• Zåny

    Bästa bilen för famij??

    Hejsan jag håller på att ta mitt körkort nu har inte långt kvar, väntar mitt första barn med min sambo, och jag har en fråga till er här på familjeliv, jag vill ha sen en billig bil och även en bra familje bil, har ni några bra tips på en sådan bil???

    tack på förhand

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-19 18:24
    på en rimlig prisklass runt 20 000 typ..

  • Svar på tråden Bästa bilen för famij??
  • rille

    Men det är klart, har man färdator och tittar på den i nedförsbacke och med motorbroms så drar den nog inte mycket.

  • rille

    Appropå saab så får man ju -o2 or för runt 40000 nu, mycket bil för pengarna som man brukar säga om bilar med mycket utrustning som går sönder ofta och därför har ett lägre andrahandsvärde.

  • ericlofberg
    m88g88 skrev 2009-07-09 14:19:33 följande:
    Jag pratar om saab i allmänhet, behöver inte vara varken 9.5 eller 9.3. Vår 900 från -98 gav vi 3000 kr för, de enda vi gjort på den är en blästring av underkanten på framdörrarna. FÖ har den gått igenom med blankt papper 4 år i rad nu. Kan oxå tillägga att jag sa 5000-30.000 kr. Vi vart erbjudna en saab 9-5 kombi 01 för 20.000, behövdes byta kammrem, men de e ju ingen big deal. Tyvärr hade vi inte 20.000 då, då de e mycket pengar för oss. Annars hade vi köpt den.
    Saabar i allmänhet från 2000 kostar inte 5000-20000 - kan vi inte vara överens om det?

    Att du hittat något renoveringsobjekt från 1998 för tretusen kronor och räddat den från folkracebanorna är väl inget vidare argument? Självklart kangamla bilar gå igenom besiktningar utan anmärkning. Min gamla Porsche klarade sig alltid med rent papper.

    Och... Nu är det ju som så att en Saab 95 har kamkedja - inte kamrem. :)
  • Dofilus

    m88g88: Ja vår drar 0.4-0.8 blandad körning och är en ssab 9-5 Sedan .T -01 Ny turbo och gått ca 15000." 0,4l/mil finns inte en chans i världen. Går ni efter färddatorn? I så fall är den uppenbarligen trasig. Dessutom ett spann på som innebär 100% diff? Det är som att säga att en bil drar 1 liter milen...eller 2...

    När jag blev bogserad i 2mil (motorn igång för att få styr- och bromsservo) så drog den 0,37...på tomgång!

    "Vi vart erbjudna en saab 9-5 kombi 01 för 20.000, behövdes byta kammrem, men de e ju ingen big deal."
    Jo det är en big deal då det inte finns någon sådan att byta. Kamkedja liksom.

    "Nu har vi en Saab 900 sedan -96, en saab 900 sedan -98"
    Saab 900 årsmodell -96 och -98 finns INTE som sedan. OG (Old generation) fanns som sedan. Den nya som kom 1993 (som årsmodell -94) fanns endast som combikupé (3/5 dörrar) och cab.

  • James Oliwer
    Dofilus skrev 2009-07-09 15:09:36 följande:
    m88g88: Ja vår drar 0.4-0.8 blandad körning och är en ssab 9-5 Sedan .T -01 Ny turbo och gått ca 15000." 0,4l/mil finns inte en chans i världen. Går ni efter färddatorn? I så fall är den uppenbarligen trasig. Dessutom ett spann på som innebär 100% diff? Det är som att säga att en bil drar 1 liter milen...eller 2...När jag blev bogserad i 2mil (motorn igång för att få styr- och bromsservo) så drog den 0,37...på tomgång!"Vi vart erbjudna en saab 9-5 kombi 01 för 20.000, behövdes byta kammrem, men de e ju ingen big deal."Jo det är en big deal då det inte finns någon sådan att byta. Kamkedja liksom."Nu har vi en Saab 900 sedan -96, en saab 900 sedan -98"Saab 900 årsmodell -96 och -98 finns INTE som sedan. OG (Old generation) fanns som sedan. Den nya som kom 1993 (som årsmodell -94) fanns endast som combikupé (3/5 dörrar) och cab.
    Ja kupe eller inte så för mig är de kombi eller sedan. Dom e ju iaf inte kombi men dom e 5 dörr.

