• Nisses lada brinner

Huvudvärk under graviditet.

Har 3 barn sen innan, 2 killar och 1 tjej, med tjejen hade jag kraftig huvudvärk varje dag i några månader, nu är jag gravid igen i v 19 med likadant, huvudvärk varje dag, antagligen är det en flicka denna gången också enligt ul...Svammel svammel, min fråga är, VAD beror huvudvärken på? Har pratat med bm men hon säger att hon inte vet.

Är jag ensam om detta just under graviditet eller är det flickan i min mage som spökar ?

• Svar på tråden Huvudvärk under graviditet.
  • linkmamma

Jag väntar nu mitt fjärde barn och har sen v 11 någonting haft riktig huvudvärk,Så kraftig att jag har kräkts och legat och gråtit. Hade det även med första barnet( en pojke) nu vet jag ej vem som ligger i magen med jag misstänker att det är en pojke pga en ev "pojkrand" som jag har haft när jag väntat mina söner(HAR 2 POJKAR OCH EN TJEJ)
    Jag ska på läkarundersökning den 28 för att se om de kan finna nått fel.Jag har bra värden så det är ej det.

• RedTopaz
    linkmamma skrev 2011-03-22 08:54:26 följande:
    Jag väntar nu mitt fjärde barn och har sen v 11 någonting haft riktig huvudvärk,Så kraftig att jag har kräkts och legat och gråtit. Hade det även med första barnet( en pojke) nu vet jag ej vem som ligger i magen med jag misstänker att det är en pojke pga en ev "pojkrand" som jag har haft när jag väntat mina söner(HAR 2 POJKAR OCH EN TJEJ)
    Jag ska på läkarundersökning den 28 för att se om de kan finna nått fel.Jag har bra värden så det är ej det.
    Usch jag lider med dig!!! Äter du järntabletter? De hjälper ofta även om du har bra värden. Alvedon + coca cola funkar ok för mig och blir det olidligt gäller citodon.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • Bettygumman

Hejsan!

Jag har också mycket huvudvärk. Det enda jag kan säga är DRICK MYCKET VATTEN!!!!!!!
    Det funkar.

• nasj

jag hade det i flera veckor,till slut blev jag jätteorolig,drack jättemkt vatten för att det skulle hjälpa,slutade med det för en vecka sen och drog ned på kaffet till 2 koppar om dagen istället för 3-4,huvudvärken försvann helt,vet inte om det berodde på d

• Mapa

"Skönt" att höra att fler är i samma situation som en själv. Har olidlig huvudvärk nästan dagligen. Har verkligen aldrig huvuddvärk annars, så det är ytterst plågsamt för mig. Dricker knappt kaffe längre, men funderar på att börja igen..... Dricker dock mycket vatten. Ursch för det här!

• Mammalivet

Så himla trist med huvudvärk. Jag är i v. 15 och har haft ständig huvudvärk i 2 dagar! Trodde först det kunde bero på solen, men det tror jag inte längre. Dricker vatten hela tiden men det gör mig bara kissnödig. Ska man ta o testa järntabletter? Funkar niferex då lr?

• villnu13
    Mammalivet skrev 2014-07-10 00:34:25 följande:
    Så himla trist med huvudvärk. Jag är i v. 15 och har haft ständig huvudvärk i 2 dagar! Trodde först det kunde bero på solen, men det tror jag inte längre. Dricker vatten hela tiden men det gör mig bara kissnödig. Ska man ta o testa järntabletter? Funkar niferex då lr?
    Ring bm och testa värdena först. 
    Jag hade perfekt järnvärde men huvudvärk ändå, slutade runt v 20. En riktig pina var det!
  • Mapa
    villnu13 skrev 2014-07-10 19:07:38 följande:

Ring bm och testa värdena först. 

Jag hade perfekt järnvärde men huvudvärk ändå, slutade runt v 20. En riktig pina var det!

