• Anonym

Faderskapstest när fadern nu är avliden?

Min mans bror avled för några år sedan. När han var ung så tog han på sig faderskapet (fast han visste att han inte var fadern och detta har även modern senare erkänt). Nu är detta barn myndigt och som sagt "fadern" avliden. Men pojken är ju fortfarnade arvinge till min svärmor och min man. Hur kan man riva upp detta faderskap? Hur går man tillväga, kan man göra dna-test på pojken och typ "faderns" syskon/mor för att få något resultat? Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?
  • Anonym ((((¨-,*#))

Det var då en svår fråga du har.
    Du kan ju alltid chansa att ta ett DNA test med "sonen" och din man. Om det fungerar vet jag då inte.

Men har inte syskon ganska liknande DNA eller... Men som sagt, jag kan ha totalt fel.

• Anonym

Vi ville absolut inte tvinga han till något... Men min svärmor känner att det är så fel, hon har ett barnbarn enligt pappren som inte är hennes barnbarn (varken blodsband eller växt upp som ett barnbarn). Hon har varit i kontakt med mamman, men hon är ju inte alls intresserad av att ändra utan bara hänvisar till att hon hade det svårt då pojken föddes... Han står som arvinge till min svärmor och känns väl inte helt bra för henne...
    Ska man ta kontakt med pojken? Vi är inte alls ute efter att såra någon...

Anonym skrev 2009-02-11 12:47:00 följande:
    OM han ville då så varför inte.. prata med pojken (mannan) och berätta allt du fått höra.. så kan ju mannen sen själv begära om han vill ha rätt pappa på papperna eller nåt sånt.. då kan han sjlv pressa sin mamma.Hans mamma gjorde kanske det smidigaste då.. men nu kanske sanningen måste fram.Förklara oxå för mannen att det kanha mycket att göra med ens bioligiska gener.. sjukdommar som arv.Tvinga intehan till det.. kanske mer om du ger han ditt stöd att ni kan komma på en bra lösning tillsammans.
  • Anonym ((((¨-,*#))

Kan inte din svärmor skriva om sitt testamente på något vis? Där det står klart och tydligt vilka det är som kommer att ärva.

• Anonym (me)
    Anonym skrev 2009-02-11 12:37:37 följande:
    Märker att jag glömt en viktig detalj här! Min mans bror tog på sig faderskapet (dumhet eller kärlek till mamman låter jag vara osagt). MEN mamman ville bara ha en namnteckning och efter förlossningen så fick inte han träffa barnet mera fast han gärna ville och försökte... I efterhand har det kommit fram att det förekommit hot och annat från den vi då antar är den biologiska pappan och att mamman inte ville att han skulle få reda på barnet. SÅ pojken har växt upp utan far, men vet vem som står som fader i pappren... Så pojken har aldrig varit en del av familjen och min mans bror har aldrig varit en del av hans liv. Så det handlar inte om att ta av ngn familjemdelem sitt arv, det handlar om att det ska bli rätt. Innan han dog så tog han upp detta med familjen att han inte är fadern och vill få det rätt, pojken har ju rätt att få veta, men modern vägrar... Svårt då man inte vill göra ngn upprörd, men hans vilja var att reda ut det hela... Anonym (me) skrev 2009-02-11 12:18:32 följande:
    eeh ja du missade ju ingen liten detalj där inte
    Med det du skriver nu så blir ju svaret helt annorlunda!

Självklart så tycker jag att ni ska kolla upp möjligheterna till det. Börja med att prata med "sonen"...
  • Anonym

Jo men han räknas ju som bröstarvinge. Son till hennes nu avlidne son... Så går inte att skriva bort... Finns inget att ärva egentligen så det spelar inte så stor roll. Hon vill mer att det ska vara rätt i registren, speciellt då "pappan" ville detta innan han avled...

Anonym ((((¨-,*#)) skrev 2009-02-11 13:00:15 följande:

Kan inte din svärmor skriva om sitt testamente på något vis? Där det står klart och tydligt vilka det är som kommer att ärva.
  • Anonym

Ska man ta kontakt med sonen? Hur gör man det på bästa sätt, känsligt ämne kanske (då vi inte vet vad hans mor berättat och inte) Detta är jättejobbigt för min svärmor. "Pappan", hennes son avled för två år sedan och hon vill inte såra pojken bara att få det rätt...

Anonym (me) skrev 2009-02-11 13:01:50 följande:

eeh ja du missade ju ingen liten detalj där inte Med det du skriver nu så blir ju svaret helt annorlunda!Självklart så tycker jag att ni ska kolla upp möjligheterna till det. Börja med att prata med "sonen"...
  • Anonym

tycker iaf ni ska ta kontakt med mannen...
    boka in en första träff och prata.

Han e ju vuxen å borde inte bli "sårad" på detta sättet utan kanske kan ta det som en vuxen numera.
    Å kanske han numera vet å säta press på sin egna mamma om sanningen.. då kanske den kommer fram.

Kanske ska fråga en advokat oxå hur ni gör..

har pappan betalat underhåll för pojken under alla år?

• Anonym

men om "pappan"/han som tog på sig faderskapet nu är död så måste ju ändå "dsonen" ha fått en massa pengar när han dog

• Anonym

Pojken var myndig när det skedde och fanns inget att ärva, så nej han fick inga pengar då...

Anonym skrev 2009-02-11 13:18:51 följande:
    men om "pappan"/han som tog på sig faderskapet nu är död så måste ju ändå "dsonen" ha fått en massa pengar när han dog
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-02-11 13:45:51 följande:
    Pojken var myndig när det skedde och fanns inget att ärva, så nej han fick inga pengar då...
    försäkringspengar brukar väl gå ut, el går sånt ut när man blir myndig?
Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?