större tisk för psd än skador/död utan bilstol?
Det är nog svårt att svara på, visst kan man gissa hur många barn som skulle ha dött utan bilstol, men aldrig få säkert svar. Är ju så mycket som spelar in.
Det är nog svårt att svara på, visst kan man gissa hur många barn som skulle ha dött utan bilstol, men aldrig få säkert svar. Är ju så mycket som spelar in.
Båda sakerna är iallfall farliga. Jag har valt både bilbarnstol och andningslarm. Tycker det var väldigt skönt med larmet, och det fungerade utan några problem alls.
Man får väl fundera på om ens barn har några riskfaktorer. Det hade inte mina men vi valde att de skulle sova på mage.
Självklart är det ju inte med larmet. Det krånglar till det. Små barn har ofta andningsupphåll utan att ta skada. Vet man inte om det så lever man ju lyckligt ovetande. Har man larm så vet man och då blir man orolig, söker vård, utredning, m.m. kanske i onödan, kanske inte. De som avråder från andningslarm kanske inte vill ha det så. Det kan ju bli dyrt och besvärligt. Alla åtgärder när det gäller preventiv hälsa måste ju vägas kostnaden mot nyttan samhällsmässigt. Kanske därför de valt att inte rekommendera larm. Jag vet inte men det är vad jag tror. Dessutom måste ju en ev. sådan rekommendation vara vetenskapligt beprövad innan den blir till. Vet inte om någon valt att forska på det ens.
En del föräldrar tycker visst det är otäckt med själva apparaten och blir mer oroliga av den. Det kan väl kanske vara en anledning att inte ha larm. Jag har lite svårt att sätta mig in i det, tyckte det var tvärtom.