cloudberry79 skrev 2010-11-12 01:15:49 följande:
1969 dog 31 barn under 4 år i trafiken. 1996 dog 6. Det är längsta tidsspannet man kan kolla på SCB. Flest dog -70 (39 st) och minst antal -96. Betydligt fler barn under 4 år dog av plötslig död, där antalet har en toppnotering på 148 (1990, men dödsorsaken var ovanlig att skriva på papper före -85 om jag tolkar kommentarerna korrekt). Så, statistiskt sett är det alltså större risk för barn att dö i PSD än i trafiken, även utan bilstol. Problemet sitter nog FRÄMST i att det inte finns någon vits med andningslarm så länge de inte betydligt sänker dödssiffran och alltså är extremt preventiva mot dödsfall. Jag är helt klart för att använda andningslarm, speciellt då jag själv haft ett barn med förhöjd risk, som haft flertalet sömnapnéer. Det är inget man ser på barnen om man inte har det "svart på vitt" på saturationsmätaren, inte förrän det är långt gånget. Jag tror ändå inte på att man ska lagstifta om andningslarm, det är en reell omöjlighet att bevaka vilken utrustning föräldrar har till sina barn i hemmet.
Om vi ska vara korrekta gällde det barn i bil, inte i trafiken. Tyvärr har Vägverket inte kvar samma detaljerade statistik på sin hemsida som de hade år 2005-06 när jag först kollade upp detta.
Men visst slutar barnet att röra på sig oftast långt innan det är försent. Läkarna fick igång mitt barns hjärta fast det hade gått 15 minuter sedan han slutat andas, dock var det försent för att han skulle börja att andas igen. Vad som hade hänt om han hade haft andningslarm vet man inte, bara att chansen till överlevnad hade ökat avsevärt. Lagstifta om andningslarm kan man nog ändå inte göra.