• mandelblomma

större tisk för psd än skador/död utan bilstol?

" Det är många fler barn som dör i PSD än vad som skulle dö i trafikolyckor om inga bilbarnstolar används."

påstås det, o utan att jag faktiskt har siffror känns det inte helt korrekt?
    Någon som vet/ har statestik?

ps / till dig som skrev det här, jag ÄR uppriktigt nyfiken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 19:14
    större risk ska det såklart stå :)

• Svar på tråden större tisk för psd än skador/död utan bilstol?
  • aster

Jag hittade via SCBs hemsida att man sjukhusvårdade 635 barn svårt skadade i personbilolyckor 1998-2006.
    Vet ej om de döda barnen räknades med, och jag hittade ej hur många lindriga olyckor som inträffat. Även de lindrigt skadade som hade kunnat dö utan bilbarnstol är intressanta här.
    Ngn annan som har statistik?

• mandelblomma
    aster skrev 2009-03-11 19:17:55 följande:
    Jag hittade via SCBs hemsida att man sjukhusvårdade 635 barn svårt skadade i personbilolyckor 1998-2006.Vet ej om de döda barnen räknades med, och jag hittade ej hur många lindriga olyckor som inträffat. Även de lindrigt skadade som hade kunnat dö utan bilbarnstol är intressanta här.Ngn annan som har statistik?
    låter som de döda inte var med.
    635 barn alltså på ett år, undrar som sagt var hur många av dem som dött om de inte haft bilstol?
    Förmodligen fler än 6 stycken.
  • mandelblomma
    aster skrev 2009-03-11 19:17:55 följande:
    Jag hittade via SCBs hemsida att man sjukhusvårdade 635 barn svårt skadade i personbilolyckor 1998-2006.Vet ej om de döda barnen räknades med, och jag hittade ej hur många lindriga olyckor som inträffat. Även de lindrigt skadade som hade kunnat dö utan bilbarnstol är intressanta här.Ngn annan som har statistik?
    låter som de döda inte var med.
    635 barn alltså på ett år, undrar som sagt var hur många av dem som dött om de inte haft bilstol?
    Förmodligen fler än 6 stycken.
  • aster
    mandelblomma skrev 2009-03-11 19:20:42 följande:
    låter som de döda inte var med. 635 barn alltså på ett år, undrar som sagt var hur många av dem som dött om de inte haft bilstol? Förmodligen fler än 6 stycken.
    Nej, på 8 år!
  • aster

Ursäkta, 1998-2006 är ju nio år.
    Men hur många dör i PSD?

• mandelblomma
    aster skrev 2009-03-11 19:24:51 följande:
    Under 2007 dödades 2 barn 0-6 år i vägtrafikolyckor.Jag trodde det var MYCKET fler.www.sika-institute.se/Doclib/2008/Statistik/s...
    jag tror absolut att det är mycket ovanligt mycket tack varé att vi använer bilbarnstolar såklart!
  • aster

Googlade fram att 20-30 barn dör i PSD per år.
    Det skulle vara intressant om någon mer ville bidra med statistik. Men jag tycker det verkar som att PSD är farligare än att åka bil för spädbarn, kanske tom om man inte har bilbarnstol?

OBS att de 635 barnen var mellan 0-6 år och sjukhusvårdades minst ett dygn. Om alla hade dött hade ändå PSD varit vanligare just i spädbarnsgruppen.

• mandelblomma
    aster skrev 2009-03-11 19:42:42 följande:
    Googlade fram att 20-30 barn dör i PSD per år. Det skulle vara intressant om någon mer ville bidra med statistik. Men jag tycker det verkar som att PSD är farligare än att åka bil för spädbarn, kanske tom om man inte har bilbarnstol?OBS att de 635 barnen var mellan 0-6 år och sjukhusvårdades minst ett dygn. Om alla hade dött hade ändå PSD varit vanligare just i spädbarnsgruppen.
    kan man då säga att det är mer oansvarigt att inte ha andningslarm till sina bebisar, än att inte ha bilbarnstol till dem?
  • aster

Intressant fråga!
    Jag har bilbarnstol men inte andningslarm.

Skulle överväga andningslarm om mitt barn hörde till riskgrupper för PSD eller om det bara kunde sova på magen.

Hur bra hjälper andningslarm?

Svar på tråden större tisk för psd än skador/död utan bilstol?