• Ablan

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
    (kommentarer från diverse unga mammor på FL)

"Jag menar världen går inte under för att man har barn och lever på soc"

"Man måste inte vara 18 eller äldre för att skaffa barn.. Man är "byxmyndig" vid 15.."

"Förstår inte riktigt det, spelar ju ingen roll egentligen.
    Man är ju fortfarande samma person med eller utan jobb."

"Det spelar väl ingen roll om vi klarar oss själva eller inte? så länge vi klarar oss."

Ung mamma säger:"Ja, jag är omogen.
    Men det gör mig inte en sämre mamma."

En annan person svarar: "men då skulle jag råda alla andra tonåringar att inte lyssna på dina smarta råd i denna tråden. utan att kanske skaffa sig lite sunt förnuft och inte vara så jävla omogna själva."

Ung mamma fortsätter: "Nej,alla ska ju lyssna på dig och sluta med att försöka skaffa barn och börja jobba istället."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 20:08
    Det är inte en diskussion om unga föräldrar.
    Utan om själva resonemanget och anledningen till att det ligger under "ung förälder" är för att det var tjejer under 20 som kläckte ur sig kommentarerna.
  • Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
  • Viktorsmamma

jag och min sambo har väldigt bra ekonomi, jag är 19 tog studenten som gravid i 20:de veckan.. jobbade hela sommaren fram tills september GRAVID. för jobba in pengar. men vi klarar oss utmärkt på min mamma peng, barnbidrag och sambons lön. om man inte har ekonomin att klara barn ska man fan inte skaffa det.. vi valde att planera barn men de kom tidigare än väntat, men för oss gjorde det inget och lillplutt är nu 3 månader och har aldrig haft promblem ekonomiskt, lägger t.o.m undan nästan hela föräldrapengarna mina varje månad.

,man ska inte inbilla sig bara för man planerar barn vid tidig ålder så klarar man inte det. alla lever inte av soc. som får barn vid ung ålder!!

• Ablan
    Svar på #71
    Det är bra att du han ta studenten i alla fall
    Så kan du välja själv om du vill plugga vidare sen eller börja jobba, det är sit jobbigt att ha det hängande över sig att man måst läsa in gymnasiet, för mig fattas det ca 1900 poäng, jag ångrar mig som fan att jag hoppade av gymnasiet.
    Viktorsmamma skrev 2009-01-17 12:53:42 följande:
    jag och min sambo har väldigt bra ekonomi, jag är 19 tog studenten som gravid i 20:de veckan.. jobbade hela sommaren fram tills september GRAVID. för jobba in pengar. men vi klarar oss utmärkt på min mamma peng, barnbidrag och sambons lön. om man inte har ekonomin att klara barn ska man fan inte skaffa det.. vi valde att planera barn men de kom tidigare än väntat, men för oss gjorde det inget och lillplutt är nu 3 månader och har aldrig haft promblem ekonomiskt, lägger t.o.m undan nästan hela föräldrapengarna mina varje månad. ,man ska inte inbilla sig bara för man planerar barn vid tidig ålder så klarar man inte det. alla lever inte av soc. som får barn vid ung ålder!!
  • Sweety

Just de resonemangen du skrev låter inte speciellt kloka. Men vad ska man göra om VISSA inte är redo att skaffa barn men gör det ändå? Vi kan inte riktigt stoppa dem

• Ruggugglan

Jag blir rädd när jag läser hur 15-16åringar planerar att skaffa barn för att sedan gå på soc. *ryser*
    Jag har själv "levt på socialbidrag" och jag skämdes! Jag anser det vara sista alternativet!!! Det är skattepengar som borde användas till de som verkligen behöver pengarna! Inte till småungar som inte orkar jobba för sina pengar!!!

• Jenkaaa

Jag tycker det är vidrigt att ens någon utnyttjar soc som ska finnas för behövande. Oavsett "småungar" eller gamla ragator.

• Viktorsmamma

Ablan skrev 2009-01-17 13:46:59 följande:

Svar på #71Det är bra att du han ta studenten i alla fall Så kan du välja själv om du vill plugga vidare sen eller börja jobba, det är sit jobbigt att ha det hängande över sig att man måst läsa in gymnasiet, för mig fattas det ca 1900 poäng, jag ångrar mig som fan att jag hoppade av gymnasiet.
    ja jag ville nästan hinna jobba lite mer innan men de gick ändå :) + så ska jag komma igång att jobba kvällar+helger så fort jag kan.. så man inte tappar extra jobbet jag hade! de är alltid bra att finnas till hands för ett företag till helger och kvällar!=)
  • elakaste barnet i sandlådan
    Viktorsmamma skrev 2009-01-18 11:06:31 följande:
    ja jag ville nästan hinna jobba lite mer innan men de gick ändå :) + så ska jag komma igång att jobba kvällar+helger så fort jag kan.. så man inte tappar extra jobbet jag hade! de är alltid bra att finnas till hands för ett företag till helger och kvällar!=)du har ju absolut rätt inställning
    ska man skaffa barn när man är ung får man ju faktiskt börja tänka och agera som en "vuxen" och inte tro att alla andra ska lösa ens problem.
  • Juhanna

Ts det kanske inte är helt vettiga resonemang men tror du att de här tjejerna kommer bli sämre föräldrar för att dem kläckte ur sig det där?

• Ablan
    Svar på #78
    Juhanna skrev 2009-01-21 18:03:54 följande:
    Ts det kanske inte är helt vettiga resonemang men tror du att de här tjejerna kommer bli sämre föräldrar för att dem kläckte ur sig det där?
    Mkt möjligt att de inte blir, men jah hoppas verkligen att den attityden inte kommer att gå i arv till deras barn...
  • Wasabi

*GARVAR* gillar sista kommentaren som TS citerar i starten....

börja jobba istället för att skaffa barn!!??

*garvar igen*

Eller borde jag gråta?

• Ablan
    Svar på #80
    Wasabi skrev 2009-01-21 22:40:57 följande:
    *GARVAR* gillar sista kommentaren som TS citerar i starten....börja jobba istället för att skaffa barn!!??*garvar igen*Eller borde jag gråta?
    Jag blev mest facinerad över att jag trodde att man både kunde ha ett jobb och försöka föröka sig samtidigt, men ack som jag bedrog mig
  • spaceylisie

Ablan skrev 2009-01-21 22:37:21 följande:

Svar på #78 Mkt möjligt att de inte blir, men jah hoppas verkligen att den attityden inte kommer att gå i arv till deras barn...
    Det sorgliga är att det sociala arvet påverkar mer än vad som nyttigt är...
  • Wasabi

Ablan:jobba OCH föröka sig??!!!...nä det går ju inte...tror chefen skulle bli arg...*fniss*

• Wasabi
    Svar på #82
    spaceylisie skrev 2009-01-21 22:53:57 följande:
    Ablan skrev 2009-01-21 22:37:21 följande:
    Det sorgliga är att det sociala arvet påverkar mer än vad som nyttigt är...
    Ja det stämmer ju tyvärr som du säger...
Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?