m88g88 skrev 2009-07-09 15:38:29 följande:
byter själv heller inga delar utan min sambo som gör och som är utbildad bilmekaniker och jobbar som de oxå. Så om de heter rem eller kädja bekommer inte mig heller.
Där där är en mycket viktig detalj. Är man utbildad och erfaren bilmekaniker med verkstadsresurser gäller självklart andra premisser än om man på sin höjd klarar av att byta mellan vinter- och sommarhjul.
Scenario: Person 1 för höra att kamkedjan måste bytas på sin elva år gamla och nära på värdelösa bil. Verkstaden informerar om att bytet kommer kosta 15000 kronor. Person 1 säljer bilen som renoveringsobjekt för en spottstyver. Person 2, bilmekaniker med tillgång till verkstadsresurser köper bilen för en spottstyver och byter kamkedjan. Kedjan kostar honom/henne kanske 2000. Person 1 köper istället en nyare bil som är problemfri och person2 har fått en välfungerande bil för folkracepengar.
Jag är person 1. Du (eller din man) är person 2.
Kan ju vara på sin plats att ha det i åtanke innan man tror att det finns finfina Saab från 2000 för femtusen kronor (och som drar 0,4l/mil...).