• Anonym

Faderskapstest när fadern nu är avliden?

Min mans bror avled för några år sedan. När han var ung så tog han på sig faderskapet (fast han visste att han inte var fadern och detta har även modern senare erkänt). Nu är detta barn myndigt och som sagt "fadern" avliden. Men pojken är ju fortfarnade arvinge till min svärmor och min man. Hur kan man riva upp detta faderskap? Hur går man tillväga, kan man göra dna-test på pojken och typ "faderns" syskon/mor för att få något resultat? Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?
  • Anonym

Brodern ville ta på sig faderskapet. Varför inte hedra hans minne och låt hans vilja stå fast.

Låter väldigt onödigt att riva upp tillvaron för "barnet" bara för er egen egoism.

• Anonym

Det handlar inte om girighet, eftersom det inte finns något (iaf inget värdefullt) att ärva efter min svärmor! Hon känner helt enkelt att det är fel med ett barnbarn som INTE är hennes barnbarn varken i biologisk eller känslomässig menig. Detta då pojken aldrig träffat henne heller familjen och då hennes son (han som tog på sig faderskapet) inte fick träffa pojken efter att han var född. Så inget fråntagande av arv (då inga pengar finns) och inget fråntagande av far (då han alltid levt med bara mamman)... Mer en känsla av rätt i släktleden... Hon ville bara ha lite tips och råd, men har valt att skjuta kontakttagandet med pojken på framtiden då hon tycker det känns för jobbigt nu

• minasöner
    Anonym skrev 2009-04-01 15:14:50 följande:
    Det handlar inte om girighet, eftersom det inte finns något (iaf inget värdefullt) att ärva efter min svärmor! Hon känner helt enkelt att det är fel med ett barnbarn som INTE är hennes barnbarn varken i biologisk eller känslomässig menig. Detta då pojken aldrig träffat henne heller familjen och då hennes son (han som tog på sig faderskapet) inte fick träffa pojken efter att han var född. Så inget fråntagande av arv (då inga pengar finns) och inget fråntagande av far (då han alltid levt med bara mamman)... Mer en känsla av rätt i släktleden... Hon ville bara ha lite tips och råd, men har valt att skjuta kontakttagandet med pojken på framtiden då hon tycker det känns för jobbigt nu
    spelar det nån roll då vem som står på papperet då, om svärmor ändå inte känner nåt??? tycker det låter som girighet iaf, antagligen så finns det ju nåt av värde, varför bry sig annars då för?? om han varit pappans son innan döden. kanske svärmor borde ha gjort slag i saken när pappan levde istället?? känner hon inget så varför bry sig då??? är det inte bara att fortsätta låta bli att träffa oäktingen då, istället för att haka upp sig på ett papper?Uppenbarligen så funkade det innan han dog
    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Reglementet

Men det var ju pappan själv som ville det skulle rättas till, alltså hedrar de broderns minne.

• minasöner
    Reglementet skrev 2009-04-01 15:41:53 följande:
    Men det var ju pappan själv som ville det skulle rättas till, alltså hedrar de broderns minne.
    jojo, men jag tycke ratt det är sonens avgörande isåfall och inte "farmor" .. berätta tycker jag att des ka göra, men inte att släkten ska driva det vidare..
    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • annbom

Om han hade velat rätta till det så hade han massor med år på sig innan han dog. Att påstå att et är pappans vilja är en efterkonstruktion. Han kanske sa det i slutet, men det är en helt annan sak än att vekligen vilja det. Sedan så är han död och kommer inte lida något, men barnet lever och då är han det viktigaste. Att hedra någon som är död genom att skada en som lever och är helt utan skuld är i mina ögon omänskligt.

Reglementet skrev 2009-04-01 15:41:53 följande:
  • annbom

Varför inte? Pappan har ju trots allt valt det från början att barnet ska ärva hans del. Att andra vill ha arvet för sig själv gör det inte rätt att rota i det hela.

Bodi skrev 2009-04-01 15:03:24 följande:
    annbom:Men varför ska sonen ärva nåt från människor han inte har några släktband med eller aldrig träffat?
  • annbom

Vilken löjlig ursäkt. Rätt i släktled. På vilket sätt spelar det någon roll om barnet är biologiskt barn eller inte. Det finns massor med fel i hennes släkt som de inte vet något om. Det är ju knappast första gången någon står som far som inte är biologisk far i hennes släkt.

Jag tycker att du ska säga till din svärmor att hon lägger ner för all framtid om det inte är så att hon vill ha kontakt med honom. Men då ska kontakten vara mellan farmor och barnbarn och inget annat. Hennes son gjorde ett val och det får hon leva med.

Anonym skrev 2009-04-01 15:14:50 följande:
  • Anonym (Henna)

"Sonen" har ingen arvsrätt vad gäller din man, som du skrev i frågan, då du och din man är gifta så förlorar alla andra släktingar (förutom din mans ev biobarn) sin arvsrätt.

Vill ni ha ett DNA-test måste sonen gå med på detta och även din svärmor. Ni kommer själva att få betala detta då det inte finns något rättsligt intresse för staten i denna fråga. Det går inte att bryta upp ett faderskap om inte sonen själv vill detta, oavsett vem som är den riktige fadern.

Lämna frågan....

• Anonym

jag vill bara säga jag kommer från en liten ort och där en liknade historia upp dagade sig oxå om att ärva och inte ärva.. efter pappan som stod på papprena dog så ville farmodern och övrig släkt berätta pojken visste inget har aldrig bott med pappan men blev jätte ledsen att det kommer främlingar som bara pratade om vem och vem det inte vara som var pappa och att det inte ville att han skulle ärva.. denna pojken tog livet av sig för det blev för mycket för han i avskeds brevet stod det.. nu kan ni vara lugna.. jag ärver inte någon av er när ni ser detta brev.. så jag säger var försiktiga

• nygard27

Min man avlidit i september i år .Från första giftemål han har två barn som han varit inte säkert att dom varit hans.Inan han avlidit han vill undersöka med DNA jag stoppad honom .

Nu vill man väta sanningen vi vari tillsammans 36 år har egna barn.

Tack för svaren jag måste gå vidare med min liv

• Dixie
    nygard27 skrev 2015-01-12 10:45:59 följande:

Min man avlidit i september i år .Från första giftemål han har två barn som han varit inte säkert att dom varit hans.Inan han avlidit han vill undersöka med DNA jag stoppad honom .

Nu vill man väta sanningen vi vari tillsammans 36 år har egna barn.

Tack för svaren jag måste gå vidare med min liv

vem vill veta sanningen nu? 

varför stoppade du undersökningen innan? 

eftersom han var gift när barnen föddes blir de barnen ju automatiskt "hans barn"! 
Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?