Min huvudvärk gick också över, från en dag till nästa bara! Vore intressant att veta varför man får det. Antar att det är en värlig mix av hormoner, ökad blodmängd och annat som ställer till det... tack och lov att jag verkar slippa det nu i alla fall.
  • Grynet2010

För er med huvudvärk så kan jag ge tips om att gå till sjukgymnasten så dom får kolla att era bäcken är racka på er. Jag hade grym huvudvärk under förra graviditeten och hamnade till slut hos sjukgymnasten där han upptäckte att jag hade snett bäcken och han bände och vred och hade sig i 4 omgångar och huvudvärken släppte direkt det var som att släcka förhörs lampan. Att äta så pass mycket Alvedon är inte bra för vare sig er eller fostret då man idag inte vet hur fostret verkligen tar skada utav Alvedon. Läkare på läkare går ut med att alla bör sluta använda sig av Alvedon och att om det hade kommit idag så hade den aldrig godkänts som läkemedel. Det kan även vara så att ni har något åt nacken och ryggen m.m det är alltid bättre att ta reda på orsaken än att försöka ta bort symtomen då ett symtom är ett tecken på att något är fel..

• Mapa
    Grynet2010 skrev 2014-07-16 15:16:54 följande:

För er med huvudvärk så kan jag ge tips om att gå till sjukgymnasten så dom får kolla att era bäcken är racka på er. Jag hade grym huvudvärk under förra graviditeten och hamnade till slut hos sjukgymnasten där han upptäckte att jag hade snett bäcken och han bände och vred och hade sig i 4 omgångar och huvudvärken släppte direkt det var som att släcka förhörs lampan. Att äta så pass mycket Alvedon är inte bra för vare sig er eller fostret då man idag inte vet hur fostret verkligen tar skada utav Alvedon. Läkare på läkare går ut med att alla bör sluta använda sig av Alvedon och att om det hade kommit idag så hade den aldrig godkänts som läkemedel. Det kan även vara så att ni har något åt nacken och ryggen m.m det är alltid bättre att ta reda på orsaken än att försöka ta bort symtomen då ett symtom är ett tecken på att något är fel..

Tack för tipset! Jag uthärdade min huvudvärk utan värktabletter.. tar inte så ofta sånt. Är överlycklig att det gått över nu i alla fall!:)
  • Eliotta

Jag hade huvudvärk varje dag i minst tre veckor runt v. 16. Normala järnvärden (bättre än vid inskrivningen) och inget annat konstigt fel heller. Coca cola hjälpte och i nödfall (tre gånger tror jag) tog jag alvedon. Jag tränade nacke och axlar och försökte massera det området lite. Under semestern gick det tack och lov över och har inte kommit tillbaka igen!

• Lindaaah

Hej jag är gravid i vecka 15 med mitt andra barn. Har haft konstant huvudvärk i snart en månad nu och var hos läkaren i Fredags. Han kom fram till att jag hade lågt blodtryck och rådde mig till att dricka en kopp kaffe varje morgon. Jag som då inte dricker kaffe, alls, vill inte ta detta rådet. Har ni något annat jag kan göra? Tacksam för svar :) Mvh Linda J

• AnnaEmme

Jag vet precis har det känns, har haft konstant huvudvärk blandat med migrän sedan jag blev gravid och är nu i v21 ???? Dricker massor av vatten, järn tab, mat regelbundet, vilar mycket och går promenader men ingenting hjälper! Alvedon gör ingenting alls.......måste bero på hormoner men fick rådet att göra en utredning hos en läkare.

• Paincake

Jag har haft huvudvärk lite till och från under mina graviditeter (väntar trean nu). Några anledningar:
    - lågt järnvärde
    - svullna slemhinnor i bihålorna (Vidrig huvudvärk. Både jag och sjukvården trodde ett tag att jag fått hjärnblödning. Rinexin hjälpte inom 20 minuter)
    - inflammerade nackmuskelfästen (hej sjukgymnast)
    - vätskebrist
    - hormonpåslag

Svar på tråden Huvudvärk under graviditet.