt.
  • Emmy K

Det brukar ju inte vara något problem för familjen att se skillnad på enäggstvillingar men för dem vi träffar sällan är det jättesvårt, så jag antar att de är väldigt lika varandra. Jag tycker att det är stor skillnad dem emellan, särskilt efter att den ena tjejen började komma efter i vikten. Nu tycker dem vi träffar att 1an har kommit ikapp igen in vikten och att de är lika stora trots att det skiljer något halvt kilo.

De har varit ganska med om man ser till den korrigerade ålder.

När Lilja var tre och en halv månad vände hon sig från rygg till mage.

När de var korrigerat ett år minus två veckor ställde Lilja sig upp och höll balansen en kort stund.

När Nelia var ett år och tre månader gick hon fanska långt. En halv månad senare gick hon mer än vad hon kröp.

Jag kommer inte ihåg just nu när de började krypa eller så men de var som sagt rätt så normala i utvecklingen, trots att de har CP-skador.

• Emmy K
    thessires skrev 2009-09-20 13:56:00 följande:
    Mina pojkar föddes i v.32+6 pga att de delade hinnsäck och att det är rutin att ta ut monoamniotiska tvillingar (som det heter när det saknas skiljevägg) mellan v.32-34. De vägde 1796 och 1730 gram och var 44 cm. Nu är de 7 månader ( ca. 5 korrigerat). Vi stannade på neo i 12 dagar och hade hemvård i ca 1 månad.
    Ja, de riskerar väl att trassla in sig i varandra annars.
    Ni behövde ju inte stanna länge på neo, och det var ju skönt det. Hur mycket vägde de när de kom hem? Var släkten på er som hökar då? Alla vill ju se pyttesmå bebisar!
  • Emmy K
    Ninna87 skrev 2009-09-20 15:43:26 följande:
    Jag tycker allt funkar jättebra och att jag hinner med dem och mig själv och min dotter som är 3 år. Vi vet inte om det är enäggs eller inte de visste inte de på sjukhuset heller. De är ju om flickorna är de men de är inte ett dugg lika varandra.
    Nä, det är ju visst svårt att utläsa hur det är ens i moderkakan. Min moderkaka sändes till patologen för det är visst rutin på det när barnen föds så tidigt. Han kunde bara säga att de sannolikt är enäggstvillingar. Men många sa till mig att det mamman tror oftast stämmer, och jag är 100 på att de är enäggs, men det är klart att jag kan ha fel.
    Är det någon som tänker göra DNA-test för att med säkerhet veta? Själv tycker jag inte att det är så noga att veta, men hade jag inte behövt bry mig om att det kostar en del så hade jag gjort det för skojs skull. Vet någon förresten vad det kostar?
  • Emmy K
    thessires skrev 2009-09-24 10:28:00 följande:
    Written Fiction skrev 2009-09-24 09:56:58 följande: Ja, det stämmer att det kan vara komplicerat men jag hade en bra och lätt graviditet, gick på regelbundna kontroller och pojkarna växte som de skulle och trasslade aldrig in sig. Vi behövde bara stanna 12 dagar på neo eftersom pojkarna var så pigga och åt själv nästan direkt (även om de också hade sond). Jag ammade från dag 2, duktiga killar . Inga komplikationer alls. Nu är de 7 månader okorr. och är så gott som ikapp både vikt- och utvecklingsmässigt. De är på g att börja åla och sitta och äter 2 riktiga mål om dagen. Väger 8 kg och är 69 cm. Vi blev helt utskrivna från neo efter hemsjukvård, vi kommer aldrig behöva göra kontroller där.
    WOW
  • Emmy K
    Lorina skrev 2009-09-23 23:52:08 följande:
    Skrev förmodade eftersom läkarna och BM var 99 % säkra på att tjejerna var enäggs pga delad moderkaka och endast 3 tunna hinnor i skiljeväggen. Det va vad de sa till oss. Men jag har enäggsbröder som är lika som bär och jag har läst att enäggs ska ha lika händer fötter och öron, vilket mina bröder har men våra tjejer hade olika öron så vi DNA-testade dom och de är då tvåäggs. Sen ska enäggs vara som mest lika när de är runt 5 års ålder och på mina bröders kort från den tiden ser man inte skillnad på dom, och våra tjejer är som vilka syskon som helst.
    Vad kostade DNA-testet då?
    Jag får jämföra tjejernas öron och händer. Väldigt spännande att höra för detta var nytt för mig.
  • Emmy K
    thessires skrev 2009-09-24 12:58:58 följande:
    EmmyK: Eller hur All den oro och stress vi kände genom hela graviditeten pga att vi visste att det var stor risk att bebisarna inte skulle klara 32 veckor i magen gör att jag tycker att vi är lite extra värda att allt gått så himla bra... Läste någonstans att bara 60% av monoamniotiska tvillingar föds båda levande . Gissa om jag var nervös inför varje ultraljud... Men sen har jag haft kontakt med flera andra som varit i min sits och dem har det också gått bra för . 1-3% av alla enäggstvillinggraviditeter är monoamniotiska.
    Jo, detta är ni värda!
    Helt otroligt.
  • Emmy K
    sofieh1 skrev 2009-09-25 11:19:12 följande:
    jag har tvillingpojkar som är födda 24 okt 2008(vecka 28+0)...jag fick en blödning och massa sammandragningar som ej gjorde ont så fick ligga på sjukhuset i en vecka sen fick jag åka hem var hemma i tre dagar och sen började dom riktiga värkarna och då förökte dom att stoppa upp det men gick ej och då upptäckte dom att jag hade fått urinvägsinfektion så dom beslutade att ta ut dom så det blev kejsarsnitt för tvilling 1 låg i säte...dom vägde 1115gr och 1280gr och båda var 39cm det var en lång tid på neo avdelningen för våran del hela 2 månader så vi fick komma hem den 17 dec så det var den bästa julklapp vi kunde få:)idag är grabbarna 11mån och kryper omkring och ställer sig emot saker och det är så roligt att se deras framsteg:)
    Det låter som att killarna följer med i utvecklingen bra! De är ju egentligen inte så gamla! De är väl 9 månader då?
  • Emmy K
    qlurig skrev 2009-09-27 20:02:23 följande:
    Hej där ute...Fick en mina tvillingar 1/10 -07 så de blir två år nästa vecka..*L*Vattnet gick hemma, just till ensam mamma söker som är på tv:n just nu-De försökte stoppa värkarna med bricanyl o dropp men de ville ut.Tv1 var påväg ut med rumpan före så det blev snitt.Först plockades en flicka på  1585 gram och 40 cm lång.Två minuter senare kom en pojk på 1642 gram och 41 cm lång.Idag är de 85 cm och väger 11,5 resp 12,5 kg.
    Hejsan
    Vilken vecka föddes de i ?
    Grattis i förskott. Jag väntar på tjejernas födelsedag den 3 dec, de fyller också 2 år.
  • Emmy K
    qlurig skrev 2009-09-29 13:01:36 följande:
    De föddes 31+0 så de var beräknade 1/12...*L*Det är läskigt nu när dagen närmar sig, kändes likadant förra året.När natten 30/9 kom så grät jag i floder och kunde inte sova. Förväntar mig detsamma iår.
    Jag förstår att årsdagen känns olustig. Det är ju inga trevliga minnen man har. Kan väl bara säga att det borde blekna med åren...
  • Emmy K
    lugna gatan skrev 2009-09-30 13:41:23 följande:
    Hej. Vi har trillingtjejer som föddes i v 29+3, den 28 maj 2008, så de är nu 16 mån. De föddes förtidigt pga tvillingtransfusionssyndrom, som innebär att det överproduceras fostervatten och att ena tjejens flöde blev klass 3b minus/backflöde. Vi var två mån på neo med en hel del komplikationer, men nu är tjejerna som vilka ettåringar som helst. Men man märker tydligt att det fortfarande är nödvändigt att korrigera åldern.Tjejerna hade ju helt olika förutsättningar i moderlivet och livet på neo, vilket har gjort att de flesta som ser oss ute tror att jag har tvillingar och en mycket liten storasyster till dem .
    Jag har tittat på dina nya bilder och jag kan se vad du menar ;)
    Så fina kort förresten. Det är ju inte lätt att ens få med alla flerlingar på bild, och sen då när de tittar in i kameran....
    Wow vilken mage i vecka 27!!! Rätt rolig bild för en åskådare. Hur kände du dig i slutet?
  • Emmy K

