• Ablan

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
    (kommentarer från diverse unga mammor på FL)

"Jag menar världen går inte under för att man har barn och lever på soc"

"Man måste inte vara 18 eller äldre för att skaffa barn.. Man är "byxmyndig" vid 15.."

"Förstår inte riktigt det, spelar ju ingen roll egentligen.
    Man är ju fortfarande samma person med eller utan jobb."

"Det spelar väl ingen roll om vi klarar oss själva eller inte? så länge vi klarar oss."

Ung mamma säger:"Ja, jag är omogen.
    Men det gör mig inte en sämre mamma."

En annan person svarar: "men då skulle jag råda alla andra tonåringar att inte lyssna på dina smarta råd i denna tråden. utan att kanske skaffa sig lite sunt förnuft och inte vara så jävla omogna själva."

Ung mamma fortsätter: "Nej,alla ska ju lyssna på dig och sluta med att försöka skaffa barn och börja jobba istället."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 20:08
    Det är inte en diskussion om unga föräldrar.
    Utan om själva resonemanget och anledningen till att det ligger under "ung förälder" är för att det var tjejer under 20 som kläckte ur sig kommentarerna.
  • Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
  • pussgurkan86

är man arbetslös och skaffar unge på unge bara för att sos ska betala för dom tycker jag inte man bör skaffa barn. dom skaffar barn bara för att sos ska betala för dom så dom slipper jobba.

men dom flesta vill ju inte leva på sos men det är en liten skara som tydligen vill det eftersom dom inte vill jobba och bara skaffar massa ungar.

• elakaste barnet i sandlådan

AtroCious skrev 2009-01-15 20:12:30 följande:

Men du pekar ju faktiskt ut unga föräldrar.Du pekar ju inte ut föräldrar 30+ som lever på soc för att de vill.Men det kanske inte är lika illa? Det kanske är värre bara för att man är ung?
    nej på ett sätt är det inte lika illa tycker jag... en tonåring har chansen att vänta några år och fixa till sina liv medans en 35åring kanske känner att detta är sista chansen att få barn oc då förstår jag att man kan skaffa ett barn även fast man inte har ekonomin till det... men en 18åring som går i skolan kan och borde vänta!
  • Jungblom

Jag tänker bara säga så här, det du påvisar i trådstarten är inte speciellt smart sagt men att dra alla UNGA mammor över en och samma kam är väldigt trångsynt det också.

Min mamma var 17 år när hon fick min storasyster och gick precis ut gymnasiet innan hon kom. Det var inte precis planerat, men min pappa hade fast jobb.

Jag avskyr såna här trådar och brukar vanligen inte svara i dem utan anser att det räcker med att VUXNA försöker uppfostra UNGDOMARNA i de andra trådarna.
    Varför i hela fridens namn skapar du en tråd för att hacka på en bevisligen omogen tonåring, vad ger det dig? Dessutom hackar du inte på EN person utan du ska dessutom dra ALLA under 20 som omogna och ansvarlösa och arbetslösa som dessutom planerar barn, jag förstår faktiskt inte vad det ger dig att göra så.

• Ablan

Det är inte till alla det står uttryckligen "Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?" det står inte "alla under 20 tänker så här" anledningen till att det ligger under unga föräldrar är helt enklt för att jag såg en jäkla massa unga föräldrar som skrev det, därav inte sagt att det gäller alla.

Jungblom skrev 2009-01-16 01:45:16 följande:
    Jag tänker bara säga så här, det du påvisar i trådstarten är inte speciellt smart sagt men att dra alla UNGA mammor över en och samma kam är väldigt trångsynt det också. Min mamma var 17 år när hon fick min storasyster och gick precis ut gymnasiet innan hon kom. Det var inte precis planerat, men min pappa hade fast jobb. Jag avskyr såna här trådar och brukar vanligen inte svara i dem utan anser att det räcker med att VUXNA försöker uppfostra UNGDOMARNA i de andra trådarna. Varför i hela fridens namn skapar du en tråd för att hacka på en bevisligen omogen tonåring, vad ger det dig? Dessutom hackar du inte på EN person utan du ska dessutom dra ALLA under 20 som omogna och ansvarlösa och arbetslösa som dessutom planerar barn, jag förstår faktiskt inte vad det ger dig att göra så.
  • pessl

TS, du har helt rätt men samtidigt så kan man inte göra så mycket åt alla miffon. I det samhälle som vi vill leva i kan vi inte styra, bara råda, människor till bra beslut.

• Spegel

Så TS anser att ett forum kan avgöra om en människa är lämpad som förälder och detta baserat på en enda kommentar i en tråd? Låter ju otroligt vettigt.
    Och att dessutom sätta ihop en rad olika kommentarer från OLIKA individer och generallisera dessa människor verkar ju ännu vettigare...

• Viktorsmamma

orkar inte äns diskutera med personer som är trångsynta och tror alla unga föräldrar är helt dumma i huvet så dom inte kan ha barn.

suck alla är blir inte gravid på en fyllefest utan planerar det!

• realcha

Jag var 18 när jag blev oplanerat gravid. Hade 1 år kvar på gymnasiet som jag klarade av med bra betyg. Tog studenten när min dotter var dryga året. Nu är jag strax över 30, har ett fast jobb med bra inkomst som jag haft i 10 år. 2 barn till har jag också fått. Jag har faktiskt aldrig levt på soc. Jag har inte fått en krona från dem.
    Min dotter har bara bra omdömen från skolan och är en väluppfostrad och artig tjej.
    Vad ville jag med detta då? Bara betona att man även kan vara en ung bra mamma.

• Barbamama

Jag råkade se den här tråden. Vet inte riktigt varför jag svarar, jag börjar bara flumma...

Det stämmer att mognad inte alltid har att göra med ålder eller livserfarenheter. Jag jobbar själv inom sociala sektorn och har sett hur "vuxna" kan bete sig. Många unga föräldrar växer med uppgiften och lär sig att ta ansvar, med eller utan släktingars och samhällets hjälp. Jag tycker man ska söka hjälp om det behövs, men det finns människor som tycks förvänta sig att allt ska serveras, utan att de behöver ta ansvar själva.

Jag var själv inte redo att skaffa barn förrän jag närmade mig 30. Först då kunde jag ta ansvar över mig själv och också över andra. Man har ett barn för livet, och livet är ju som bekant inte alltid en dans på rosor.

• Miracle Cats

Jag tycker flera argument jag läst runt om här och irl, inte alls låter särskilt moget. Men däremot är det som i div trådar, så att det inte går att diskutera utan att alla unga föräldrar ska ta åt sig, så jag låter bli. Sen är det bra att en del växer med uppgiften, men tyvärr gör inte alla det oavsett om de har barn eller inte. Men men. Det här blir nog bara ytterligare ett ordkrig mellan yngre och äldre.

Time spent with cats is never wasted
Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?