• Emmy K

Prematura tvillingar och flerlingar

Jag är bara nyfiken på hur många prematura tvillingar och flerlingar vi har här. Hur och varför föddes de för tidigt?

Mina tvillingar (enäggs-tjejer) föddes i vecka 23+5 i december 2007. 1an föddes vaginalt med huvudbjudning och 2an föddes också vaginalt fast i säte. Det var bara fem minuter emellan dem.

• Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar
  • Jaz1

EmmaK: Efter att vattnet gått fick jag bricanyl o dropp för att stoppa värkarna men det gick inte. När jag var öppen 8 cm och tv1 låg i säte bestämde de att göra snitt. Allt gick bra med killarna, men eftersom de var så små fick vi vara kvar på neo i tre veckor. Nu är de snart 8 månader (6 månder korr) och väger 6,5 kg. De är ganska lika varandra, men den ena kille är så pass mycket bredare i ansiktet att vi tycker att det är lätta att skilja dem åt. Är dina lika? Hur har dina varit utvecklingsmässigt, när kunde de sitta, gå etc?

• Emmy K

Det brukar ju inte vara något problem för familjen att se skillnad på enäggstvillingar men för dem vi träffar sällan är det jättesvårt, så jag antar att de är väldigt lika varandra. Jag tycker att det är stor skillnad dem emellan, särskilt efter att den ena tjejen började komma efter i vikten. Nu tycker dem vi träffar att 1an har kommit ikapp igen in vikten och att de är lika stora trots att det skiljer något halvt kilo.

De har varit ganska med om man ser till den korrigerade ålder.

När Lilja var tre och en halv månad vände hon sig från rygg till mage.

När de var korrigerat ett år minus två veckor ställde Lilja sig upp och höll balansen en kort stund.

När Nelia var ett år och tre månader gick hon fanska långt. En halv månad senare gick hon mer än vad hon kröp.

Jag kommer inte ihåg just nu när de började krypa eller så men de var som sagt rätt så normala i utvecklingen, trots att de har CP-skador.

• thessires

Mina pojkar föddes i v.32+6 pga att de delade hinnsäck och att det är rutin att ta ut monoamniotiska tvillingar (som det heter när det saknas skiljevägg) mellan v.32-34. De vägde 1796 och 1730 gram och var 44 cm.

Nu är de 7 månader ( ca. 5 korrigerat).

Vi stannade på neo i 12 dagar och hade hemvård i ca 1 månad.

• Ninna87

Jag tycker allt funkar jättebra och att jag hinner med dem och mig själv och min dotter som är 3 år. Vi vet inte om det är enäggs eller inte de visste inte de på sjukhuset heller. De är ju om flickorna är de men de är inte ett dugg lika varandra.

• Emmy K
    thessires skrev 2009-09-20 13:56:00 följande:
    Mina pojkar föddes i v.32+6 pga att de delade hinnsäck och att det är rutin att ta ut monoamniotiska tvillingar (som det heter när det saknas skiljevägg) mellan v.32-34. De vägde 1796 och 1730 gram och var 44 cm. Nu är de 7 månader ( ca. 5 korrigerat). Vi stannade på neo i 12 dagar och hade hemvård i ca 1 månad.
    Ja, de riskerar väl att trassla in sig i varandra annars.
    Ni behövde ju inte stanna länge på neo, och det var ju skönt det. Hur mycket vägde de när de kom hem? Var släkten på er som hökar då? Alla vill ju se pyttesmå bebisar!
  • Emmy K
    Ninna87 skrev 2009-09-20 15:43:26 följande:
    Jag tycker allt funkar jättebra och att jag hinner med dem och mig själv och min dotter som är 3 år. Vi vet inte om det är enäggs eller inte de visste inte de på sjukhuset heller. De är ju om flickorna är de men de är inte ett dugg lika varandra.
    Nä, det är ju visst svårt att utläsa hur det är ens i moderkakan. Min moderkaka sändes till patologen för det är visst rutin på det när barnen föds så tidigt. Han kunde bara säga att de sannolikt är enäggstvillingar. Men många sa till mig att det mamman tror oftast stämmer, och jag är 100 på att de är enäggs, men det är klart att jag kan ha fel.
    Är det någon som tänker göra DNA-test för att med säkerhet veta? Själv tycker jag inte att det är så noga att veta, men hade jag inte behövt bry mig om att det kostar en del så hade jag gjort det för skojs skull. Vet någon förresten vad det kostar?
  • thessires