    Jag byter själv heller inga delar utan min sambo som gör och som är utbildad bilmekaniker och jobbar som de oxå.
    Så om de heter rem eller kädja bekommer inte mig heller.

    Bekommer mig heller inte om du fått bogsera din bil. Laga den så kan du köra den!
  • James Oliwer
    ericlofberg skrev 2009-07-09 14:35:12 följande:
    Saabar i allmänhet från 2000 kostar inte 5000-20000 - kan vi inte vara överens om det?Att du hittat något renoveringsobjekt från 1998 för tretusen kronor och räddat den från folkracebanorna är väl inget vidare argument? Självklart kangamla bilar gå igenom besiktningar utan anmärkning. Min gamla Porsche klarade sig alltid med rent papper. Och... Nu är det ju som så att en Saab 95 har kamkedja - inte kamrem. :)
    Kan säga att saaben från 98 som du så snällt påstår kom från folkrace banan, har enbart vart 1 ägare på, sthlm bil så dörrarna fram hade lite rost som sambon gjorde iordning. Bilen är för övrigt inte en bubbla i. MER än normalt slitage med åren. Inte ens parkerings skadad. Men tackar den som frågar.

    Man kan hitta fina bilar, ÄVEN saab för en billig peng, utan att dom behöver vara skrotfärdiga!
  • Dofilus

    m88g88: Inse fakta, du kan under inga som helst omständigheter köra en SAAB 9-5 på 0,4 l/mil blandad körning. (att du sedan f.ö inte verkar veta något om bilar i allmänhet och SAAB i synnerhet är ju uppenbart)

  • ericlofberg
    m88g88 skrev 2009-07-09 15:38:29 följande:
    byter själv heller inga delar utan min sambo som gör och som är utbildad bilmekaniker och jobbar som de oxå. Så om de heter rem eller kädja bekommer inte mig heller.
    Där där är en mycket viktig detalj. Är man utbildad och erfaren bilmekaniker med verkstadsresurser gäller självklart andra premisser än om man på sin höjd klarar av att byta mellan vinter- och sommarhjul.

    Scenario: Person 1 för höra att kamkedjan måste bytas på sin elva år gamla och nära på värdelösa bil. Verkstaden informerar om att bytet kommer kosta 15000 kronor. Person 1 säljer bilen som renoveringsobjekt för en spottstyver. Person 2, bilmekaniker med tillgång till verkstadsresurser köper bilen för en spottstyver och byter kamkedjan. Kedjan kostar honom/henne kanske 2000. Person 1 köper istället en nyare bil som är problemfri och person2 har fått en välfungerande bil för folkracepengar.

    Jag är person 1. Du (eller din man) är person 2.

    Kan ju vara på sin plats att ha det i åtanke innan man tror att det finns finfina Saab från 2000 för femtusen kronor (och som drar 0,4l/mil...).
  • MiBDeA

    Måste också ge mig in i denna diskussionen. Finns inte en chans till 0,4 blandad körning. Aldrig.

    Min 9-3 fick jag ner i 0,68 landsväg och det är lågt. Min 9-5a drog 0,8 motorväg innan trim o nu 0,78 om det nu gör någon stor skillnad. Dessa siffror med extrem lätt gasfot.

    Blandad körning har 9-3an legat på 0,9-1,1 och 9-5an på 0,9-1,3

  • James Oliwer
    ericlofberg skrev 2009-07-09 16:19:46 följande:
    Där där är en mycket viktig detalj. Är man utbildad och erfaren bilmekaniker med verkstadsresurser gäller självklart andra premisser än om man på sin höjd klarar av att byta mellan vinter- och sommarhjul.Scenario: Person 1 för höra att kamkedjan måste bytas på sin elva år gamla och nära på värdelösa bil. Verkstaden informerar om att bytet kommer kosta 15000 kronor. Person 1 säljer bilen som renoveringsobjekt för en spottstyver. Person 2, bilmekaniker med tillgång till verkstadsresurser köper bilen för en spottstyver och byter kamkedjan. Kedjan kostar honom/henne kanske 2000. Person 1 köper istället en nyare bil som är problemfri och person2 har fått en välfungerande bil för folkracepengar.Jag är person 1. Du (eller din man) är person 2.Kan ju vara på sin plats att ha det i åtanke innan man tror att det finns finfina Saab från 2000 för femtusen kronor (och som drar 0,4l/mil...).
    Men SHIT va du hakar upp dig på 2000 kr??? Jag skrev för fan 5000-30.000 TRETTIO TUSEN.... Om de sen finns 1 saab för 5-10000 på blocket och 100 saab för 25-30000 va f** spelar de för roll? TS undra om bra familjebil för en billig peng, och de ska väll inte va så jäkl svårt att hitta en hyffsad saab för under 30.000 ???
  • ericlofberg
    m88g88 skrev 2009-07-10 00:21:15 följande:
    Men SHIT va du hakar upp dig på 2000 kr??? Jag skrev för fan 5000-30.000 TRETTIO TUSEN.... Om de sen finns 1 saab för 5-10000 på blocket och 100 saab för 25-30000 va f** spelar de för roll? TS undra om bra familjebil för en billig peng, och de ska väll inte va så jäkl svårt att hitta en hyffsad saab för under 30.000 ???
    Men shit på dig själv då. Ett forum är kanske inte rätt plats för dig om du inte klarar av att bemöta ifrågasättande av de häpnadsväckande uppgifter du inledde med. Ett inlägg med hälften svordomar känns lite tonårsaktigat va?

    Läser du lite mer noga ser du att jag inte hakar upp mig på några 2000. Det var modellår 2000 som åsyftades - precis som du när du tog upp frågan.
  • Tandtrollet
    Gnagarn skrev 2009-07-06 07:21:40 följande:
    -> TandtrolletVad har du för månadskostnad för den?
    ca 2400 inkl försäkring
  • Tandtrollet

    När jag kör 90km/h i min kia ceed crdi kombi så kommer jag ner under 4l/100km. 110 -> 5l/100km 130 -> 6l/100km (tyvärr 5-växlad)
    körning runt och i stockholm drar den inte mer än så heller, även om jag trycker på gasen.

    hur kul är det att ha en gammal bil som går sönder och i värsta fall kostar en massa pengar.
    tycker du borde kolla kostnaden per år på lite olika bilar (även gamla): bränsle, inköpspris, skatt, försäkring, reparationer, service m.m.

  • Gnagarn
    Har bara sett en postning av TS sen tråden skapades...

    Hur går det, köpt bil ännu? Eller bara virrig i kolan efter all pseudotjafs i tråden?
  • rille79

    Ni orkar alltså omvandla tråden från att handla om "bästa bil för familjen" till at bli "min bil drar så här mycket"?!!

    Själv så kör jag volvo, har kört följande bilar:

    Volvo V40 = liten
    Volvo S60 = lagom stor men ingen kombi = dålig lastning
    Volvo V70= stor, rymlig, billig i drift (diesel) samt laståsna
    Volvo XC70 = stor, rymlig, laståsna, lite högre vilket kan vara skönt

    Jag kan difinitivt rekommendera en begagnad Volvo V70 och att ni lägger några hundringar på att komplettera den med ISOFIX fästen om ni inte redan har dem. De är toppen att fästa barnstol i (om barnstolen har isofix fästen vill säga).

    Men, jag skulle nog säga att de flesta kombi eller MPV:s funkar bra som familjebil, oavsett märke, det är i slutändan en smaksak.

Svar på tråden Bästa bilen för famij??