qlurig: Hur har födelsedagen varit?

Hur är det med er andra?

Vi har tvillingträffar i Uddevalla men jag har svårt att gå för att eftermiddagen är den sämsta tiden för mig. De stora skall hämtas på dagis och maten skall lagas.... Det är trevligt att träffa andra tvillingmammor men alla de här tvillingarna är födda i något sånär normal tid. Det känns som att jag har mer gemensamt med enlings-prematur-mammor än med tvillingmammor.

• Emmy K

Det måste vara fantastiskt att få se trillingarna växa upp! Det är förstås mycket att göra med tre små men om några år när de klarar sig bra själva så måste de ha väldigt kul med varandra.

• Emmy K
    StarkMamma skrev 2009-10-13 17:17:03 följande:
    Jag väntade 2 när jag skulle ha min son. Tyvärr så förlorade jag den ene pojken i vecka 10. Det var orolig tid för jag riskerade att mista den som var kvar då också. Men han kämpade sig kvar till 2 månader innan bf. Då kom min lille kille 1712 gram och 42½ stolta cm.// Från en som skulle varit tvilling mamma
    Hej starka mamman. Beklagar din lille son. Gick han bort innan ni visste att ni väntade tvillingar? Hur upptäckte ni att det var tvillingar?

Fantastiskt att din andra son lyckades klamra sig fast. Du verkar vara en stark tvillingmamma!
  • Emmy K
    druvorna skrev 2009-10-20 15:53:58 följande:
    Jag fick mina tvillingflickor vecka 25+3 i november 2007.Båda förlöstes med akut kejsarsnitt. Vi var 1 månad på KS och två månader på SöS.Någon nämnde DNA-tester.. Läkarna var ganska säkra på att det var enäggstvillingar, men vi ville göra ett test ändå. Vi topsade insidan av barnens kinder och skickade topsen till Dynamic Code. Vi var vid tillfället medlemmar i Svenska Tvillingsklubben och då fick vi rabatt. Jag har för mig att det kostade runt 1700:-. Testet bekräftade att flickorna är enäggs, och de fick ett varsitt "certifikat" där deras DNA-kurvor kan jämföras.Helt klart värt pengarna tycker vi.
    Tack honungen, jag har funderat över vad det skulle kosta att testa. Det är ju lite roligt med ett certifikat. Jag är tokig på så´nt där ;) Jag har dille på minnessaker. Hihi då kanske man kan göra syskontester också bara för att få certifikatet menar jag ;)

Dina tjejer och mina tjejer är ju rätt lika. Mina är ju 23+3 i december 07. De är också enäggs (tror jag).
Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar