• Emmy K

Prematura tvillingar och flerlingar

Jag är bara nyfiken på hur många prematura tvillingar och flerlingar vi har här. Hur och varför föddes de för tidigt?

Mina tvillingar (enäggs-tjejer) föddes i vecka 23+5 i december 2007. 1an föddes vaginalt med huvudbjudning och 2an föddes också vaginalt fast i säte. Det var bara fem minuter emellan dem.

• Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar
  • Lorina

Skrev förmodade eftersom läkarna och BM var 99 % säkra på att tjejerna var enäggs pga delad moderkaka och endast 3 tunna hinnor i skiljeväggen. Det va vad de sa till oss. Men jag har enäggsbröder som är lika som bär och jag har läst att enäggs ska ha lika händer fötter och öron, vilket mina bröder har men våra tjejer hade olika öron så vi DNA-testade dom och de är då tvåäggs. Sen ska enäggs vara som mest lika när de är runt 5 års ålder och på mina bröders kort från den tiden ser man inte skillnad på dom, och våra tjejer är som vilka syskon som helst.

5 barns mamma!!
  • Written Fiction
    thessires skrev 2009-09-20 13:56:00 följande:
    Mina pojkar föddes i v.32+6 pga att de delade hinnsäck och att det är rutin att ta ut monoamniotiska tvillingar (som det heter när det saknas skiljevägg) mellan v.32-34. De vägde 1796 och 1730 gram och var 44 cm. Nu är de 7 månader ( ca. 5 korrigerat). Vi stannade på neo i 12 dagar och hade hemvård i ca 1 månad.
    Ni är ju mirakel :) Det är inte lätt när dom delar hinnsäck. Gradiviteten kan bli riktigt krånglig om man har otur.
    Under min tid på neo (med min pojk) lärde jag känna en uppsättning monoamniotiska tvillingar. Dom är både friska och goa som nötkärnor idag men deras neotid var allt annat än enkel. hur var din gradivitet?
  • thessires

Written Fiction skrev 2009-09-24 09:56:58 följande:

Ni är ju mirakel :) Det är inte lätt när dom delar hinnsäck. Gradiviteten kan bli riktigt krånglig om man har otur.Under min tid på neo (med min pojk) lärde jag känna en uppsättning monoamniotiska tvillingar. Dom är både friska och goa som nötkärnor idag men deras neotid var allt annat än enkel. hur var din gradivitet?
    Ja, det stämmer att det kan vara komplicerat men jag hade en bra och lätt graviditet, gick på regelbundna kontroller och pojkarna växte som de skulle och trasslade aldrig in sig. Vi behövde bara stanna 12 dagar på neo eftersom pojkarna var så pigga och åt själv nästan direkt (även om de också hade sond). Jag ammade från dag 2, duktiga killar . Inga komplikationer alls. Nu är de 7 månader okorr. och är så gott som ikapp både vikt- och utvecklingsmässigt. De är på g att börja åla och sitta och äter 2 riktiga mål om dagen. Väger 8 kg och är 69 cm.

Vi blev helt utskrivna från neo efter hemsjukvård, vi kommer aldrig behöva göra kontroller där.
  • Emmy K
    thessires skrev 2009-09-24 10:28:00 följande:
    Written Fiction skrev 2009-09-24 09:56:58 följande: Ja, det stämmer att det kan vara komplicerat men jag hade en bra och lätt graviditet, gick på regelbundna kontroller och pojkarna växte som de skulle och trasslade aldrig in sig. Vi behövde bara stanna 12 dagar på neo eftersom pojkarna var så pigga och åt själv nästan direkt (även om de också hade sond). Jag ammade från dag 2, duktiga killar . Inga komplikationer alls. Nu är de 7 månader okorr. och är så gott som ikapp både vikt- och utvecklingsmässigt. De är på g att börja åla och sitta och äter 2 riktiga mål om dagen. Väger 8 kg och är 69 cm. Vi blev helt utskrivna från neo efter hemsjukvård, vi kommer aldrig behöva göra kontroller där.
    WOW
  • thessires

EmmyK: Eller hur All den oro och stress vi kände genom hela graviditeten pga att vi visste att det var stor risk att bebisarna inte skulle klara 32 veckor i magen gör att jag tycker att vi är lite extra värda att allt gått så himla bra... Läste någonstans att bara 60% av monoamniotiska tvillingar föds båda levande . Gissa om jag var nervös inför varje ultraljud... Men sen har jag haft kontakt med flera andra som varit i min sits och dem har det också gått bra för .

1-3% av alla enäggstvillinggraviditeter är monoamniotiska.

• Emmy K
    Lorina skrev 2009-09-23 23:52:08 följande:
    Skrev förmodade eftersom läkarna och BM var 99 % säkra på att tjejerna var enäggs pga delad moderkaka och endast 3 tunna hinnor i skiljeväggen. Det va vad de sa till oss. Men jag har enäggsbröder som är lika som bär och jag har läst att enäggs ska ha lika händer fötter och öron, vilket mina bröder har men våra tjejer hade olika öron så vi DNA-testade dom och de är då tvåäggs. Sen ska enäggs vara som mest lika när de är runt 5 års ålder och på mina bröders kort från den tiden ser man inte skillnad på dom, och våra tjejer är som vilka syskon som helst.
    Vad kostade DNA-testet då?
    Jag får jämföra tjejernas öron och händer. Väldigt spännande att höra för detta var nytt för mig.
  • Emmy K
    thessires skrev 2009-09-24 12:58:58 följande:
    EmmyK: Eller hur All den oro och stress vi kände genom hela graviditeten pga att vi visste att det var stor risk att bebisarna inte skulle klara 32 veckor i magen gör att jag tycker att vi är lite extra värda att allt gått så himla bra... Läste någonstans att bara 60% av monoamniotiska tvillingar föds båda levande . Gissa om jag var nervös inför varje ultraljud... Men sen har jag haft kontakt med flera andra som varit i min sits och dem har det också gått bra för . 1-3% av alla enäggstvillinggraviditeter är monoamniotiska.
    Jo, detta är ni värda!
    Helt otroligt.
  • sofieh1

jag har tvillingpojkar som är födda 24 okt 2008(vecka 28+0)...jag fick en blödning och massa sammandragningar som ej gjorde ont så fick ligga på sjukhuset i en vecka sen fick jag åka hem var hemma i tre dagar och sen började dom riktiga värkarna och då förökte dom att stoppa upp det men gick ej och då upptäckte dom att jag hade fått urinvägsinfektion så dom beslutade att ta ut dom så det blev kejsarsnitt för tvilling 1 låg i säte...dom vägde 1115gr och 1280gr och båda var 39cm det var en lång tid på neo avdelningen för våran del hela 2 månader så vi fick komma hem den 17 dec så det var den bästa julklapp vi kunde få:)idag är grabbarna 11mån och kryper omkring och ställer sig emot saker och det är så roligt att se deras framsteg:)

• Emmy K
    sofieh1 skrev 2009-09-25 11:19:12 följande:
    jag har tvillingpojkar som är födda 24 okt 2008(vecka 28+0)...jag fick en blödning och massa sammandragningar som ej gjorde ont så fick ligga på sjukhuset i en vecka sen fick jag åka hem var hemma i tre dagar och sen började dom riktiga värkarna och då förökte dom att stoppa upp det men gick ej och då upptäckte dom att jag hade fått urinvägsinfektion så dom beslutade att ta ut dom så det blev kejsarsnitt för tvilling 1 låg i säte...dom vägde 1115gr och 1280gr och båda var 39cm det var en lång tid på neo avdelningen för våran del hela 2 månader så vi fick komma hem den 17 dec så det var den bästa julklapp vi kunde få:)idag är grabbarna 11mån och kryper omkring och ställer sig emot saker och det är så roligt att se deras framsteg:)
    Det låter som att killarna följer med i utvecklingen bra! De är ju egentligen inte så gamla! De är väl 9 månader då?
  • SaJo81
    sofieh1 skrev 2009-09-25 11:19:12 följande:
    dom vägde 1115gr och 1280gr och båda var 39cm
    Va roligt, din ena var precis som min ena då=) 1280g o 39cm var min minsta, lillskiten Anakin=) idag vägde han 1708g o var 40cm=) växer fort dom små skruttarna...
Svar på tråden Prematura tvillingar och flerlingar