Emmy K skrev 2009-09-20 18:49:47 följande:

Ja, de riskerar väl att trassla in sig i varandra annars.Ni behövde ju inte stanna länge på neo, och det var ju skönt det. Hur mycket vägde de när de kom hem? Var släkten på er som hökar då? Alla vill ju se pyttesmå bebisar!
    Tvärtom faktiskt, alla var väldigt avvaktande och ville inte komma hit i onödan (det var i februari så det var mycket virus som cirkulerade). Jag minns inte exakt men jag skulle gissa att pojkarna vägde 2 kg när vi kom hem.

Det stämmer att de riskerar att trassla in sig. Som tur var var navelsträngarna inte alls ihoptrasslade.

Nu väger pojkarna närmare 8 kg och är 68 cm långa. Stora pojkar (om man jämför med hur pyttiga de var när de föddes)....
  • Anki85

Mina enäggs tvillingflickor föddes i juli 08 och kom efter vattenavgång i v 34+4
    de var iof inte så mkt förtidigt födda, vägde 2325 och 2885g och vi låg på neo i 10 dagar och hade hemvård i ytterligare en vecka.
    Nu är de som vilka andra 1 åringar som helst, går omkring och leker och hittar på bus.
    väger gör de en hel del
    12 kg vägde de vid 1 års ålder, så det är knappt man kan tro att de har varit pyttisar ¨
    det jag märke med twinsen jämfört med sonen (född april07) var att de tog igen tiden de skulle legat i magen och sov massor den första tiden, sov och åt var i princip det de gjorde de första 3 månderna.
    skönt iof för man hann att få mkt tid med sonen som inte var så stor när de kom till världen (14månader)

• SaJo81

Mina tvillingpojkar föddes i v30+1 den 3 september i år och är (om ett par timmar) tre veckor gamla.
    Hade vattenavgång i v29+3 och vankade runt på sjukhus i fem dar tills jag fick feber o infektion som spred sig till fostervattnet, blev akut kejsarsnitt bestämt klockan 02.10 den 3/9 och 03.07 var båda mina pojkar ute (på samma minut)
    Tv1 eller Tristan som han heter vägde 1580g o var 42cm o tv2 Anakin vägde 1280g o var 39cm
    Nu bor dom på neonatalavdelning på Mölndals sjukhus och har idag fått flytta till vanlig säng från vattensäng och även bytt från neo-trak till apnédosa...
    Hoppas på att få hem pojkarna om någon vecka med hemvård=)

• Lorina

Mina förmodade enäggs men DNA-testade tvåäggs tjejer föddes i vecka 34+5 för att ena tjejen stoppat ut en fot så vattnet gick. Hjärtljuden på den andra tjejen försvann så det blev ett akutsnitt.

De föddes i säte båda två och tvåan andades inte, det tog några minuter innan hon börja andas. Dagen efter hamna hon i en C-PAP pga omogna lungor. Vi var inskrivna på neo i 23 dagar inklusive hemvård i nästan 14 dagar, de fick även sola. De vägde 2470g och var 47 cm resp 2225g och 44 cm.

Idag är de två extremt livliga 5 åringar som är 118 cm resp 114 cm och väger runt 30 kg. Tvåan lider idag av ansträngnings/förkylningsastma men det kan man inte härleda till den förtidiga födseln. De satt när de var 6 månader och de gick nån vecka innan de skulle fylla 1 år. I dagarna har den ena av dom lärt sig cykla utan stödhjul till sin systers förtret då hon inte riktigt vågar än!

Grattis alla "nyblivna" mammor till era små underverk!!

5 barns mamma!!
Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar