• Zåny

Bästa bilen för famij??

Hejsan jag håller på att ta mitt körkort nu har inte långt kvar, väntar mitt första barn med min sambo, och jag har en fråga till er här på familjeliv, jag vill ha sen en billig bil och även en bra familje bil, har ni några bra tips på en sådan bil???

tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-19 18:24
    på en rimlig prisklass runt 20 000 typ..

• Svar på tråden Bästa bilen för famij??
  • FDR
    dirpower skrev 2009-07-03 07:37:29 följande:
    De bilarna är inte billiga. Tunga dvs hög skatt och så drar de mycket bensin. Varför föreslår du de bilarna?
    Du får ju både en audi a6 och en volvo 945 för under 20lax?
    Billig bil = soppa och skattesnål eller Billig i inköp?

Köper en miljon ggr heldre en volvo 945 med kass ekonomi i körningen än en suzuki baleno kombi som drar mindre men med krocksäkerhet som en jävla pappkartong.

Nytt körkort = stor o krocksäker bil e mitt tips
  • singel pappa83

en honda civic aerodeck(kombi) dom e väldigt nesinsnåla om du hittar en 1.5 vtec dom har bra last utrymme å så e det en honda!dvs billiga delar å den håller(dock rostar dom) men d gör dom flesta bilar!

• Dofilus

V50 och V40 är rentutsagt kassa att när det gäller utrymme i bagageutrymmet. Fattar inte hur de har lyckats få dem så små.

Om man jämför en V50 med en 9-3 SC (som verkar vara ungefär lika stora) så är skillnaden i lastutrymme enorm eftersom hjulhusen på Volvon äter upp massa yta. Man kan undra om det är anpassat för att kunna ha dubbelmontage då det är en traktor

Vill du ha mycket bil för pengarna, säker, relativt snål, rymlig, "felfri", (felfri är svårt om man ska ha en för 20 000 oavsett bil) så rekommenderar jag helt klart en 9-5:a.

• Tandtrollet

billig i inköp eller billig i drift? en helt ny bil kan faktiskt vara billigare än en 1o-15år gammal bil om man räknar in allt. man får bra garantier och slipper dyra reparationer. Jag har en kia ceed diesel, den har 7 års garanti, drar mellan 0,4-0,6 beroende på landsvägs- eller stadskörning. den är krocksäker och större än en saab 9-3 kombi.

Alltså vill du ha en jämn månadskostnad eller klarar du av ekonomiskt med en ojämn?

• Gnagarn

-> Tandtrollet

Vad har du för månadskostnad för den?

• Lajm88

Jag kör en v70 diesel just nu, drar ungefär 0.56 för mig i blandad körning, det som är jobbigt är ju den höga skatten, men då jag pendlar 5 mil till jobbet (och 5 mil hem) så fungerar det bra.

Ska nog byta till en bensinare när jag flyttar närmare jobbet, någon intresserad av en v70 diesel? 2000:a ;P

• James Oliwer

Vi kör saab rakt igenom, har haft vw golf kombi 95 (MYCKET bra bil) enligt mig, drog ca 0.5-0.7. Tyvärr blev vår familj större så bytte denna mot en wv buss (caravelle) även denna en bra bil, men dicker oxå ganska mycket. Gott om plats finns de i bussen.
    Tyvärr sprängde vi kylarburken i vintras då vi fått isplugg. Eller va de heter (jag e inget bilgeni)

Nu har vi en Saab 900 sedan -96, en saab 900 sedan -98 och en saab 9-5 seedan 01. MYCKET bra bilar. Bra utrymmen trots sedan, och vi letar efter kombi nu när vi skaffa 2 hundar.

9-5an drar ca 0.4-0.8 blandad kör, och ca litern/milen med hästsläp. (Buggykärran drar lite till ca 1.2l/m.

Man kan få tag på en hyffsad bra saab i 2000 års klassen för en summa av 5000-30000 kr.

Försäkringen är lite dyrare än vw bilarna ligger runt 4500 kr / år utan bonus.
    Skatten låg på typ 2200 kr.

• ericlofberg

Familjebil för 20000 tycker jag låter både naivt och dumt. Gissar att man har ganska begränsat bilbehov om inte mer än 20000 kan motiveras. Är det ekonomin som sätter gränsen vid 20000 gissar jag att man lurar sig själv då en tjugotusenkronorsbil kostar lika mycket i fasta driftkostnade som en nyare/dyrare PLUS en massa i oförutsedda reparationskostnader. Värdeminskningen är ju förvisso låg på en redan värdelös bil.

20000 räcker till exempelvis 25 helghyror eller 10 veckorhyror av en ny, trygg och säker bil.

Var jag, av någon outgrundlig anledning, tvungen att köpa en bil för 20000 för familjetransport hade jag letat upp en VW Passat Variant 1.8 1994-1996 i riktigt bra skick.

• ericlofberg
    m88g88 skrev 2009-07-09 11:00:09 följande:
    9-5an drar ca 0.4-0.8 blandad kör, och ca litern/milen med hästsläp. (Buggykärran drar lite till ca 1.2l/m. Man kan få tag på en hyffsad bra saab i 2000 års klassen för en summa av 5000-30000 kr.
    Hitta en Saab 95 från 2000 som drar 0,4l/mil och kostar 5000. Jag köper dem allihop! Vilka fantasisiffror...

Hade Saab sådana bilar hade de inte varit ett bilbolag i djup kris. :)
  • rille

Ska du ha en bil för 20000 som håller hyfsat enligt majoriteten av bilägare så är volvo 945 och audi a6 de självklara valen. Ett tips om du står ut med en 945a är att fulltrycksturbon har diffspärr vilket ger mycket bättre framkomlighet vilket är bakhjulsdrivna volvos sämsta sida. (en del andra har den med men inte konsekvent)

Förutom att audi och stora volvo har bäst galvanisering på karossen så har även stora volvo bromsrör i material som inte rostar!

Volvo 850 och v70 (innan den nya karossen) går ju att få billigt men går sönder oftare. Sen finns det ju de som är billigare i drift (skatt/försäkring/bränsle) men går sönder oftare typ franska bilar, opel, ford och saab (hamnar i denna kategorin pga. rost) dessa bilar kan man få nyare årsmodeller av med mer krimskrams i för samma peng. Av dessa skulle jag välja en så rostfri opel eller ford med så okomplicerad motor som möjligt.

Fördelen med lite nyare bilar är att säkerheten oftast är bättre.

TS blir du något klokare?

Svar på tråden Bästa bilen för famij??