• Ablan

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
    (kommentarer från diverse unga mammor på FL)

"Jag menar världen går inte under för att man har barn och lever på soc"

"Man måste inte vara 18 eller äldre för att skaffa barn.. Man är "byxmyndig" vid 15.."

"Förstår inte riktigt det, spelar ju ingen roll egentligen.
    Man är ju fortfarande samma person med eller utan jobb."

"Det spelar väl ingen roll om vi klarar oss själva eller inte? så länge vi klarar oss."

Ung mamma säger:"Ja, jag är omogen.
    Men det gör mig inte en sämre mamma."

En annan person svarar: "men då skulle jag råda alla andra tonåringar att inte lyssna på dina smarta råd i denna tråden. utan att kanske skaffa sig lite sunt förnuft och inte vara så jävla omogna själva."

Ung mamma fortsätter: "Nej,alla ska ju lyssna på dig och sluta med att försöka skaffa barn och börja jobba istället."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 20:08
    Det är inte en diskussion om unga föräldrar.
    Utan om själva resonemanget och anledningen till att det ligger under "ung förälder" är för att det var tjejer under 20 som kläckte ur sig kommentarerna.
  • Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
  • Ablan
    Svar på #38
    Helt ärligt, för att jag blev rätt chockad över resonemanget och undrade om det bara var jag som reagerde över att man faktiskt inte borde skaffa barn om man inte är smartare än så.
    Jungblom skrev 2009-01-16 14:51:52 följande:
    Ablan skrev 2009-01-16 02:00:38 följande: Men varför skapade du tråden? I vilket syfte? (jag är bara nyfiken varför)
  • Stargirl

Det finns ju bevis på att om man får barn som ung dvs under 20 lever man oftare på soc än de som fick barn senare. De är oftare arbetslösa och lågutbildade med låg lön.

Tycker i övrigt att serien unga mödrar på 5:an är en kul serie men tycker synd om dessa ungdomar som skaffar barn. Röker då de väntar barn, röker inne, ingen jobb eller utbildning och de flesta lever inte ihop med pappan och vissa vet inte vem pappan är. Kanske inte en riktig bild av de flesta unga mammor men ändå.

• SaramedM

Stargirl; Rökning i Danmark är nått helt annat än här, så det är inget som är speciellt för gruppen unga mödrar
    Det röks överallt där, att se gravida röka är inget konsigt tex

• Ronjas mamma

Tyvärr så krävs det inte inteligens för att skaffa barn..
    Vet tyvärr en del i trettio års åldern som resonerar på samma vis och jag blir mörkrädd..
    Tänk att man inte tänker längre en så, det handlar om ett litet barn en levande varelse inte en docka man kan ta fram och leka med och tycka är gullig för att sedan tröttna på..

• Ronjas mamma

Ni ska nog inte se unga mødre som något som avspeglar den danska allmänheten..
    Visst är rökning nog vanligare i Danmark men tro inte att det är accepterat dessutom gör man enormt mycket för gravida och föräldrar ska lyckas sluta röka,typ röklinjen per telefon gratis sluta röka kurser tror jag finns i alla kommuner nu..
    Bor själv i Dk och min överbo är 20 år nybliven mamma visst vi är väldigt olika men tror aldrig jag skulle se henne göra som i unga mödrar..
    Tänk på att det är som alla andra underhållningspogram det ska underhålla och gärna chocka lite för att håalla fast seerne på den kanal...

• Ronjas mamma

Glömde tillägga att vi också har rökförbud så det är inte annorlunda än i Sverige man får inte röka överalllt..

• WhiteAngels

Ronjas mamma skrev 2009-01-16 15:40:34 följande:

Ni ska nog inte se unga mødre som något som avspeglar den danska allmänheten.. Visst är rökning nog vanligare i Danmark men tro inte att det är accepterat dessutom gör man enormt mycket för gravida och föräldrar ska lyckas sluta röka,typ röklinjen per telefon gratis sluta röka kurser tror jag finns i alla kommuner nu..Bor själv i Dk och min överbo är 20 år nybliven mamma visst vi är väldigt olika men tror aldrig jag skulle se henne göra som i unga mödrar..Tänk på att det är som alla andra underhållningspogram det ska underhålla och gärna chocka lite för att håalla fast seerne på den kanal...
    Rökning är absolut inte vanligare i Danmark än i Sverige men det programmet vinklar dom fruktansvärt fel!
  • aestas

Jag förstår varför man får läsa trådar om barn ska ha barn, och när man svarar att det funkar bra så får man strida för att bevisa att man klarat det...

Usch, jag skäms å deras vägnar. Och det är pga såna där iq befriade kommentarer som gör att fördomar gäller alla unga föräldrar (vare sig de lyckas bra eller ej). Fick barn när jag var 17 och jag skäms om jag någon gång medan jag haft barn har uttryckt mig sådär!
    (Det enda tråkiga är som sagt att ALLA unga föräldrar får skämmas för såna där kommentarer, trots att många unga föräldrar HAR vettiga åsikter och klarar sig själva)

Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?